Annons

frågor ang. Agfa Silette Pronto

Produkter
(logga in för att koppla)

analogrookie

Avslutat medlemskap
Fick en gammal Agfa Silette i otroligt bra skick av min mormor nyligen och är exalterad över att börja använda den. Jag har läst på och vet nu hur den fungerar osv. Men, något jag inte förstår är film-indikatorn. När jag sökt på vad exakt den är till för så står det "film speed" alltså asa/iso visare som man ska ställa in för att komma ihåg vad för hastighet filmen har. Nu till problemet, dem alternativen jag har är: COL nk, COL nt, COL k, COL t samt 23/10, 21/10, 17/10, 10/10.
Vad står alla för egentligen? Jag vet att det är en helt mekanisk kamera så indikatorn har ingen funktion i sig, bara att vara påminnare, men jag är fortfarande nyfiken!


Sedan undrar jag också om någon här har tips på film till denna kameran?? Både svartvit och neg färgfilm!
Kameran har bara slutartiderna 1/25, 1/50, 1/100 och 1/200 ifall detta har någon betydelse. T ex när man går efter sunny16-tumregeln så ska ju iso-värdet vara detsamma som slutartiden (så som jag förtsått det?) så kan jag inte skaffa en film som har över 200?

Förlåt om det är rörigt, jag är rookie när det gäller analogt!
Tack på förhand!
 

Bilagor

elgenper

Aktiv medlem
Fick en gammal Agfa Silette...
Men, något jag inte förstår är film-indikatorn....
Nu till problemet, dem alternativen jag har är: COL nk, COL nt, COL k, COL t samt 23/10, 21/10, 17/10, 10/10.
Vad står alla för egentligen? Jag vet att det är en helt mekanisk kamera så indikatorn har ingen funktion i sig, bara att vara påminnare, men jag är fortfarande nyfiken!
...
Tyska vad var som gällde på den tiden.
COL nk: Color negativ kunstlicht = negativ konstljusfärgfilmfilm
COL nt: Color negativ tageslicht = negativ dagsljusfärgfilm
Sen är det samma två alternativ, men utan ´negativ´, m a o färgdia konst- resp dagsljus. Känsligheterna speglar nog vad som faktiskt var tillgängligt på den tiden. Siffrorna 23, 21, 17 resp 10 var känsligheten i DIN; tillägget ´/10´ togs så småningom bort från angivelserna.

Som Du skriver, den här indikatorn påverkade ingenting utan var bara en påminnelse; den ersattes ju med ett litet kvadratiskt fönster för filmaskens ändflärp så småningom. Jag minns inte att någon enda fotograf i min omgivning orkade ställa om den här; man hade sin favorit, och den kom man ihåg....

Vad filmval beträffar är det nog rätt att Du inte ska sätta i nåt alltför ljuskänsligt för att plåta ute på dan, men för kvälls- eller inomhusbilder går det förstås fint med snabbare film. Precisionen i en gammal slutare kanske inte är bra nog för diafilm, men nån negativ färgfilm bör bli helt OK resultat med. Det är en enkel kamera, men absolut inte dålig!
 

Vassius

Aktiv medlem
Sedan undrar jag också om någon här har tips på film till denna kameran?? Både svartvit och neg färgfilm!
Kameran har bara slutartiderna 1/25, 1/50, 1/100 och 1/200 ifall detta har någon betydelse. T ex när man går efter sunny16-tumregeln så ska ju iso-värdet vara detsamma som slutartiden (så som jag förtsått det?) så kan jag inte skaffa en film som har över 200?
Om minsta bländaren är 16 så ska du inte använda ISO över 200 när du fotar i direkt solljus, nej. Även en ISO 100-film ger dig väldigt lite spelrum i solljus; antingen f/16 på 1/100 eller f/11 på 1/200. Vill man ha kort skärpedjup med så (relativt) långa slutartider i solljus så får man försöka hålla eller montera ett ND-filter framför linsen.
 

Urr

Aktiv medlem
Agfa Silette från 50-talet är en väldigt trevlig kamera. Jag har en exakt likadan. Ordet Pronto är namnet på slutaren. Finns andra varianter av kameran, med fler slutartider. Optiken Apotar är trelinsig, snäppet bättre än Agnar. Allt måste ställas in manuellt på kameran. Tid, bländaröppning och avstånd. Även räkneverket för antal tagna bilder ställs in manuellt vid filmbyte. Det går också att använda äldre elektronblixtar till den, om de är försedda med med sladdanslutning. En lös ljusmätare är att rekommendera, men det går givetvis även att använda sunny 16 regeln.
 
ANNONS