Annons

Tips önskas till nybörjare som vill köpa en bra kompaktkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

ksilver

Medlem
Hej,

Jag har under en kortare period lekt med gamla analoga kameror, som Pentax ME & Pentax ME Super. Nu vill jag investera i en bra digitalkamera, mina önskemål är att den ej ska vara för klumpig eller tung, jag kommer förmodligen ej ta med den överallt om den är klumpig. Därför har jag valt att sikta in mig på en kompaktkamera. Jag är mest ute efter att fota street photography och porträtt.

Priset kommer inte vara avgörande faktorn, utan snarare att jag hittar en kamera som jag tror att jag kommer använda mycket. Har någon tips på vad man ska tänka på när man köper sin första kamera? Och är det onödigt att köpa en för avancerad kamera om man har mål att lära sig? Jag vill inte heller ha en för "enkel" kamera så att jag ej kan leka med olika parametrar.

Skulle uppskatta olika tips på modeller som ni tror passar en nybörjare med intresse för foto.
 

ksilver

Medlem
Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt kollat på en Fujifilm T-20, tror du den skulle fungera? Eller är man dumsnål om man inte väljer T-30?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej,

Jag har under en kortare period lekt med gamla analoga kameror, som Pentax ME & Pentax ME Super. Nu vill jag investera i en bra digitalkamera, mina önskemål är att den ej ska vara för klumpig eller tung, jag kommer förmodligen ej ta med den överallt om den är klumpig. Därför har jag valt att sikta in mig på en kompaktkamera. Jag är mest ute efter att fota street photography och porträtt.

Priset kommer inte vara avgörande faktorn, utan snarare att jag hittar en kamera som jag tror att jag kommer använda mycket. Har någon tips på vad man ska tänka på när man köper sin första kamera? Och är det onödigt att köpa en för avancerad kamera om man har mål att lära sig? Jag vill inte heller ha en för "enkel" kamera så att jag ej kan leka med olika parametrar.

Skulle uppskatta olika tips på modeller som ni tror passar en nybörjare med intresse för foto.
Sök här efter andra trådar med samma fråga. Det blir annars väldigt mycket upprepning av samma svar.
I stort sett alla kompaktkameror har automatläge så ingen är för avancerad. Prislappen handlar kanske om att köpa sig framtida möjligheter om man är nybörjare och köper en första kamera. Om man får glädje av det eller inte visar sig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt kollat på en Fujifilm T-20, tror du den skulle fungera? Eller är man dumsnål om man inte väljer T-30?
T-20 är en utmärkt kamera, och prisskillnaden är markant. Men kan lägga pengar på objektiv istället. 16-50 är en bra kitzoom, men jag blev överraskad över hur mycket bättre 18-55 är. Och kanske en liten 23 mm skulle vara perfekt för gatufotografering?
 

ksilver

Medlem
Tack för alla tips. Efter lite vidare efterforskning har jag kommit fram till någon av följande.

Begagnad X-T1.
Begagnad X-PRO2
Ny X-T20.

Jag har hittat en som säljer X-T1 för ca 4000 kr, endast hus.
X-PRO2 + 35mm för 8000 kr.
X-T20 + 18-5 mm för 9999 kr, (ny pris).

Har ni någon ide om vad som borde passa bäst för en nybörjare?
Är X-PRO2 mer värd att köpa i detta läge?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Efter lite vidare efterforskning har jag kommit fram till någon av följande.

Begagnad X-T1.
Begagnad X-PRO2
Ny X-T20.

Jag har hittat en som säljer X-T1 för ca 4000 kr, endast hus.
X-PRO2 + 35mm för 8000 kr.
X-T20 + 18-5 mm för 9999 kr, (ny pris).

