Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig kamra och objekt i Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

Einarv

Ny medlem
Jag var och titta på ett objektiv till mitt micro 4/3 kamra i dag , och här var prisen cirka
35 till 40 % billigare en Europa .
Jag titta på Panasonic H- X025 Lumix G Micro 4/3 Leica DG Summilux 25mm f 1,4
Pris Thailand 17.998 Baht = cirka Kr. 4500.-
Pris Europa cirka Kr 7370.-
 

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag är osäker på det, men finns det inte en liten "risk" med att handla från utlandet.
Jag tänker på eventuella "garantisaker" med produkten. ska inte de åtgärdas i inköpslandet?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Beror lite på hur man räknar, antag att porto- och transportförsäkringskostnaden är på 500:-, då blir det 5000:-, sen tillkommer tull (vet inte hur mycket på fotoprylar) och moms på rubbet, så om tull = 0, blir momsen 1250:- så är du uppe på 6250:-, dvs ca 15% billigare, vilket kanske motsvarar värdet av garantin ?

Minns att jag köpte en kikare hios B&H i USA, priset var 1/3 av det svenska, med alla kostnader som tillkom blev det 2/3 av det svenska priset. Då är B&H kända som ytterst seriösa samt jag antog att för en kikare utan elektronik och utan rörliga delar kommer jag inte att behöva utnyttja garantin.
 

manon

Medlem
Handla från Thailand

Jag har varit bosatt i Thailand drygt 10 år och kan ge följande fakta.

Jag har handlat på fotofile i Bangkok och de har varit mycket seriösa. Vid köp av en ny produkt hämtas alltid en obruten förpackning från lagerhyllan och innehållet kontrolleras gemensamt.

Ni kan själva jämföra priserna, http://www.fotofile.net/?lang=en

Garantin står, i mitt fall, Canon Thailand för. Ingen världsgaranti men den thailändska är sannolikt lika bra som Canon Sverige eller Europa. Är man i Bangkok kan man själv lämna in produkten på servicecentrat och få en mycket snabb service. Behöver man åberopa garantin är det sannolikt besvärligt om man bor i Sverige.

Vid onlineregistrering av produkten ger man två års garanti.

Den thailändska momsen är 7 % och återbetalas för utomlands bosatta. Om svensk moms skall betalas vid införseln till Sverige är ett frågetecken.

Min erfarenhet är att priserna historiskt varit cirka 25 % lägre i Thailand än i Sverige. Orsakerna kan vara 18 % lägre skatt, större volymer samt lägre kostnader för arbetskraft, marknadsföring och administration. Procentuellt skiljer det också en del mellan dyrare och billigare produkter.
 
ANNONS