Annons

Reparera skadad backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Nu har "det som inte får hända" hänt. Min externa backup hd verkar korrupt. Har testat med 3 olika datorer men ingen kan läsa den.

Nån som har tips och kan rekommendera nån firma som fixar sådan? Och helst då utan att jag måste belåna kåken.....
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Nu har "det som inte får hända" hänt. Min externa backup hd verkar korrupt. Har testat med 3 olika datorer men ingen kan läsa den.

Nån som har tips och kan rekommendera nån firma som fixar sådan? Och helst då utan att jag måste belåna kåken.....
Och du har bara en generation av backupen? Då finns det nog inte mycket att göra för en rimlig peng.
För några år sedan fanns det ett företag i Norge som kunde rädda havererade hårddiskar. De plockade isär diskarna och behandlade varje enskild skiva för sig. Tyvärr så var det ingen billig operation.
 

Ventures

Aktiv medlem
Backup -disk? Har du inte originalfilerna intakta?
Är det en Usb-disk eller en lös intern? Kabeln felfri?
Om det är en usb i hölje, nu spekulerar jag fritt, kan det vara något med usb-övergången och att den skulle funka om man kopplar in den på annat sätt, dvs tar ut den ur höljet.
 

ohmanla

Ny medlem
Hej!
Jag har precis registrerat mig på fotosidan.se allt för att kunna svara på den här tråden...
Jag känner till ett företag som sysslar med återskapande av förlorad information (har inte testat dom själv). Finns tydligen i Stockholm och Göteborg. Här kommer länken:

http://www.ahlbergdata.se/

Mvh
/Lasse
 

Pocca

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Det är en seagate extern med ström addapter (ej ström via usb). Den är ca 1 år gammal (max, men vem fan spar alla kvitton???!!!).

Kan hända att jag kan skaka fram de flesta av bilderna i orginal källorna (läs gamla datorer som ej är formaterade). Dock skulle det vara grymt mycket enklare om man fick liv i den externa backupen.

Strömmen funkar och så men utforskaren "hänger sig" nästan om man försöker läsa backupen och sen kommer nåt meddelande om att den ej kan läsa filerna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inte något om att återskapa diskar men hoppas att det går bra. Vill bara ge rådet att skaffa en eller flera NAS. Jag började med en WD My Cloud som är enkel att hantera och la upp alla filer på den, fördelen är att det utöver en extra backup så kan man nå alla filer från en mobil eller surfplatta TV mm via App. Skaffade sedan en till som jag har i sommarstugan, så blev det ytterligare en backup. Vill man kan man låta den som man har hemma göra automstiska backup, eller så gör man det manuelt. Har även vanliga backups, men just att ha flera backups på diskar som man faktiskt använder regelbundet är riktigt bra
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår faktiskt inte.

Du skriver att det är backup-disken som är trasig. Det är väl ingen problem - du har väl originalen på "ordinarie" disk?

Eller är det så illa att din ordinarie disk och backup-disk havererat samtidigt??

Edit: ser att du skriver att originalen ligger kvar på olika datorer. Hmm, kanske inte är rätt tillfälle att påpeka detta, men det verkar som du skulle behöva se över din strategi för hur du lagrar och säkerhetskopierar dina filen.
 

iSolen.se

Guest
Nu har "det som inte får hända" hänt. Min externa backup hd verkar korrupt. Har testat med 3 olika datorer men ingen kan läsa den.

Nån som har tips och kan rekommendera nån firma som fixar sådan? Och helst då utan att jag måste belåna kåken.....
Du kommer aldrig att lita på dessa filer till 100% om de är återskapade så jag råder dig att leta fram de gamla datorerna i första hand.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
disk

För det första skruva ur disken och sätt den direkt i datorn eller i ett annat kabinett. Andra saker man kan prova är att ha disken i kylen. Eller upp och ned eller på högkant.
 

reboot81

Aktiv medlem
Eller ett program som hjälper disken hanterar fysiska fel på disken: Spinrite.

Finns en regel när det gäller trasiga diskar: ju viktigare det är att lyckas återskapa innehållet, ju mindre bör man försöka på egen hand.
Så först behöver man ta ett beslut, hur viktigt är innehållet för mig?

Och som en liten påminnelse för de som inte är förberedda: Diskar går sönder, utan förvarning. Lika bra att vara förberedd. Det är enkelt och billigt att säkra upp sig med en extra säkerhetskopia.
Har man något av värde på en hårddisk är minimum att man köper en extra USB-disk och kopierar över manuellt då och då.

Hoppas det löser sig TS.
 

PMD

Aktiv medlem
TKan hända att jag kan skaka fram de flesta av bilderna i orginal källorna (läs gamla datorer som ej är formaterade). Dock skulle det vara grymt mycket enklare om man fick liv i den externa backupen.
Det låter snarare som att det är ditt arkiv som har gått sönder. Även arkivet bör man ha en backup på.

Strömmen funkar och så men utforskaren "hänger sig" nästan om man försöker läsa backupen och sen kommer nåt meddelande om att den ej kan läsa filerna.
Vad säger meddelandet i detalj?
 
ANNONS