Annons

Vad för kamerahus bör jag köpa för mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kanske det, men kan TS skrapa ihop till en 100-400 (någon modell), är det ingen större mening att komplettera med ett 150-600 av första generation. Vad jag ville säga var att 150-600 av generation ett inte är bra nog för att vara ett komplement till Canon zoomen. Billigare att beskära.
Det var väl aldrig någon fråga att köpa båda? Utan antingen 100-400 eller 150-600.
 

Wiiland

Medlem
lutar åt att det blir canon 70d eller 80d, budgeten ligger på 10.000 för kamerahuset, så har jag tänkt att köpa 2 objektiv som ni rekommenderade, 55-250 och 18-55 om jag minns rätt? låg på runt 1999 st.

Var dock inne och kollade lite på youtube klipp på canon 80d VS sony a6300. såg ut som Sony a6300 på något vis får lite ljusare bilder än 80D? eller är ser jag fel, om jag nu skulle vara ute efter enbart foton och inte filma, vad bör jag köra på, är det fortfarande 70d eller 80d då?

mina intressen är för djur och landskap, sen att kunna fota sport vore ett plus, såg att både 80d och sony a6300 tog väldigt bra bilder när det gällde cykling canon 80d vs sony a6300 kolla in denna länk så ser ni själva om det stämmer det jag såg.

Men för min del så lutar det åt kanske canon 80D med dessa 2 objektiv. Men har ni fler tips på kamerahus som tar så bra bilder som möjligt så uppskattar jag alla tips.

budget 10.000 kr för kamerahuset.

Detta blev lite kladdigt, men hoppas ni förstår :D
 

snysop

Aktiv medlem
Varför inte 77d? :) Den har "mer av allt" än 70d https://www.imaging-resource.com/cameras/canon/70d/vs/canon/77d/

På Elgiganten kostar den i kit med 18-55 STM 8000kr + 55-250 STM 1990kr så blir det 10 000kr för huset INKL 2 objektiv!

Alternativt skippa 55-250 och leta efter något av de med länge brännvidd som de andra tipsar om. 55-250 är väldigt lätt och resvänlig, men var beredd på att du säkert inte kan fylla hela bilden med djuret om de är på långt avstånd. Så du får högst troligt beskära bilderna men så länge du satt fokusen rätt så ska det vara lugnt :)

En 80d kostar ju 10 000 och så tillkommer optik osv på det..........
 

snysop

Aktiv medlem
Djur och landskap säger du är dina favoriter? För djur brukar man väl behöva ha tele och snabb AF? Här finns isf info om tele till tex a6300: https://www.dpreview.com/forums/thread/4282862

Om du verkligen inte ska filma så kan du skippa 80d. Men underskatta inte filmning, det är grymt enkelt och tänk inte långa klipp utan snarare flera klipp på några sekunder styck (beroende på motiv såklart) som man sen sätter ihop enkelt via någon app. Jag kör iPad Pro med Lumafusion men man kan ju även köra med iMovie om man har apple-grejer. Blandar in foton i dessa små filmer för familjen att se - tyvärr har jag inget jag kan dela med mig av.
 

Wiiland

Medlem
Djur och landskap säger du är dina favoriter? För djur brukar man väl behöva ha tele och snabb AF? Här finns isf info om tele till tex a6300: https://www.dpreview.com/forums/thread/4282862

Om du verkligen inte ska filma så kan du skippa 80d. Men underskatta inte filmning, det är grymt enkelt och tänk inte långa klipp utan snarare flera klipp på några sekunder styck (beroende på motiv såklart) som man sen sätter ihop enkelt via någon app. Jag kör iPad Pro med Lumafusion men man kan ju även köra med iMovie om man har apple-grejer. Blandar in foton i dessa små filmer för familjen att se - tyvärr har jag inget jag kan dela med mig av.


kanon tack så mycket!

Filmning kommer säkert ske, men det är inte prio 1 liksom.

Men att kunna filma är ju bonus och lär vilja kunna göra det i slutändan med tror jag.

Fungerar Canon 77d för väldigt bra foton för djur och landskap? Fungerar den bra för att fota lite sport med om det går?

Går det att filma med den bra? :)

tack för all hjälp verkligen.
 

dumbo

Aktiv medlem
Var dock inne och kollade lite på youtube klipp på canon 80d VS sony a6300. såg ut som Sony a6300 på något vis får lite ljusare bilder än 80D? eller är ser jag fel,
Det kommer nästan alltid att finnas skillnader i kontrastkurvor och färgton mellan olika kameror, även om det är samma tillverkare. Man kan i regel ändra detta en del i kameran, om det är så att man fotar JPEG. Använder man RAW så beror det på RAW-konvertern hur bilderna blir.

