Annons

Fjärrutlösare till Lumix gx80

Produkter
(logga in för att koppla)

sp.261839

Ny medlem
Jag har en lumix gx 80 som jag är ganska nöjd med. Saknar dock möjligheten att kunna använda fjärrutlösare då jag gärna skulle vilja kunna ta självporträtt bland annat. Undrar nu om ni vet ifall det finns fjärrutlösare man ex kan sätta i blixskon som skulle funka?

/Sara
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Tyvärr finns ingen sådan lösning.
Det enda som funkar är att använda deras App till telefonen. Fast den funkar å andra sidan rätt bra och ger ju lite fler möjligheter också.
 

sp.261839

Ny medlem
Tyvärr finns ingen sådan lösning.
Det enda som funkar är att använda deras App till telefonen. Fast den funkar å andra sidan rätt bra och ger ju lite fler möjligheter också.
Jag har försökt att använda mig av den men då jag gärna fotar i naturen så blir detta problematiskt. Jag hade hoppats på att kunna använda nätverket till telefonen men det verkar inte vara möjligt.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag har försökt att använda mig av den men då jag gärna fotar i naturen så blir detta problematiskt. Jag hade hoppats på att kunna använda nätverket till telefonen men det verkar inte vara möjligt.
Jo, det går att köra appen direkt mot kameran ute i naturen. Behövs inget annat WiFi än det kameran skapar själv.

Fast jag måste tillstå att det är lite knepigt att förstå instruktionerna och det är förstås omständigare än en enkel sladd.
 

sp.261839

Ny medlem
Jo, det går att köra appen direkt mot kameran ute i naturen. Behövs inget annat WiFi än det kameran skapar själv.

Fast jag måste tillstå att det är lite knepigt att förstå instruktionerna och det är förstås omständigare än en enkel sladd.
Har du nåt tips på vart jag kan lära mig hantera det? Vore ju toppen!
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Har du nåt tips på vart jag kan lära mig hantera det? Vore ju toppen!
Går säkert att Googla fram men jag har inte någon bra länk till hands.
Annars är det något i stil med:
Starta WiFi på kameran (tror det är Fn5-knappen på skärmen som standard eller så har jag kanske ändrat på min redan)
Välj - Ny anslutning - Fjärrstyrd fotografering...
Starta ImageApp på telefonen. Välj den runda WiFi ikonen på huvudsidan.
"Select an access point..." bör komma upp och där väljer du kameran (GX80-nnnnn)
Då borde dom ansluta till varandra.
Välj Remote Operation.
Klart...

Sen går det att spara denna anslutning som favorit så det blir lite enklare nästa gång.
 

sp.261839

Ny medlem
Tror jag missförstod dig. Så långt kan jag få igång den men när man är i skogen finns inte fast wifi utan bara mobildata till telefonen. Det är den sammankopplingen jag inte kan få ihop. Men jag får söka vidare o se om jag kan hitta nåt sätt att komma runt det.
 
ANNONS