Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tror inte, baserat på dina inlägg i tråden än så länge, att du har något att vinna på att byta ut Gimp mot Photoshop eller någon annan kommersiell mjukvara: du får inga nya funktioner som du har nytta av.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
När jag sparar bilder som JPG så får jag upp en dialogruta där jag kan välja kvalitetsnivå från ett (sämst kvalité, men minst filstorlek) till 100 (bäst kvalité, men störst fil) och en del andra saker. Detta gäller Gimp 2.10.14 under Linux.
Dialogrutan ser alltså ut som på den bifogade bilden. Skruva upp det inringade värdet till 100 så får du maximal JPEG-kvalitet. Men, som sagt, när man sparar i JPEG-format så gör man det oftast för att få en "tillräckligt bra" bild i en så liten fil som möjligt. Vill man av något formellt skäl ha en artificiellt stor fil, får man interpolera ("förstora") och spara så okomprimerat som möjligt, t ex i TIFF.
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Jag förstår själv inte varför en säljsida önskar minst 10MB men jag kan förstås svara hur man ökar filstorleken ändå. I GIMP, välj Filter och brus. Välj vilken som helst där och addera lite brus. Behöver inte synas. Spara därefter i 100% som jpg.
 
ANNONS