Annons

Problem med strömförsörjning i EOS 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Jag har fått problem med min EOS 700D.
Den indikerar att batteriet är slut fast det är fulladdat. Trodde att batteriet var kass men får samma fenomen med ett nytt.
Den kan klara att visa bilder på skärmen men orkar inte ta en bild.
Det verkar alltså som det är kameran som har problem och inte batteriet.
Någon som råkat ut för samma problem? Funderar på om det är värt att skicka på service för prisförslag, den är ju ändå 5 år gammal.
 

G-son

Aktiv medlem
Ta bort objektivet så det inte är det som bråkar. Två originalbatteri, ingen felkälla där tror jag, säkert något kort i kameran som drar ner förbrukningen
Tyvärr ingen idé att reparera, det blir nog ett nytt hus. Kolla om det är så att det nya eller begagnade huset kan nyttja dina originalbatteri det är inte fel att ha extra batteri.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rengjort?

En dum fråga kanske, men har du rengjort kontakterna i kameran och på batteriet? Annars kan du prova med det. (tops med lite sprit på. Isopropanol, vodka eller annan starksprit utan socker brukar fungera om man inte har annat hemma). Låt torka eller torka med torr tops innan du sätter i batteriet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eventuelllt - sanningarna på internet är inte överens - finns det ett litet klock-batteri i kameran. Det är, om det finns, huvudsakligen till för att bevara inställningar medan du laddar driftbatteriet.
Om det finns ett klockbatteri, och det börjar ta slut, kan det hända att kameran börjar uppföra sig konstigt.

I lite dyrare Canon-hus sitter klockbatteriet under en lucka i batteriutrymmet. En liten lucka som är säkrad med en liten stjärnskruv, eller flippad upp med en liten skruvmejsel.
 

Fia-Mia

Aktiv medlem
Tack för alla idéer.
När vi bytte objektiv funkade kameran igen, det märkliga är att det nu även funkar med det som satt på när problemet började. Då hade vi ändå tagit loss och satt dit det igen några gånger under tiden vi felsökt.
Känner mig inte helt säker på att det var en engångsgrej utan att det kanske kommer tillbaka igen.
 
ANNONS