Annons

Uppgradera från Nikon D90 + 18-105 3,5 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ailert

Medlem
Jag har tänkt uppgradera från mitt nuvarande system Nikon D90 + 18-105 3,5 VR. Det har tjänat mig väl i ca 10 år och jag uppskattar egentligen nästan alla aspekter av det men hoppas förstås på att få en generellt mycket högre bildkvalité med nyare utrustning.

Två svagheter jag som jag hoppas få bättre nu är dels vikten och volymen - jag skulle vilja ha en något nättare lösning för att få med mig kameran oftare. Under 500 g för huset kanske är realistiskt. Det andra är att jag vill kunna ta porträttbilder med bakgrundsoskärpa vilket knappt går idag.

Annars är viktiga egenskaper för mig t.ex. att det är ett system med objektiv som inte är allt för dyra, att kunna filma ibland är ett stort plus, brännviddspannet är trevligt men jag skulle nog klara mig på mindre tele (speciellt om jag kan beskära bilderna mer). Jag tycker även att optisk sökare känns som ett måste, den direkta kontakten med motivet man får känns nödvändig även om jag förstått det som att elektroniska sökare har blivit mycket bättre på sistone.

Jag har testkört en väns D700 med ett 50 mm 1.8 och det gjorde mig väldigt sugen på fullformat, men vikten och storleken gör mig säker på att jag vill ha något betydligt mindre än den bjässen (995 g).

Jag har försökt läst på en del om vad som finns idag men om jag har förstått det rätt finns inget som uppfyller alla mina krav, förutom Leica M9 och liknande, men de saknar väl autofokus och är även för dyra. Min budget (begagnat) är ca 10 000 för hus + en bra kitlins, sen kommer jag ev. bygga ut med fasta objektiv.

Två alternativ är; D610 som uppfyller alla krav men är väl tung (760 g), samt Fuji x-pro 2 som uppfyller alla krav men är ej fullformat. Finns det andra intressanta kameror som jag missat? Egentligen vill jag vara kvar med Nikon men Fuji lockar också om bildkvalitén är så pass bra som det sägs, trots aps-c sensor.

Jag fotar mest arkitektur och resefoto, porträtt och familjebilder samt gatufoto. Alltid i raw ihop med lightroom.
Tror ni att det mindre formatet hos x-pro 2 väger upp för mindre sensor (priset är ungefär samma)? Andra synpunkter som kan hjälpa mig i mitt beslut? Jag är tacksam för alla inspel!
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du är nöjd med Nikon är väl Nikon Z50 ett alternativ, med Z 16-50 VR får du en väldigt nätt kamera.

135g för objektivet
450g för kameran

Priset ligger precis på din budget för de två tillsammans nypris.
 

Ailert

Medlem
Tack för det snabba tipset! Men om jag förstår det rätt så har Z50 bara elektronisk sökare. Jag vill helst undvika det om möjligt. Eller underskattar jag helt hur långt utvecklingen har kommit? Märker man ingen skillnad om man fotat med optisk sökare och inget annat under drygt 10 år? Det gör ju helt klart urvalet mycket större om jag släpper på det kravet.
Bakgrundsoskärpan är också viktigt, tack för det inspelet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror ni att det mindre formatet hos x-pro 2 väger upp för mindre sensor (priset är ungefär samma)?
Om du tycker Fuji är intressant kan du titta på X-T30 eller X-T20. Små o lätta, tekniskt ungefär likvärdiga med sina större o dyrare syskon. Med t ex 35/1,4 kan du få ganska mycket av den där snygga, oskarpa bakgrunden.

Edit: Noterar att du vill ha optisk sökare, det får du inte med mitt förslag.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack för det snabba tipset! Men om jag förstår det rätt så har Z50 bara elektronisk sökare. Jag vill helst undvika det om möjligt. Eller underskattar jag helt hur långt utvecklingen har kommit? Märker man ingen skillnad om man fotat med optisk sökare och inget annat under drygt 10 år? Det gör ju helt klart urvalet mycket större om jag släpper på det kravet.
Bakgrundsoskärpan är också viktigt, tack för det inspelet.
Jag bytte från D800 (optisk sökare) till Z6 (elektronisk sökare) förra året. Jag har inte hittat en endast nackdel med det än. Det har skett mycket där senaste året. Köp ingen kamera utan att känna och klämma på den först och då kan du givetvis se hur sökaren är också.

