Annons

Delbetala kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men här handlar det om en avvägning kring hur mycket man är villig att betala i avgifter för att köpa en pryl på kredit. I normalfallet, med korta avbetalningsperioder, är avgifterna ofta blygsamma.
mmmm men nu pratar TS om 2 ÅR för att betala en kamera. Det är inga jättesummor om vi håller oss till normala objektiv. Och om det är en jättesumma för TS så hade jag tittat på ngt begagnat istället.
Personligen hade jag inte gått in i ett sådant avtal.
Bor TS i Mullsjö så är TS välkommen o låna en D3100 gratis tills jag behöver den. Men TS hade väl redan en enklare Canon så det tillför inget med en D3100.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag ser inga problem med avbetalningar om man har koll på sin ekonomi.
Det finns ju tillfällen man erbjuds 0% ränta.
Sen finns det tillfällen när det är superbra erbjudanden och man vill slå til och då kan det även då löna sig att avbetala med ränta och ändå komma undan billigare än att vänta tills man har råd med hela summan. Dessutom har man då ägt den redan i 2 år.

/Stefan
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vad söta ni är som alltid gör ett ekonomiskt bussinesss case för ett kameraköp :)

Frågeställaren är amatör och nybörjare. Och väldigt entusiastisk.

Hur många bilder ska han inte kunna fånga under det år (eller två) som han ska spara pengar för att kunna betala kontant. Hur lite näring ska hans fotointresse få.
Jag håller med dig. Att spara pengar i ett år eller två(!) för en kamera hellre än att ta en pytteliten ekonomisk risk, om man vill uttrycka sig så, och utvecklas under tiden känns tråkigt.

Att köpa grym utrustning på kredit med avbetalningstakt man med enkelhet klarar av tror jag kan ge väldigt mycket tillbaka i form av mer lustfylld fotograferande och större trygghet i utrustningen. Även om det kostar en liten skvätt mer än om man köpte prylarna kontant.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Jag tror det var CDON som för ett tag sedan hade 12mån räntefritt utan uppläggningsavgift.
Det är väl en ganska schysst deal.
Blir ju ungefär som ett sparande man MÅSTE lägga undan till varje månad.
Om man nu har brådis och kameran man har är döende.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror det var CDON som för ett tag sedan hade 12mån räntefritt utan uppläggningsavgift.
Det är väl en ganska schysst deal.
Blir ju ungefär som ett sparande man MÅSTE lägga undan till varje månad.
Om man nu har brådis och kameran man har är döende.
Om man ska spinna vidare på nackdelarna med kreditköp så är det ofta de med svag betalningsförmåga som utnyttjar avbetalning. Missas en inbetalning är ofta straffet så kännbart att man misstänker att det är där de tjänar pengarna. Läs noga det finstilta innan ni skriver på avtalet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skulle du inte göra en ekonomisk kalkyl om du inte hade råd?
En ekonomisk kalkyl - eller åtminstone göra en bedömning av min möjlighet att betala - är självklar.

Jag tänkte mer på de som inte ville låna till en investering om inte investeringen sedan betalar tillbaka sig - i pengar. De som betraktar en kamera som en konsumtionspryl.
Men en kamera kan vara en investering i glädje till sin hobby. Något man mår bra av och utvecklas med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man ska spinna vidare på nackdelarna med kreditköp så är det ofta de med svag betalningsförmåga som utnyttjar avbetalning. Missas en inbetalning är ofta straffet så kännbart att man misstänker att det är där de tjänar pengarna. Läs noga det finstilta innan ni skriver på avtalet.
Helt enig!

Läs det finstilta!
Missa ingen betalning!
 

pysse

Aktiv medlem
tjena tjena, hoppas att allt är fint med er!
Jag har bestämt mig att jag ska investera en Sony A7 mark 2 till min utrustning.
Har en canon 600d just nu, som håller på att göra sitt sista nu...

Iallafall, jag har just för tillfället inte råd med att köpa kameran nu, men en delbetalning skulle gå.
Tänkte dela upp den i antagligen 24 månader ( 586kr ) per månad.
Vad är era tankar om det?
Vill få folks åsikter!
Tack
asch det är bara att köpa på delbetalning . då slipper du vänta på kameran
sen kan man betala av den snabbare om man har lust
 

martinot

Aktiv medlem
Ni som "tjatar" vidare; se post #10. 👌

Kameran verkar redan vara inköpt innan TS skapade tråden.

TS verkar heller inte ha intresse att följa upp tråden (ingen som helst respons).

Så ni ger nog troligen råd för "döva öron" är jag rädd för. 😊
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ni som "tjatar" vidare; se post #10. 👌

Kameran verkar redan vara inköpt innan TS skapade tråden.

TS verkar heller inte ha intresse att följa upp tråden (ingen som helst respons).

Så ni ger nog troligen råd för "döva öron" är jag rädd för. 😊
Ja det var ju konstigt att fråga då och nu kollade jag upp hur mycket han förlorar och det är en hel del. Den kostar 9990kr köpa ny och 14064kr på avbetalning. Dåligt köp alltså.

/Stefan
 

Sonysege

Aktiv medlem
Ni som "tjatar" vidare; se post #10. 👌

Kameran verkar redan vara inköpt innan TS skapade tråden.

TS verkar heller inte ha intresse att följa upp tråden (ingen som helst respons).

Så ni ger nog troligen råd för "döva öron" är jag rädd för. 😊
Kolla hans profil, har fyra registrerade konton.
Han brukar inte följa upp sina trådar!
 

Third eye

Aktiv medlem
Han skriver att hans Canon håller på att göra sitt sista nu, i en annan tråd har jag för mig att den var trasig.
Samtidigt har han annons på den i "fint skick"?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ibland hittar man helt avgiftsfria avbetalningar. ingen ränta, ingen uppläggningsavgift och ingen aviavgift. Det känns som en riktigt bra deal faktiskt.

säg att jag har 25oookr på ett sparkonto. då skulle jag mycket hellre ta en avbetalning på kameran än att "förlora" hela min buffert. Har man däremot en stor buffert så är det ju en annan sak.

Det är viktigt att ha en buffert. i alla fall i min värld.

Dock har jag en ordnad ekonomi och undviker avbetalningar överhuvudtaget nu för tiden. Gillar att ha så få fasta avgifter som möjligt.
 

larsborg

Aktiv medlem
tjena tjena, hoppas att allt är fint med er!
Jag har bestämt mig att jag ska investera en Sony A7 mark 2 till min utrustning.
Har en canon 600d just nu, som håller på att göra sitt sista nu...

Iallafall, jag har just för tillfället inte råd med att köpa kameran nu, men en delbetalning skulle gå.
Tänkte dela upp den i antagligen 24 månader ( 586kr ) per månad.
Vad är era tankar om det?
Vill få folks åsikter!
Tack
Grundregel för mig, alltid, - köp aldrig något du inte har råd med!
Avbetalning, delbetalning, kredit, - kalla det vad du vill, det är just det som företagen tjänar mest på, inte på själva produkten ....ganska lätt att få in en köpare i fållan!
 
ANNONS