Annons

Kabel eller flytta minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Östan

Aktiv medlem
Har alltid flyttat förut men fått jucka lite i datorn för att få kontakt och nu har ett hörn lossnat på bästa kortet så det inte fastnar i kameran, så jag börjat med kabel istället som antagligen suger ur acken.

Hur gör du?
 

Ventures

Aktiv medlem
Har alltid flyttat förut men fått jucka lite i datorn för att få kontakt och nu har ett hörn lossnat på bästa kortet så det inte fastnar i kameran, så jag börjat med kabel istället som antagligen suger ur acken.

Hur gör du?
På kompaktens SD-kort pajade skrivskyddsknappen pga kortläsaren (gick att laga) och sedan började kortet glappa allt mer för att till slut inte fungera alls. Nu anväder jag USB-kabel istället. Kabel (USB 2) går förstås långsammare än kortläsaren, men frågan är vilket som är bäst. Att slita på kamerans korthållare eller USB-kontakt. Interna kortläsare i datorn verkar vara förbrukningsvara av dålig kvalitet. CF-korten kör jag fortfarande i kortläsaren så länge det funkar, med viss oro för att någon kontaktpinne skadas.
 

swedak

Aktiv medlem
Jag hade absolut skaffat ett nytt kort. Hade inte vågat riskera att inte kunna få över bilderna om till slut kortet inte heller vill i kortläsaren
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Alltid kabel

Har alltid flyttat förut men fått jucka lite i datorn för att få kontakt och nu har ett hörn lossnat på bästa kortet så det inte fastnar i kameran, så jag börjat med kabel istället som antagligen suger ur acken.

Hur gör du?
Även om det kanske går lite långsammare, blir det alltid kabel...med varje ny kamera som man uppgraderar sin utrustning med följer det ju med en bildnerladdningskabel, som iaf hos Canon har sett exakt lika ut från min 400D år 2007 t.o.m. 5D MkIII i fjol 2015 ...bara en enda gång har jag varit tvungen att kassera en kabel (till Canon G1x kompakt - oxå samma kabel som för EOS) pga defekt...Minneskorten tar jag aldrig ut ur kamerorna, de får sitta där från inköpsdagen!!
/B
 

matsel

Ny medlem
Har alltid flyttat förut men fått jucka lite i datorn för att få kontakt och nu har ett hörn lossnat på bästa kortet så det inte fastnar i kameran, så jag börjat med kabel istället som antagligen suger ur acken.

Hur gör du?
Hej!
I dom flesta fall använder jag kabel. Raderar och rensar bort dåliga bilder från kortet men låter de jag vill bevara för eftervärlden ligga kvar, kopierar sedan till dator etc. När kortet är fullt åker det in i arkivet och ett nytt sätts i kameran. På så vis har jag en extra backup. Ser mina minneskort lite som filmer och med dagens låga priser ser jag ingen anledning att tömma dessa utan låter dom som sagt bli arkiv. Rent mekaniskt är dom ju inga underverk så bäst att hantera dom så lite som möjligt.

Ha det!
Mats
 

nivas

Aktiv medlem
Ganska ofta kommer man ju hem med flera minneskort/kameror samtidigt, så kortläsare är smidigast och snabbast.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tar ur minneskortet ur kameran och sätter det antingen i datorns inbyggda minneskortläsare eller i en minneskortläsare ansluten med USB.

Ofta behövs något specialprogram för att kopiera bilder via (USB-)sladd från kameran, men jag vill ha min egen struktur på bildlagringen. Mitt hemsnickrade program för det bygger på att bilderna ligger på en volym som är monterad i datorns filsystem.
 
ANNONS