Skärepdjupet på den lösningen jag föreslog ger dig samma skärpedjup på den vida sidan och större på telesidan. För 11000kr får du även ftz-adaptern och kan du även använda ditt 18-105, med samma skärpedjup som din gamla.

Det har dock hänt mycket framför allt på DR och ISO området på sensorerna sedan D90, så skillnaden kommer vara stor på den biten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har testkört en väns D700 med ett 50 mm 1.8 och det gjorde mig väldigt sugen på fullformat, men vikten och storleken gör mig säker på att jag vill ha något betydligt mindre än den bjässen (995 g).
Titta lite på Nikon Df. En småbildskamera ("fullformat") som väger cirka 700 gram.
Troligen den minsta och lättaste småbildskameran av spegelreflextyp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Titta lite på Nikon Df. En småbildskamera ("fullformat") som väger cirka 700 gram.
Troligen den minsta och lättaste småbildskameran av spegelreflextyp.
Jag ärväldigt skeptisk till den:
1. Priset: detta är en D610 med sensorn från D4 med ett annat gränssnitt till ett avsevärt högre pris än D610 trots att nästan allt inanmäte är en D610. Autofokusmodulen är alltså samma som i D610 med dåliga lågljusegenskaper.
2. Gränssnittet hade fungerat bra före G objektiven. Det haltar då moderna objektiv saknar bländarring. Enbart i P och S läge finns logik i gränssnittet (alltså att verkligen använda rattarna)
3. Den är tekniskt omsprungen av flera generationer av Nikonkameror. Baserat på ålder och nivå borde begpriset ligga nära D800 eller möjligen lite under (sämre AF, slutare, sökare mm mm i Df) men det begärs mycket mer. Hittar du en för 6-7000kr kan detta vara ett fullformatsalternativ om du prioriterar lågt brus vid höga ISO (även om kameran har svårt att fokusera i dåligt ljus) och tycker 16mp räcker. Fast den är snygg!
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon Df

Hyfsat snygg åtminstone, men det är nog inte det viktigaste (för mig). Ställer man den bredvid en FM2:a eller liknande så ser Df:n rätt klumpig ut.

Ergonomin är dock åtminstone lite lika Nikons spegelreflexer för film innan AF-kamerorna med moderna gränssnitt tog vid. Det känns rätt trevligt, tycker jag.

Visst är den överprissatt, men jag köpte min på rea så den kostade mig bara 2000 kr mer än vad en D610 kostade vid samma tillfälle.

Jag föreslog en titt på Df eftersom det är en liten och lätt spegelreflex, och begagnatpriserna kan väl bara gå neråt.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Har du tänkt behålla din glugg så är väl Nikon Z-50 den du bör titta på, kan du tänka dig byta system så rekommenderar jag dig titta på en Micro 4/3 kamera, oslagbara kameror om storlek är avgörande, fördelarna med en EVF är fler än nackdelarna, personligen kommer jag aldrig köpa en kamera med optisk sökare igen.
 

lonian

Aktiv medlem
Hittar du en begagnad nikon D750 får du den nog för en billig peng. 750 gram visserligen, men om du kombinerar med en nikon 50mm f1.8 G så är det inte mycket vikt i händerna. Alternativt Nikon Z6.
 

björsi

Aktiv medlem
Jag sålde bort mina Nikonprylar i somras och köpte en Lumix Gx9 med 12-60 f:2.8-4 Leica objektiv. Inte ångrat det för en dag.
Smidig och lätt kamera (får plats i skötväskan).
 

Ailert

Medlem
Tack för alla inspel, jag uppskattar verkligen att ni tar er tid.

Jag bytte från D800 (optisk sökare) till Z6 (elektronisk sökare) förra året. Jag har inte hittat en endast nackdel med det än.
Intressant att höra hur övergången var för dig. Du stör dig inte på att skärmen svartnar under exponeringen? Eller att färgerna skiljer sig från verkligheten? Vore intressant att höra från någon som valt att fortsätta köra med optisk sökare.
Jag var och klämde på x-pro 2 i butik igår och då kunde jag ju också testa både evf och optisk och jag upplevde skillnaden som väldigt stor. Jag accepterar att lcd skärmen visar en digital återgivning på min D90 men tyckte att det kändes bisarrt att titta genom sökaren och få se en konstgjord bild istället för den äkta verkligheten. Men jag förstår ju att det mycket är en vanesak.