Har ni någon ide om vad som borde passa bäst för en nybörjare?
Är X-PRO2 mer värd att köpa i detta läge?
Jag köpte en X-PRO1 2012 när den kom ut. Redan då hade jag fotat med en mängd kompaktkameror som Fuji X-20 och ett antal Canon G-kameror som komplement till mina 5D kameror.
Var aldrig nöjd med resultatet från kompaktkameror med mindre sensor. På så vis blev X-PRO1 ett steg framåt. Bilderna blev bättre men kameran var så trög jämfört med mina 5D kameror. Allt gick lite segt i jämförelse mot Canon.
Motivet skulle helst inte röra på sig.
Med X-PRO2 började det verkligen likna något. Nu kunde jag plötsligt sätta skärpan även på lekande barn och svarta hundar. Som min galna svarta flat coated retriever.
Kameran var när det gäller AF ungefär lika snabb och exakt som min Canon 5Ds r.
Jag skulle inte rekommendera X-PRO1 eller X-T1.
Köp hellre en X-T2, X-T20 eller en X-PRO2. De är mycket bättre på det mesta.
Kör själv oftast med X-H1 eller X-PRO2 även om jag också har en Canon 5D MKIV med många L-objektiv.
De är helt enkelt mindre att släpa på och när ljuset inte är riktigt uselt ger de jämförbara bilder och roligare att fota med.
Båda systemen ger bilder som man utan problem kan skriva ut i 50X70 cm på en avancerad skrivare. Jag kan inte ens själv se vilken kamera jag använt för att ta bilden. Det finns i princip ingen skillnad i kvalitet.

Var inte dumsnål och köp en trög kamera. Jag älskade mycket min X-PRO1. Den tog väldigt fina bilder och var kul att använda. Så länge allt stod still.
Kör på nästa generation från Fuji.

Här ett par bilder med X-PRO1 tagen vid nyårskonserten i Wien. Musikverein Wien.
Karls Platz i Wien samma kväll samt vid Donau någon kväll senare.
Visst tar X-PRO1 bra bilder men den är irriterande seg. X-PRO2 och dess släktingar är mycket bättre.
 

Bilagor

ksilver

Medlem
Köp hellre en X-T2, X-T20 eller en X-PRO2. De är mycket bättre på det mesta.
Kör själv oftast med X-H1 eller X-PRO2 även om jag också har en Canon 5D MKIV med många L-objektiv.
Tack för insikit!

Jag har tidigare aldrig köpt en begagnad kamera, X-PRO2, enligt säljare är 3 år gammal, har nästan aldrig använts då det var en gåva, men kvitto finns ej kvar så kan ej veta om det är sant.

X-T20 skulle köpas till nypris.

Har du någon egen åsikt ang. vilken av dessa som är bättre / som du skulle valt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för insikit!

Jag har tidigare aldrig köpt en begagnad kamera, X-PRO2, enligt säljare är 3 år gammal, har nästan aldrig använts då det var en gåva, men kvitto finns ej kvar så kan ej veta om det är sant.

X-T20 skulle köpas till nypris.

Har du någon egen åsikt ang. vilken av dessa som är bättre / som du skulle valt?
Ett par åsikter har jag väl. X-PRO2 är mer en väldigt lätt och bra kamera för för mindre objektiv. Greppet på kameran passar dåligt för tyngre objektiv som 50-140/2,8 eller tyngre.
X-T20 har jag aldrig ägt eller använt. Den är en billigare variant på X-T2.
Har för mig den inte har en joy-stick för att flytta AF-punkten. Det ser jag som en klar nackdel. Det finns nog också fler nackdelar med X-T20 jämfört med X-T2.
X-PRO2 har både en EVF-sökare och en optisk sökare. Bra för gatufoto. Fast jag använder det numera sällan. EVF sökaren är oftast bättre för den visar hur bilden blir innan man trycker av.

Själv använder jag mest en X-H1 för den kameran har IBIS.
 

ErlandH

Aktiv medlem
X-PRO2 är mer en väldigt lätt och bra kamera för för mindre objektiv.
X-T20 har jag aldrig ägt eller använt. Den är en billigare variant på X-T2.
Har för mig den inte har en joy-stick för att flytta AF-punkten. Det ser jag som en klar nackdel.
X-pro2 är betydligt större o tyngre än X-T20.

