Annons

Diskvalificerad bild i gruppen Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabiano

Medlem
Min utgåva på engelska, utgiven 2017, har ingen prolog av Larrain. Personligen skulle jag inte ha något problem med att säga att boken mestadels består av gatufoton. Lite nyfiken på om Larrain använde benämningen "street photography" i boken, då jag tror att benämningen inte var så populariserad på den tiden. Vilken utgåva har du och vilken sida hittar du Larrains ord om sin bok?
Utgåvan jag har är den från 1991. Inte den senast som gavs ut 1993 eller den som gavs ut av magnum.. I prologen skriven av Neruda används benämning 'fotografía callejera' vilket betyder gatufoto. och Larrain kallades bland annat för "vagabundo". Boken köpte jag för några år sedan i en retrospektiv utställning i Santiago efter Larrains död i Ovalle.

Sen kan jag rekommendera 'una casa en la arena' också med Meeuda/Larrain.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Den var bra, Jonas, tycker jag! Regler är till för att brytas!

Och sen, om jag vill kalla min bild för Gatufoto, so what?
Jag må ju ha fel, men det har ju hänt förut.

Kanske bilden inte platsar i en viss grupp av navelskådare, men om den blir refuserad och borttagen - ok - jag ligger inte sömnlös för det. Jag uttryckte bara min åsikt att jag kunde ha fått möjlighet att invända mot borttagandet!

”Be right or be happy!”
/B
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker TS ska känna förtröstan, det finns hur mycket bilder som helst som är sevärda fast den som blir fotograferad är medveten om fotografen. Det handlar mer om innehåll än vilken rubrik, typ street, gatuporträtt osv.

Kolla på Leibovitz tidiga porträtt, där finns mycket som är sevärt tycker jag.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tycker TS ska känna förtröstan, det finns hur mycket bilder som helst som är sevärda fast den som blir fotograferad är medveten om fotografen. Det handlar mer om innehåll än vilken rubrik, typ street, gatuporträtt osv.

Kolla på Leibovitz tidiga porträtt, där finns mycket som är sevärt tycker jag.
Tack för det, Ulf! Jo, jag är inte pessimist...jag känner mig trots allt ha ett bra flyt i mitt fotande just nu - och det analoga fotandet med filmframkallning av svartvitt är särskilt roligt!
/B
 

gorred

Aktiv medlem
Fast jag är helt medveten om hur diskussionen började - en bild som b lev refuserad i Gatufotogruppen för att den inte uppfyllde kriterierna för gruppens regler och därför blev refuserad - så finner jag det ändå intressant att så mycket möda läggs ned på att diskutera regler för vad som är vad och vad som i så fall skulle bli godkänt, givet aktuellt regelverk, istället för att diskutera bilden. Och det i ett nätforum för fotografer i en diskussionstråd av och med fotografer....
 

afe

Aktiv medlem
Bilden tråden handlar om är en uppställd bild av en full student, och den kan nog klassas som porträtt. Som jag ser det är det inte ett gatufoto enligt de intentioner och regler som finns i fotosidans GF-grupp, och jag tycker att Fredrik gjorde helt rätt i att ta bort den ur gruppen. Det finns massor av tolkningar om vad som är gatufoto, men i GF-gruppen här på FS är det de regler som är definierade nu som gäller och det är upp till gruppvärden att bedöma om en bild passar eller inte.

Jag tycker själv att vi bör se över reglerna i gruppen, men det är inte något som är lätt gjort vilket med all tydlighet framgår av alla diskussioner kring detta genom åren.
 

martinot

Aktiv medlem
Den var bra, Jonas, tycker jag! Regler är till för att brytas!

Och sen, om jag vill kalla min bild för Gatufoto, so what?
Jag må ju ha fel, men det har ju hänt förut.

Kanske bilden inte platsar i en viss grupp av navelskådare, men om den blir refuserad och borttagen - ok - jag ligger inte sömnlös för det. Jag uttryckte bara min åsikt att jag kunde ha fått möjlighet att invända mot borttagandet!

”Be right or be happy!”
/B
Kan absolut vara helt ok att bryta regler, men då får man också vara "man" och beredd att stå sitt kast genom att klara av att ta konsekvenserna. Tex.bör man inte böla och snyfta om man inte får en bild publicerad i någon grupp eller dylikt. 😉
 

martinot

Aktiv medlem
Det behöver du förstås inte göra. Det var en tes jag presenterade, och det är ett rimligt antagande, men för att leda det i bevis krävs förstås en omfattande undersökning. Det är väl ändå ganska självklart?
Det beror på (normalt inte för dig).
 
ANNONS