Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera alla bilder från LR till "Bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag fotograferar enbart med min mobil. Bilderna hamnar på olika moln vilket blir rörigt i längden. (dropbox, iCloud). Har bilderna i min dator.

Skulle jag vilja tips om hur man gör på bästa sätt för att exportera alla bilder som finns i LR till appen Bilder (på datorn)? Bra att bilderna behåller sina egenskaper med filnamn och datum vid export. Har inte bearbetat bilderna alls utan bara sorterat i olika mappar. Det handlar om några tusen bilder i olika mappar.

Har tittat i dialogrutan export men vet inte riktigt vad man ska göra för urval där.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att exportera ut ur LR:
Ticka inte i Limit File Size.
Ticka inte i Resize To Fit.
Välj färgrymd sRGB.
Välj om du vill lägga på ngn slutskärpning eller inte.

Exportera!
 

thommya

Aktiv medlem
Jag fotograferar enbart med min mobil. Bilderna hamnar på olika moln vilket blir rörigt i längden. (dropbox, iCloud). Har bilderna i min dator.

Skulle jag vilja tips om hur man gör på bästa sätt för att exportera alla bilder som finns i LR till appen Bilder (på datorn)? Bra att bilderna behåller sina egenskaper med filnamn och datum vid export. Har inte bearbetat bilderna alls utan bara sorterat i olika mappar. Det handlar om några tusen bilder i olika mappar.

Har tittat i dialogrutan export men vet inte riktigt vad man ska göra för urval där.
Varför vill du exportera ut dem till appen "Bilder"?
De finns ju redan på datorn fast bara i olika mappar men fullt sebara från LR.

Thommy
 

Marie_1

Aktiv medlem
För att exportera ut ur LR:
Ticka inte i Limit File Size.
Ticka inte i Resize To Fit.
Välj färgrymd sRGB.
Välj om du vill lägga på ngn slutskärpning eller inte.

Exportera!
Tack för svaret! kan man exportera flera samtidigt? sedan är det andra inställningar som jag undrar om man ändrar någonting? metadata tex.......Skulle helst vilja kunna lägga in mappen bilder i vänstra fältet via lägg till men lyckas inte med det..........


Skärmavbild 2018-06-11 kl. 22.10.43.jpg

Skärmavbild 2018-06-11 kl. 22.11.02.png
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Begränsa filstorleken till är Limit File Size o den är rätt.
Anpassa är Resize to fit. Ticka genast ur den boxen.
Om ditt original är 2000pixlar på längsta sida så säger du här att du endast vill att bilden skall bli 500 pixlar på längsta sidan.

Markera alla filer du vill exportera o välj exportera.

Fast OM du nu inte har redigerat filerna i LR så har du ingen nytta av att exportera dem.
Det tillför liksom ingenting utom att du skapar en kopia o dessutom till en flat struktur.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Begränsa filstorleken till är Limit File Size o den är rätt.
Anpassa är Resize to fit. Ticka genast ur den boxen.
Om ditt original är 2000pixlar på längsta sida så säger du här att du endast vill att bilden skall bli 500 pixlar på längsta sidan.

Markera alla filer du vill exportera o välj exportera.

Fast OM du nu inte har redigerat filerna i LR så har du ingen nytta av att exportera dem.
Det tillför liksom ingenting utom att du skapar en kopia o dessutom till en flat struktur.
Det kanske finns ett annat sätt att lägga alla bilder som finns i LR i bilder? pga Meningen är att alla mina bilder ska enbart vara på ett ställe. dvs i bilder eftersom jag ska inte längre använda LR.
 

joakim d

Aktiv medlem
Men om du har dom i Lightroom så har du väl dom redan i din dator? Det du vill göra, som jag förstår det, är att flytta bilderna till en mapp 'Bilder'? Då kanske det finns enklare sätt än att använda LR's exportfunktion om det inte är så att de är bearbetade eller fått nyckelord i LR förstås.

Det är ju originalfiler vi pratar om och då vill du ju absolut inte att LR ändrar något i onödan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mac s programvaror har den fula ovanan att gömma filer.
Att det på nåt sätt skall vara enklare för användaren att hantera filer om man inte ser dem.
Helkorkat anser jag som är beroende av var filer finns och heter ända ner till sista bit.

LR innehåller inga bilder.
LR är en databas som innehåller förändringar du gjort TILL en bild + en länk till var bilden finns.
Den länken pekar på filen på hårddisken.

När du exporterar ur LR så tar LR originalbilden+de förändringar du har lagt i LRs databas och skapar en kopia av det du vill.

Eftersom att du inte har använt LR och gjort några justeringar så tjänar du ingenting på att exportera.

Hur Bilder fungerar vet jag inte.
Men om du bara flyttar(importerar eller vad det nu heter i Bilder) dina filer till Bilder så är dem där.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Mac s programvaror har den fula ovanan att gömma filer.
Att det på nåt sätt skall vara enklare för användaren att hantera filer om man inte ser dem.
Helkorkat anser jag som är beroende av var filer finns och heter ända ner till sista bit.

LR innehåller inga bilder.
LR är en databas som innehåller förändringar du gjort TILL en bild + en länk till var bilden finns.
Den länken pekar på filen på hårddisken.

När du exporterar ur LR så tar LR originalbilden+de förändringar du har lagt i LRs databas och skapar en kopia av det du vill.

Eftersom att du inte har använt LR och gjort några justeringar så tjänar du ingenting på att exportera.

Hur Bilder fungerar vet jag inte.
Men om du bara flyttar(importerar eller vad det nu heter i Bilder) dina filer till Bilder så är dem där.
Mina bilder finns där på riktigt som du kan se på bilden. Samt att en säkerhetskopia (dvs katalogen) sparas regelbundet/automatiskt i Dropbox. Så hur överför man alla dessa bilder i appen "bilder"? klart att det blir många dubbletter som jag inte vet heller hur det ska hanteras.
 

Bilagor

joakim d

Aktiv medlem
Om du har alla bilder i Dropbox så kan du ju manuellt kopiera över dem till mappen Bilder på din dator. Alternativt ligger bilderna redan på din dator, har du kollat din DropBox mapp på datorn?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ta bort LR är lätt.
Avinstallera LR
Radera katalogen(o dess backuper) o dess preview filer o presets.

Har du lagt all LR info i EN folder är det bara o radera foldern efter avinstallationen.

Borta!

Just det.... OM varje fil har en xmp-kompis så kan du radera alla tillhörande xmp-filer också.
 

sb12

Aktiv medlem
Öppna appen Bilder, välj Importera under Arkiv, leta upp mapparna med bilder i, klicka på Granska för import.
Då limporteras bilderna till Bilder-biblioteket. Sen kan du slänga mapparna med bilder från Finder.
Du kan också gå in i Bilders inställningar och välja att bilderna ska ligga kvar i den mappstruktur du själv har skapat, då hamnar inte originalen i Bilder-biblioteket är du importerar dem.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Har provat att importera från Bilder i stället för att exportera från LR och det verkar fungera bra.
 
ANNONS