Annons

D600 + 60mm 2,8 + mellanringar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Hej alla¨Köpte ett gäng mellanringar. Från typ10-30 mm.
Får det inte riktigt å lira. Ringarna är manuella så inga elktriska kontakter finns. Kvittar vilken av de jag stter på så blibilderna och sökaren tokmörk. Kan ju helle rinte bländaupp eller ner manuell då oktiken inte har den möjligheten. Vad gör jag?

E det nån inställning i menyn på kameran?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Nej det är ingen inställning i kameran, du kan precis som du säger helt enkelt inte styra bländaren med mellanringarna på.
Du behöver mao mellanringar med elektriska kontakter för att det ska funka.
Nikon har iofs en uppsättning ringar för bälgar typ BR-4/5/6, hur dessa funkar eller om de funkar till mellanringar vet jag inget om.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eller objektiv med ring för att ställa in bländaren manuellt.

G-objektiv kommer alltid använda minsta bländaren dom klarar av.

/Karl
 

frwe

Aktiv medlem
Arbetsavståndet från objektiv till motiv är väldigt kort på 60mm-objektivet och med mellanring blir det extremt kort, måste det bli svårt med ljussättning. Vad skall du fota?
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Arbetsavståndet från objektiv till motiv är väldigt kort på 60mm-objektivet och med mellanring blir det extremt kort, måste det bli svårt med ljussättning. Vad skall du fota?
Jo man kommer gnaska nära ändå men vill alltid testa nått nytt. Använder i princip aldrig min Marcro annars mest föratt testa.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Nej det är ingen inställning i kameran, du kan precis som du säger helt enkelt inte styra bländaren med mellanringarna på.
Du behöver mao mellanringar med elektriska kontakter för att det ska funka.
Nikon har iofs en uppsättning ringar för bälgar typ BR-4/5/6, hur dessa funkar eller om de funkar till mellanringar vet jag inget om.
Annars har ju Kenko mellanringar med kontakter. Funkar rätt hyfsat, men det glappar ändå ibland, inte världens bästa kvalitet.
 
ANNONS