Sedan kan det såklart vara så att olika kameror väljer att exponera bilder olika för att de har olika algoritmer för att analysera vad bilden innehåller och därför vad kameran tror är viktigt att exponera rätt. Här behöver man ju själv ta kontrollen ibland för att få det resultat man vill ha, även om kameran oftast gissar ganska bra.

Så, ja, det kan kanske stämma att A6300 generellt ger något ljusare bilder men det är inget som jag skulle lägga så mycket vikt vid.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det kommer nästan alltid att finnas skillnader i kontrastkurvor och färgton mellan olika kameror, även om det är samma tillverkare. Man kan i regel ändra detta en del i kameran, om det är så att man fotar JPEG. Använder man RAW så beror det på RAW-konvertern hur bilderna blir.

Sedan kan det såklart vara så att olika kameror väljer att exponera bilder olika för att de har olika algoritmer för att analysera vad bilden innehåller och därför vad kameran tror är viktigt att exponera rätt. Här behöver man ju själv ta kontrollen ibland för att få det resultat man vill ha, även om kameran oftast gissar ganska bra.

Så, ja, det kan kanske stämma att A6300 generellt ger något ljusare bilder men det är inget som jag skulle lägga så mycket vikt vid.
Sony har av tradition haft lite ljusare exp för att leverera mer tilltalande JPEG direkt ur kameran men på bekostnad av att högdager blir lättare helt utbrända och detaljfattiga. Tycker man att kameran exp för ljust eller mörkt är det väldigt lätt att mata in en mindre exp komp - hur lätt som helst. Även om en viss kamera i vissa situationer exp för ljust eller mörkt för ens smak innebär inte att den alltid måste göra det. Det kan skilja från motiv till motiv.

Jag skulle överhuvudtaget inte bry mig om huruvida en kamera tenderar till att underexk eller övetexp eller ger starkare eller svagare färger i grundläget. Allt detta är enkelt att justera i kameran efter smak (eller i efterbehandling).
 

unoengborg

Aktiv medlem
kanon tack så mycket!

Filmning kommer säkert ske, men det är inte prio 1 liksom.

Men att kunna filma är ju bonus och lär vilja kunna göra det i slutändan med tror jag.

Fungerar Canon 77d för väldigt bra foton för djur och landskap? Fungerar den bra för att fota lite sport med om det går?

Går det att filma med den bra? :)

tack för all hjälp verkligen.
Min förhoppning är att det är Du som skapar väldigt bra foton inte kameran. Bra verktyg underlättar men är bilden bra tittar de flesta främst på det snarare än om bilden är tekniskt perfekt, men naturligtvis kommer du att reta dig enormt om du tar bra bilder och tekniken inte riktigt håller måttet när bilden bildmässigt är bra.

Sedan är det ytterst flytande vad ett väldigt bra foto är om vi ser det ur tekniskt perspektiv. Ska du lägga ut bilderna på facebook eller annan webtjänst är så gott som alla kameror du kan köpa överkvalificerade. ska du skriva ut bilden i jätteformat och hänga bakom soffan är 77D i likhet med de flesta andra APS-C kameror lite klen speciellt om det är djurbilder som du på grund av kort brännvidd behövt beskära mycket. Man kan väl säga att bilderna tekniskt blir så bra som bilder brukar bli med kameror i den här prisklassen jag skulle väl klassificera den som halvbra snarare än väldigt bra för det du tänker använda den till. Om du ska ha väldigt bra titta Canon 7Dmkii eller möjligen 80D men då får du öka din budget en hel del.

Så vad är nackdelarna? Till att börja med kommer du att vara ute i naturen och utsätta kameran för vädrets makter landskapsbilder ofta som bäst när vädret är dramatiskt så det hade varit bra med lite vädertätning för såväl kamera och objektiv. 77D är inte vädertätad. vet inte hur det står till med de objektiv du valt.
Vädertätning skyddar ju även en del mot damm så det hade säkert varit bra på safari också. På tal om safari så hade jag nog inte åkt på dyr safari med en kamera med plats för bara ett minneskort. Det är inte ofta ett kort går sönder eller skrivning misslyckas men det händer tillräckligt ofta för att man inte ska ta några risker med bilder som man kanske inte får chans att ta om.

