Annons

Canon 100-400/4.5-5.6L IS II

BoJohan

Aktiv medlem
Rekpris i USA är 2199 dolares. Översatt till svenska pesetas blir det i runda slängar lite mindre än 16500 st. Och så svensk moms på 25 procent ovanpå det. Det blir knappt 20500 inte 24000. WTF?
 

afe

Aktiv medlem
Priserna i USA och EU hänger inte alltid ihop beroende på hur de justerat för valuta och sådant, och priset på Scandinavian är förmodligen ett riktpris som kan (och kommer att) ändras när objektivet väl går att köpa.

Det var samma sak när 70-200/2,8 IS II kom eller Nikons nya 80-400 för den delen - det var många som reagerade på listpriset, men när tillgången väl stabiliserats ser det annorlunda ut.
 

SINGO

Aktiv medlem
Det är väl iofs inte orimligt att man ska kunna ställa in hur lätt zoomringen rör sig. Vi som är vana vid skjutzoom vill kanske ibland att det ska gå blixtsnabbt att ändra från 100 till 400, och tvärtom.

Men visst, jag är inte heller helt säker på att det är en äkta bild. Men just den detaljen gör nog att jag tror mer på det, inte mindre. Om man fejkade, varför skulle man då ta med en så ovanlig detalj?
Eftersom det går att justera motståndet kommer det nog gå att hålla i motljusskyddet och köra som om det var en skjutzoom som sigmas nya 150-600 S.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Saxat från http://www.canonrumors.com

“It works with an EF1.4x converter* too, unlike the old 100-400 which would only let you manual focus with it fitted. With this new lens you can use AF no problem with the central focusing point. Another big step forward.”

Det här var ju riktigt glädjande nyheter, det här är nog det som får mig att slå till så småningom.

Hoppas att Canon har ett ex på mässan som man kan få klämma på... =)
 

H_W

Aktiv medlem
Saxat från http://www.canonrumors.com

“It works with an EF1.4x converter* too, unlike the old 100-400 which would only let you manual focus with it fitted. With this new lens you can use AF no problem with the central focusing point. Another big step forward.”

Det här var ju riktigt glädjande nyheter, det här är nog det som får mig att slå till så småningom.

Hoppas att Canon har ett ex på mässan som man kan få klämma på... =)
Jag kör ofta 100-400 med 1.4x. Det krävs att huset klarar F8 som 5D III ocd 1D. Om inte jag räknar fel ser det fortfarande ut att krävas ett hus som tar F8.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jo det lär nog krävas ett hus som klarar F8, nu har ju jag ett 1D hus & ser det här objektivet som ett riktigt bra alternativ då jag är ute & tex åker offpist & vill satsa mer på det egna skidåkandet än plåtandet men trots det vill ha en riktigt kompetent glugg med sig i ryggan...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fel

Saxat från http://www.canonrumors.com

“It works with an EF1.4x converter* too, unlike the old 100-400 which would only let you manual focus with it fitted. With this new lens you can use AF no problem with the central focusing point. Another big step forward.”

Det här var ju riktigt glädjande nyheter, det här är nog det som får mig att slå till så småningom.

Hoppas att Canon har ett ex på mässan som man kan få klämma på... =)
Här blev det ordentligt fel. Gamla 100-400 fungerade även den med en 1,4. Ingen skillnad där. Dock måste man ju till bägge objektiven ha ett hus som klarar AF vid f/8
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Imponerande!

Canon har verkligen fått till det i senaste generationen objektiv. Känns som att i princip varje lansering numera får kanonbetyg. Bra jobbat...
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
test? kanske mer ett referat

Hej
Fick mitt i fredags 19/12. Tyvärr ganska dåligt med ljus nu ingen sol så
det är inget idealt testförhållande.
Har kört ett antal testbilder och jag tycker den presterar lika eller
något bättre än mitt 400/5,6 L men tyvärr bara på ganska höga iso (5dmk3)
men hoppas på lite sol för bättre tester.
Fantastisk närgräns även i 400mm läge.Lite i tjockaste laget för att bära
kameran genom att hålla runt objektivet i alla fall med handskar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, att den skulle vara ljusstarkare var det nog inte många som trodde. Däremot är jag förvånad över att den inte blev lättare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack, jag förstår varför den nya versionen ÄR tyngre. Dock hade jag förhoppningar om att den skulle bli lättare, precis som andra nya versioner av Canons teleobjektiv. När t ex nya 500 kom hade den färre linselement och lättare konstruktion, därmed blev den 20 procent lättare än föregångaren.
 

sb45

Aktiv medlem
Hej
Fick mitt i fredags 19/12. Tyvärr ganska dåligt med ljus nu ingen sol så
det är inget idealt testförhållande.
Har kört ett antal testbilder och jag tycker den presterar lika eller
något bättre än mitt 400/5,6 L men tyvärr bara på ganska höga iso (5dmk3)
men hoppas på lite sol för bättre tester.
Fantastisk närgräns även i 400mm läge.Lite i tjockaste laget för att bära
kameran genom att hålla runt objektivet i alla fall med handskar.
Jag hade gamla 100-400 till min 7D, men var inte nöjd med det sålde det och köpte ett beg.
400 5,6 vilket presterar bättre på 400 , frågan är om nya 100-400 presterar bättre på 400 än mitt 400 5,6 till 7D. någon som testat det .det måste var en en bra förbättring för att motivera priset
 

ljonsson

Aktiv medlem
Fick mitt igår och har bara testat lite på lunchen idag i mulet väder med snöfall. Vad jag ser så här långt gillar jag den bildkvalitet det levererar. Här är ett exempel från idag på 5D MkIII vid 560mm (med Extender 1,4x III), inte ideala förhållanden för objektivtest.

Handhållet, RAW, ISO12800, 1/50, f8. Defaultvärden i Lightroom på skärpa, ingen brusreducering.
http://bit.ly/1Dqpb49
 
ANNONS