Titta lite på Nikon Df. En småbildskamera ("fullformat") som väger cirka 700 gram.
Troligen den minsta och lättaste småbildskameran av spegelreflextyp.
Jag har kollat in den och många är väldigt positiva till bildåtergivningen vilket ju är det viktigaste. Men 60 gram lättare och lite mindre djup än D610 är inte jättestor skillnad. Också synd att den saknar möjlighet att filma. Men framförallt har jag knappt sett den alls på begagnatmarknaden och har ingen aning om vad den ligger på. Autofokus känns inte så viktigt för mig eftersom det säkerligen är bättre än på D90 så DF skulle vara aktuell till samma pris som för D610 men jag tvivlar på att jag kan hitta den för runt 6000.

Har du tänkt behålla din glugg så är väl Nikon Z-50 den du bör titta på, kan du tänka dig byta system så rekommenderar jag dig titta på en Micro 4/3 kamera...
Jag kan tänka mig att byta system (ex. Fuji X). Mitt 18-105 säljer jag gärna, jag har även 50 mm 1.8 D som jag definitivt behåller om jag köper nikon, och eventuellt även om jag går över till Fuji (med adapter).
Om jag förstår det rätt så är Micro 4/3 ännu mindre än Aps-C? Min utgångspunkt är ju fullformat och jag kan eventuellt tänka mig Aps-C men mindre sensor än så är inte aktuellt för mig. Lumix Gx9 är väl 4/3 så den går bort tyvärr.

Hittar du en begagnad nikon D750 får du den nog för en billig peng. 750 gram visserligen, men om du kombinerar med en nikon 50mm f1.8 G så är det inte mycket vikt i händerna. Alternativt Nikon Z6.
Vad tänker du är fördelen med D750 gentemot D610? Verkar dyrare och ungefär samma vikt?
Z6 saknar ju optisk sökare om jag förstått det rätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad tänker du är fördelen med D750 gentemot D610? Verkar dyrare och ungefär samma vikt?
Z6 saknar ju optisk sökare om jag förstått det rätt.
Mycket bättre AF på D750 än D610 (jag har båda), och dessutom vikbar skärm. Annars hyfsat lika.

Skulle helt klart gått upp till en beg. D750 om jag hade möjlighet (min D610 är mest backupkamera eller andrakamera när jag inte vill skifta så mycket med objektiv).
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har tänkt uppgradera från mitt nuvarande system Nikon D90 + 18-105 3,5 VR. Det har tjänat mig väl i ca 10 år och jag uppskattar egentligen nästan alla aspekter av det men hoppas förstås på att få en generellt mycket högre bildkvalité med nyare utrustning.

Två svagheter jag som jag hoppas få bättre nu är dels vikten och volymen - jag skulle vilja ha en något nättare lösning för att få med mig kameran oftare. Under 500 g för huset kanske är realistiskt. Det andra är att jag vill kunna ta porträttbilder med bakgrundsoskärpa vilket knappt går idag.

Annars är viktiga egenskaper för mig t.ex. att det är ett system med objektiv som inte är allt för dyra, att kunna filma ibland är ett stort plus, brännviddspannet är trevligt men jag skulle nog klara mig på mindre tele (speciellt om jag kan beskära bilderna mer). Jag tycker även att optisk sökare känns som ett måste, den direkta kontakten med motivet man får känns nödvändig även om jag förstått det som att elektroniska sökare har blivit mycket bättre på sistone.

Jag har testkört en väns D700 med ett 50 mm 1.8 och det gjorde mig väldigt sugen på fullformat, men vikten och storleken gör mig säker på att jag vill ha något betydligt mindre än den bjässen (995 g).

Jag har försökt läst på en del om vad som finns idag men om jag har förstått det rätt finns inget som uppfyller alla mina krav, förutom Leica M9 och liknande, men de saknar väl autofokus och är även för dyra. Min budget (begagnat) är ca 10 000 för hus + en bra kitlins, sen kommer jag ev. bygga ut med fasta objektiv.

Två alternativ är; D610 som uppfyller alla krav men är väl tung (760 g), samt Fuji x-pro 2 som uppfyller alla krav men är ej fullformat. Finns det andra intressanta kameror som jag missat? Egentligen vill jag vara kvar med Nikon men Fuji lockar också om bildkvalitén är så pass bra som det sägs, trots aps-c sensor.