Slutligen ska du filma, behöver du ytterligare några tusen för stativ, videohuvud och extern microfon och eventuell extern ljudupptagare som du sedan syncar med vid redigeringsarbetet. Få saker är så störande som dåligt ljud i en film.
 

snysop

Aktiv medlem
Hur gick det för dig? Fastnade du i ”googlar ihjäl sig före köp, lessnar och skiter i allt”-träsket? 😂 Där har jag hamnat flera gånger hehe...
 

Olof R

Aktiv medlem
Om du vill spara pengar kan du även fundera på att köpa en 80D från Mydigitalland. http://se.mydigitaland.com/canon-eos-80d-body.html
Där kostade ett 80D kamerahus 7 441,34 kr senast jag kollade. Min dotter köpte nyligen just en 80D därifrån och var helt nöjd med hur allt fungerade. Den lilla baksidan som finns är att det inte följer med manual. Denna går dock att ladda ner gratis från Canons hemsida https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-80d.aspx?type=manuals&language=&os=WINDOWS 10 (64-bit)
En annan sak är att laddaren som följer med har Japansk el-kontakt. Men en enkel lösning är en adapter. En som jag själv tycker är riktigt bra är denna https://www.webhallen.com/se/product/263847-SKROSS-MUV-USB-Varlds-reseadapter-EMEAUSUKAU-2xUSB-Typ-A-ho-5V-2-1A-100-250V som kostar 249kr. Ett enklare alternativ är denna https://www.webhallen.com/se/product/185301-Skross-Reseadapter-El-Adapter-Europa-mfl för 99kr. Min dotter är för övrigt mycket nöjd med sin 80D. Bra bildresultat och mycket trevlig att hantera är vad hon sagt om den.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om svenska handlare också hade hittat sätt att smita från skatter och avgifter så hade det förstås också blivit billigare med minst 20% när momsen plockats bort. Eftersom de flesta blir mycket upprörda när det rapporteras om olika aktörer som smiter ifrån skatt så tycker jag att det är en helsikes dubbelmoral att handla från den sortens företag. Dessutom underminerar det underlaget för seriösa företag, och inte bara svenska utom inom hela EU. Det är en sak att köpa saker billigare i ärlig konkurrens, men det de här företagen gör är något annat än att konkurrera på lika villkor. Men det är väl upp till var och en hur man tycker att man ser ut i spegeln. ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du vill spara pengar kan du även fundera på att köpa en 80D från Mydigitalland. http://se.mydigitaland.com/canon-eos-80d-body.html
Där kostade ett 80D kamerahus 7 441,34 kr senast jag kollade. Min dotter köpte nyligen just en 80D därifrån och var helt nöjd med hur allt fungerade. Den lilla baksidan som finns är att det inte följer med manual. Denna går dock att ladda ner gratis från Canons hemsida https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-80d.aspx?type=manuals&language=&os=WINDOWS 10 (64-bit)
En annan sak är att laddaren som följer med har Japansk el-kontakt. Men en enkel lösning är en adapter. En som jag själv tycker är riktigt bra är denna https://www.webhallen.com/se/product/263847-SKROSS-MUV-USB-Varlds-reseadapter-EMEAUSUKAU-2xUSB-Typ-A-ho-5V-2-1A-100-250V som kostar 249kr. Ett enklare alternativ är denna https://www.webhallen.com/se/product/185301-Skross-Reseadapter-El-Adapter-Europa-mfl för 99kr. Min dotter är för övrigt mycket nöjd med sin 80D. Bra bildresultat och mycket trevlig att hantera är vad hon sagt om den.
Man får läsa på lite och kolla garanti om detta är viktigt. Det är möjligt eller t om sannolikt att det rör sig om gråimport via Hongkong till UK av varor inte avsedda för EU. Om garanti är viktigt kolla upp det.
 

jounir20000

Aktiv medlem
Kolla också på Nikon d7500 fixar det du behöver och huset kostar 13k men Nikon har en cashback drive just nu tror att det är 3k på den.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Om svenska handlare också hade hittat sätt att smita från skatter och avgifter så hade det förstås också blivit billigare med minst 20% när momsen plockats bort. Eftersom de flesta blir mycket upprörda när det rapporteras om olika aktörer som smiter ifrån skatt så tycker jag att det är en helsikes dubbelmoral att handla från den sortens företag. Dessutom underminerar det underlaget för seriösa företag, och inte bara svenska utom inom hela EU. Det är en sak att köpa saker billigare i ärlig konkurrens, men det de här företagen gör är något annat än att konkurrera på lika villkor. Men det är väl upp till var och en hur man tycker att man ser ut i spegeln. ;)
Mjo, men generellt är saker ibland konstigt dyra i Sverige.

