Annons

Lightroom Bildspel och ljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Vadholmen

Medlem
Hej.
Jag har sett på Peters nya kurs i Moderskeppet om bildspel som är instruktivt och bra.
Jag får dock ett problem. När jag kommer till att lägga till musik så kraschar LR direkt !!😩
Hade tidigare samma problem med LR och då i Framkalla modulen. Detta löstes med att jag gick in i Inställningar/Prestanda och avaktiverade grafikprossesorn. Har funkat bra sedan dess.
Min fråga är nu om det finns en liknade lösning för musik/ljudinspelningar?
Försökte med musik som jag laddat hem från iTunes.
Tacksam för idéer som kan lösa detta.
/Håkan
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Min fråga är nu om det finns en liknade lösning för musik/ljudinspelningar?
Försökte med musik som jag laddat hem från iTunes.
Tacksam för idéer som kan lösa detta.
/Håkan
Hej
Jag har också brottats med Lightroom bildspel, både bild-och ljuddelen men jag tycker att Lightrooms funktioner för att göra bilspelen är ganska knöligt - namnen på de olika funktionerna tycker jag är dåligt översatta, och beteckningarna säger många gånger ingenting om vad funktionen/reglaget egentligen gör med bilspelet...ta t ex ”övertäckningar”, ”Textöverlägg”, ”Färgtvätt” (om det engelska uttrycket är ”Color wash” i detta fall så kan jag hellre förstå det, men ”färgtvätt” ?? icke!)
Bortsett från detta, är ljuddelen också rätt svårhanterlig, och därför skaffade jag nyligen ett annat program för bildspelsproduktion som verkar vara mycket bättre - nämligen FotoMagico! Moderskeppet har även en kurs för denna mjukvara, som jag håller på att följa just nu.

FotoMagico finns i två versioner, ca 600:- för en enklare version, samt FotoMagico PRO för runt tusenlappen.
Det första intrycket jag har av mjukvaran är att den har ett mycket mera logiskt gränssnitt, och kan göra mycket mer än vad Lightrooms bildspelsdel kan, och är inte svårare att Jobba med för nybörjaren. Prova det! (Jag tror dom har en gratis trial-version 30 dagar...)
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej.

Min fråga är nu om det finns en liknade lösning för musik/ljudinspelningar?
Försökte med musik som jag laddat hem från iTunes.
/Håkan
Hej igen Håkan -
Jag glömde att svara dig på ljuddelen -

Jag har inte upplevt att LIghtroom kraschar när jag lägger in en ljudfil - men kanske har det att göra med att jag använder ett ljudredigeringsprogram som heter "Audacity" när jag gör i ordning ljudfilen som jag tänker använda i bildspelet.

Först spelar jag in en ljudfil från CD/vinylskiva/röstmemo från iPhonen som jag redigerar, stödar i, dubblerar etc i programmet Audacity. Sedan exporterar jag Audacitys projektfil (.aup) och sparar ljudet som en mP3-fil: Färdig att användas i LIghtroom eller FotoMagico.

Arbetssättet är om än lite omständligt men funkar bra för att göra ett bra resultat med både bild- och ljuddel.

I FotoMagico kan man sedan behandla ljud olika med hänsy till vilken bild/bilder som hör till, dra ihop/expandera ljud mm.

Ha det bra
/B
 

Marie_1

Aktiv medlem
Hej igen Håkan -
Jag glömde att svara dig på ljuddelen -

Jag har inte upplevt att LIghtroom kraschar när jag lägger in en ljudfil - men kanske har det att göra med att jag använder ett ljudredigeringsprogram som heter "Audacity" när jag gör i ordning ljudfilen som jag tänker använda i bildspelet.

Först spelar jag in en ljudfil från CD/vinylskiva/röstmemo från iPhonen som jag redigerar, stödar i, dubblerar etc i programmet Audacity. Sedan exporterar jag Audacitys projektfil (.aup) och sparar ljudet som en mP3-fil: Färdig att användas i LIghtroom eller FotoMagico.

Arbetssättet är om än lite omständligt men funkar bra för att göra ett bra resultat med både bild- och ljuddel.

I FotoMagico kan man sedan behandla ljud olika med hänsy till vilken bild/bilder som hör till, dra ihop/expandera ljud mm.
Ha det bra
/B
Blev nyfiken på ditt förslag om FotoMagico och är tacksam om du kan besvara dessa frågor: Kan man lägga in både flmer/bilder från LR och från iCloud (bilder-appen)? Ska man alltså kanske importera på något sätt eller är det bara att dra in i bilderna och filmerna i FotoMagico? Kan man putsa och dela klipp där också?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Blev nyfiken på ditt förslag om FotoMagico och är tacksam om du kan besvara dessa frågor: Kan man lägga in både flmer/bilder från LR och från iCloud (bilder-appen)? Ska man alltså kanske importera på något sätt eller är det bara att dra in i bilderna och filmerna i FotoMagico? Kan man putsa och dela klipp där också?
Hej Marie
Jovisst, det kan du -
FotoMagico lirar väldigt bra ihop med LR, med man skapar nog mappar för import av bilder/videos/ljudfiller till Fotomagico som man sedan använder när man gör bildspelen. Bilder från iCloud är heller inga problem - såvitt jag har förstått.
Jag är inte så kunnig (än) i FotoMagico, jag håller f.n. på med deras kurs på Moderskeppet som är mycket informativ - man få följa i detalj hur olika bildspel görs av en kunnig lärare. Rekommenderas verkligen!
mvh
/B
 

Marie_1

Aktiv medlem
Hej Marie
Jovisst, det kan du -
FotoMagico lirar väldigt bra ihop med LR, med man skapar nog mappar för import av bilder/videos/ljudfiller till Fotomagico som man sedan använder när man gör bildspelen. Bilder från iCloud är heller inga problem - såvitt jag har förstått.
Jag är inte så kunnig (än) i FotoMagico, jag håller f.n. på med deras kurs på Moderskeppet som är mycket informativ - man få följa i detalj hur olika bildspel görs av en kunnig lärare. Rekommenderas verkligen!
mvh
/B
Tack för svar! Bra idé att gå igenom via kursen på moderskeppet.
 
ANNONS