Jag fotar mest arkitektur och resefoto, porträtt och familjebilder samt gatufoto. Alltid i raw ihop med lightroom.
Tror ni att det mindre formatet hos x-pro 2 väger upp för mindre sensor (priset är ungefär samma)? Andra synpunkter som kan hjälpa mig i mitt beslut? Jag är tacksam för alla inspel!
Man kan få precis lika bra bildkvalité med APS-C som med fullformat, det som främst blir bättre med större sensor är lägre brus på höga ISO och större dynamiskt omfång, annars är objektivet viktigare för bildkvalitén. Du bör kolla minst lika mycket på objektiv som på kamerahus. Du skulle kunna få bättre bildkvalité redan med din D90 genom att bara t.ex skaffa nåt fint fast objektiv. Ett ljusstarkt fast objektiv är ju även det som gäller om du vill få ett kort skärpedjup och en fin bakgrundsoskärpa(bokeh).

Gällandes OVF vs EVF så kan en OVF vara bättre i vissa situationer, men personligen så tycker jag en EVF överlag är överlägsen då man både ser exponeringen i realtid och för att man får grymma funktioner som t.ex focus peaking. Jag vill absolut inte gå tillbaks till OVF efter att jag bytte iaf. :) Sen kan ju såklart kvalitén variera en del på EVF:en mellan olika kamerahus, en del är riktigt bra andra är mindre bra.

Inom din budget så finns ju t.ex Fuji X-T20 med Fujinon 18-55/2.8-4. Fujinon 18-55/2.8-4 ska vara bland de bättre kitobjektivet på marknaden. En sak att dock ha i åtanke med Fuji är deras X-trans sensor som kräver annan processing för att få optimalt resultat. Lightroom är ökänt för att vara bland de sämre programmen till X-trans och även om det blivit bättre så finns det fortfarande bättre alternativ. Annars finns ju t.ex Fuji X-A7 eller X-T100 som ju kör med vanlig bayer sensor, de är dock sämre än X-T20 på vissa punkter.
Överlag så kan jag dock varmt rekommendera Fuji då deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de har mycket fina objektiv.

Och sen en nackdel med spegellöst jämfört med DSLR är den betydligt sämre batterikapaciteten, så man får se till att ha åtminstone nåt extra batteri.

Om du helst vill ha DSLR dock så är som andra nämnt D750 ett bra alternativ då den idag är väldigt prisvärd och det finns ju såklart massa bra objektiv till Nikon :) Där har man ju även fördelen med t.ex Sigma och Tamron, som ju inte gör objektiv till Fuji.
 

Falumas

Aktiv medlem
Intressant att höra hur övergången var för dig. Du stör dig inte på att skärmen svartnar under exponeringen? Eller att färgerna skiljer sig från verkligheten? Vore intressant att höra från någon som valt att fortsätta köra med optisk sökare.
Jag var och klämde på x-pro 2 i butik igår och då kunde jag ju också testa både evf och optisk och jag upplevde skillnaden som väldigt stor. Jag accepterar att lcd skärmen visar en digital återgivning på min D90 men tyckte att det kändes bisarrt att titta genom sökaren och få se en konstgjord bild istället för den äkta verkligheten. Men jag förstår ju att det mycket är en vanesak.
Skärmen svartnar precis som på en DSLR vare sig mer eller mindre, om du kör i vanlig läge, i tyst läge svartnar den inte alls. I en DSLR så svartnar OVF när spegeln är uppfälld, spegellöst och EVF så svartnar det när bländaren är stängd.

Färgerna upplever jag inte heller som något problem, den följer inställningarna du gjort i kameran och du kan justera den precis som i efterbehandlingen. Färgerna är ju samma som du får på skärmen senare när du tittar på bilden (om du nu inte har felfärgkalibrerat din skärm)
Just Nikons EVF i Z6/7 är bäst just nu enligt min mening, Canon kommer med en snart som skall vara i klass med Nikon. Har inte testat x-pro-2, men tycker Nikon är ett par snäpp bättre än Sonys. Har inte testat Z50, enligt specen skall den vara som en Sony.
 

Ailert

Medlem
Man kan få precis lika bra bildkvalité med APS-C som med fullformat, det som främst blir bättre med större sensor är lägre brus på höga ISO och större dynamiskt omfång, annars är objektivet viktigare för bildkvalitén. Du bör kolla minst lika mycket på objektiv som på kamerahus. Du skulle kunna få bättre bildkvalité redan med din D90 genom att bara t.ex skaffa nåt fint fast objektiv. Ett ljusstarkt fast objektiv är ju även det som gäller om du vill få ett kort skärpedjup och en fin bakgrundsoskärpa(bokeh).