I detta fall hävdas att det skickas från UK. Dessutom hävdas det att det går med DHL.

Rimligen har varan tullats och momssats in i UK, dvs till EU. Om företaget når 350 000:- i omsättning till privatpersoner skall det momsregga sig i Sverige. Här kan ett fel finnas som drabbar företaget som inte lagt på svensk moms (gör några % på priset). Tull på kamerahus från UK vet jag inte om det finns, man kan söka på tullens hemsida, här kan företaget kapa ett hörn.. som drabbar köparen.

Jag har köpt från Kina med DHL och där missas inget vad gäller tull och moms, DHL hanterar frakt, inklarering och slutleverans synnerligen snabbt.

Det är litet en nagel i ögat, varför är Fujinon 14/2,8 1 971:- billigare från denna leverantör mot tex C.photo? Vi kan inte ha så hög andel indirekta kostnader i svenska leverantörer...

-J!
 

Wiiland

Medlem
Hur gick det för dig? Fastnade du i ”googlar ihjäl sig före köp, lessnar och skiter i allt”-träsket? 😂 Där har jag hamnat flera gånger hehe...


haha ja, verkligen.

Men jag har jobbat på en del övertid nu på jobbet så budgeten har ökat lite mer och funderar på canon 7d mark ii, om den nu är så bra som det låter på vissa videos?
 

Wiiland

Medlem
haha ja, verkligen.

Men jag har jobbat på en del övertid nu på jobbet så budgeten har ökat lite mer och funderar på canon 7d mark ii, om den nu är så bra som det låter på vissa videos?
sorry för dubbelpost, men det var någon som rekommenderade nikon d7500 med.

Vilken av nikon d7500 och canon 7d mark ii hade ni valt för mina ändamål?

djur/landskap
poträtt
sport
bonus om man kan filma bra
 

larsborg

Aktiv medlem
Hej! Är ny inom fotografering så kan inte så mycket än, men alltid haft intresset för detta!

Jag ska köpa en kamera nu tänkte jag, och det jag vill kunna göra är:
Fotografera djur och landskap(ska på safari och resa runt)å
Fota sport (fotboll, hockey och motorsport bla)
Kunna filma

Jag har kollat runt lite och hittat Sony a 6300, kan den vara något för mina mål eller vad bör jag köra på? Budget på kamera hus är runt 8-10.000 kan jag lägga!

Sony a6300 har jag hört ska vara bra och kan filma i 4k men hört att den överhettas lätt och snabbt och att det inte finns så bra objektiv till Sony? Är detta något som stämmer eller inte?

Vad rekommenderar ni för kamera för mina ”krav” eller vad man ska kalla det :)
Du kommer att få lika många svar, som det finns tillverkare av kameror, - de flesta entuaster lovordar sina egna kameror! Besök en fotoaffär, gå på din egen känsla, hur kameran är i dina händer, garanterat då blir du inte förvirrad! Den här tråden, med råd om lämplig kamera , kan hålla på i flera månader .....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet är denna: För sport är 7DII överlägsen p g a korsformade AF punkter mycket längre från mitten. Väldigt konfigurerbar AF som har en egen ganska lättförstålig meny. Spak för att snabbt och lätt byta fokusområde. Dessutom får du bra sutofokus vid filmning. Alla tre stillbildsegenskaperna saknas hos Nikon som i praktiken kräver manuell fokus vid filmning. Däremot för allt annat är Nikon lite bättre ffa p g a sensorn som ffa erbjuder bättre täckning i skuggorna om man ljusar upp dem utan några nackdelar jf med 7D II f ö utanför sportfoto. Resten hänger på vilka objektiv du vill ha och priser.

Skall man ha det bästa av allt i ett crophus finns förstås Nikon D500. Den har både bra sensor och samma autofokussystem som Nikons bästa sportkamera - D5. Den kostar tyvärr 18600kr idag. Sedan skall objektiv till. Denna erbjuder förstås inte användbar autofokus vid filmning.

Sonys cropkameror saknar bra normalzoomar. Går man upp i pris till A7 III får man mycket av allt inkl bra videokvalitet. För stillbilder funkar Sigma Art med MC-11 bra men lite oklart med video AF i kombination med MC-11. Detta får du kolla upp. En sony cropkamera med MC-11 och Sigma Art eller andra Global Vision objektiv funkar nog bra för stillbilder. Dock oklart hur snabb serietsgningen blir med MC-11 med en modern Sony. Får kollas upp.
 
Senast ändrad:
ANNONS