X-T20 är också betydligt mindre o lättare än X-T2, men saknar som sagt joystick (har dock både fyrvägskontroll och pekskärm) och har lite sämre sökare.
 

ksilver

Medlem
Nu har jag även hittat möjligheten att köpa en E‑M10 Mark II med pannkaksobjektiv 14-42 mm för 5000 kr. Är detta bättre för en nybörjare? Eller är det värt med 5000 extra för X-T20 eller X-E3?
 

adamsc

Ny medlem
Initially, I was going to pick a mirrorless camera, Thanks so much! I had actually checked out an Olympus OM-D E-M10 Mark II, Easy to use and has lots of controls that I can play a good role in my job.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
X-pro2 är betydligt större o tyngre än X-T20.

X-T20 är också betydligt mindre o lättare än X-T2, men saknar som sagt joystick (har dock både fyrvägskontroll och pekskärm) och har lite sämre sökare.
Jag har backat tillbaka en bit i storlek på kamera och tyngd. Kör numera mest med X-H1. När jag vill ha en lätt kamera blir det X-Pro2 och några små fasta objektiv. Det är kompakt för mig.
Skälet jag väljer igen lite större kamerahus är att de riktigt småhusen är hopplösa att hantera på vintern med handskar. Använder också batterigrepp med större telezoomar för jag tycker att det ger mig bättre ergonomi. Speciellt vid porträttformat.
Båda dessa kameror är lättare och mindre än min 5D MKIV med en 70-200 eller en 100-400.
Skall man fota ett bröllop i över 12 timmar måste kameran vara riktigt bra ergonomiskt och snabbjobbad.
 

Brix

Aktiv medlem
X-T20, X-T30, X-Pro osv. är ju inte kompaktkameror utan spegellösa systemkameror.

Om du verkligen är intresserad av foto och att lära dig använda grejorna så är ju dock systemkamera ändå ett bättre alternativ.

Egentligen spelar det inte så stor roll vilken kamera du väljer, det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, men framförallt så ligger den i fotografen. Det som främst bildmässigt skiljer mellan kameror är brus och dynamiskt omfång.

En av de viktigaste sakerna enligt mig när det gäller kameran är att ha en kamera som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda. Om du har nån butik i närheten där du kan känna på olika kamerahus så rekommenderar jag dig att göra det.

I slutändan så är dock ändå det viktigaste för att ta bra bilder att verkligen lära sig använda det man har.
 

PMD

Aktiv medlem
Digital kompaktkamera?

Nu vill jag investera i en bra digitalkamera, mina önskemål är att den ej ska vara för klumpig eller tung, jag kommer förmodligen ej ta med den överallt om den är klumpig. Därför har jag valt att sikta in mig på en kompaktkamera.
Nästan alla förslagen i tråden handlar om systemkameror. Sådana är nästan alltid större, tyngre och klumpigare än en kompaktkamera.

Om det verkligen är en kompaktkamera du är ute efter, och som inte är för klumpig för att du ska strunta i att ta med den, så tycker jag att du bör titta på Sony RX100. Den finns i ett antal generationer, varav de senaste förstås är bättre på det mesta men också dyrare. De senaste tre generationerna tror jag är värda en närmare titt. Dvs RX100 V, VI och VII.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt kollat på en Fujifilm T-20, tror du den skulle fungera? Eller är man dumsnål om man inte väljer T-30?
Det är nog stor risk för dumsnålhet. Visserligen är det så att objektivet är en av de absolut viktigaste komponentern för att få bra skarpa fina bilder, men ställer man inte in avståndet rätt, eller missar ögonblicket för att man det tar längre tid att fippla med autofocus kvittar det hur skarpt objektivet är.

Digitala kameror utvecklas snabbt franför allt på sådant som autofocus, nyare modeller kan t.ex.känna igen ögon och automatiskt ställa focus därefter = mindre risk att missa ögonblicket.

Fujifilms objektiv är generellt ganska bra och om man inte vet med sig att man ofta tänker skriva ut extremt stora bilder eller behöver mycket ljusstyrka är det nog bättre att satsa på snabbhet vad det gäller AF framför superglas, men det är en knepig avvägning ifall man behöver välja.
 
ANNONS