Gällandes OVF vs EVF så kan en OVF vara bättre i vissa situationer, men personligen så tycker jag en EVF överlag är överlägsen då man både ser exponeringen i realtid och för att man får grymma funktioner som t.ex focus peaking. Jag vill absolut inte gå tillbaks till OVF efter att jag bytte iaf. :) Sen kan ju såklart kvalitén variera en del på EVF:en mellan olika kamerahus, en del är riktigt bra andra är mindre bra.

Inom din budget så finns ju t.ex Fuji X-T20 med Fujinon 18-55/2.8-4. Fujinon 18-55/2.8-4 ska vara bland de bättre kitobjektivet på marknaden. En sak att dock ha i åtanke med Fuji är deras X-trans sensor som kräver annan processing för att få optimalt resultat. Lightroom är ökänt för att vara bland de sämre programmen till X-trans och även om det blivit bättre så finns det fortfarande bättre alternativ. Annars finns ju t.ex Fuji X-A7 eller X-T100 som ju kör med vanlig bayer sensor, de är dock sämre än X-T20 på vissa punkter.
Överlag så kan jag dock varmt rekommendera Fuji då deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de har mycket fina objektiv.
...
Tack för omfattande svar! Jag känner mig mer och mer övertygad om att Aps-c är okej för mina behov, har förstått att även proffsfotografer kör det numera. Det som oroar lite är ju skärpedjupet, för visst är det så att även bländarvärdet multipliceras med 1,5? Så att Fujis 2.0 motsvarar 3 i praktiken?
Jag har testat mitt 50 1.8 D på min D90 och bakgrundsoskärpan finns ju där men jag tycker ändå att det är dags att uppgradera sensor och lite andra aspekter som sitter i huset.

Tycker det är en stor fördel för x-pro 2 med möjlighet att växla mellan EVF med focus-peaking (överväger att köra det ihop med mitt nikon objektiv som porträttlins) och att kunna få den sköna känslan att se genom en OVF.

Fujinon 18-55/2.8-4 är huvudspåret för objektiv. Liten förbättring i bländare jämfört med min tidigare utrustning men det kanske kan funka. Sen överväger jag även 23 mm 2.0 som jag verkligen gillade när jag testade i butik. Inom min budget får jag väl nöja mig med en av dom till att börja med och sen eventuellt utöka.
Lightroom problemet känns väl ändå överkomligt om dom nu har förbättrat det på sistone?
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för omfattande svar! Jag känner mig mer och mer övertygad om att Aps-c är okej för mina behov, har förstått att även proffsfotografer kör det numera. Det som oroar lite är ju skärpedjupet, för visst är det så att även bländarvärdet multipliceras med 1,5? Så att Fujis 2.0 motsvarar 3 i praktiken?
Jag har testat mitt 50 1.8 D på min D90 och bakgrundsoskärpan finns ju där men jag tycker ändå att det är dags att uppgradera sensor och lite andra aspekter som sitter i huset.

Tycker det är en stor fördel för x-pro 2 med möjlighet att växla mellan EVF med focus-peaking (överväger att köra det ihop med mitt nikon objektiv som porträttlins) och att kunna få den sköna känslan att se genom en OVF.

Fujinon 18-55/2.8-4 är huvudspåret för objektiv. Liten förbättring i bländare jämfört med min tidigare utrustning men det kanske kan funka. Sen överväger jag även 23 mm 2.0 som jag verkligen gillade när jag testade i butik. Inom min budget får jag väl nöja mig med en av dom till att börja med och sen eventuellt utöka.
Lightroom problemet känns väl ändå överkomligt om dom nu har förbättrat det på sistone?
Med en större sensor så kan det vara lite enklare att uppnå ett riktigt kort skärpedjup ja(pga. att man måste gå närmre för samma inramning), men det går definitivt att få ett väldigt kort skärpedjup även med APS-C. Du får ju också ha i åtanke att det inte är enbart bländaren som styr skärpedjupet, utan även brännvidden och avståndet så man kan inte enbart jämföra ett bländartal rakt av.
Sen varierar ju också utseendet på bokehn från objektiv till objektiv, men det är ju lite av en smaksak, oftast vill man ju dock ha en så mjuk och lugn bokeh som möjligt.

Fujinon 18-55/2.8-4 lär ha märkbart bättre bildkvalité än ditt nuvarande Nikon 18-105mm också :) Generellt sett så har objektiv sämre bildkvalité desto större zoom-omfånget är. Fasta objektiv är generellt sett de som har bäst bildkvalité.
 
ANNONS