Annons

Bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Men dom väljer väl själva vilka bilder dom vill ha. Jag har inte en susning om hur man går tillväga i sådana här sammanhang.
Nej, du tar bilder du tror kommer sälja. Laddar upp dem till bildbyråerna. Kunder går till bildbyråerna och köper de bilder de tycker är bra.

Glöm 500px, det är mer marknadsföring.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då har jag laddat upp sex (6) mobilbilder regigerade i snapseed till Getty contributor. Skall bli spännande att se vad dom svarar :).
 

iSolen.se

Guest
Nej, så bra är det inte. 6 bilder på påseende, som skall tittas på, sedan återkommer dom om en vecka eller så. Skall sanningen fram tror jag inte att dom godkänner mobilbilder, men om man inte försöker, får man inget resultat.
Mobilbilder accepteras men om du ska få något sålt i konkurrensen bör du fota med högsta möjliga kvalitet, ljussätta snyggt och fota unika idéer. Det finns över 100 000 fotografer och 100 000 000 bilder där som du konkurrerar med.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mobilbilder accepteras men om du ska få något sålt i konkurrensen bör du fota med högsta möjliga kvalitet, ljussätta snyggt och fota unika idéer. Det finns över 100 000 fotografer och 100 000 000 bilder där som du konkurrerar med.
Ok, jag har fotat dessa bilderna i RAW (jag tror det är 12 Mp upplösning på de bilderna) och sedan fixat till dom i Lr.

Snygg ljussättning och unika idéer kan väl diskuteras, men jag avvaktar utslaget. Jag är framförallt (tyvärr) intresserad/begränsad till landskap i mitt fotograferande, så. Men jag avvaktar. Om jag får avslag blir jag inte ledsen för det, jag gjorde i a f ett försök.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fick ett mejl idag om att min ansöka accepterats av Getty/Istock. Gick ju snabbare (och lättare) än vad jag trodde. Nu har jag en del mobilbilder att redigera och ladda upp.

Användaravtalet begrep jag inte så mycket av, förutom att man inte skall lägga upp bilder med varumärke och personer (enskilda eller i grupp), utan deras skriftliga medgivande.

Kan någon upplysa om vad avtalet innebär i korthet på lättförståelig svenska !?
 

iSolen.se

Guest
Fick ett mejl idag om att min ansöka accepterats av Getty/Istock. Gick ju snabbare (och lättare) än vad jag trodde. Nu har jag en del mobilbilder att redigera och ladda upp.

Användaravtalet begrep jag inte så mycket av, förutom att man inte skall lägga upp bilder med varumärke och personer (enskilda eller i grupp), utan deras skriftliga medgivande.

Kan någon upplysa om vad avtalet innebär i korthet på lättförståelig svenska !?
Du har förstått den viktigaste punkten :)

Att tillägga är att man inte får fota enstaka hus, inne i identifierbara hus och vissa landmärken hur som helst.

Speciellt landskap/natur bör du tänka på kvalitén, hög upplösning, stativ, lägsta ISO eftersom det är så många som fotar landskap.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du har förstått den viktigaste punkten :)
Ja, det var ju skönt.
Att tillägga är att man inte får fota enstaka hus, inne i identifierbara hus och vissa landmärken hur som helst.
Nänä, det är ju också ett icke-problem i mitt fall (skulle jag tro). Men vad det gäller människor, du har ju lagt upp en bild (som exempel här på Fs), där det är en grupp med människor. Inte har du väl fått tillåtelse av alla dessa att använda dig av den bilden i det sammanhanget !?
Speciellt landskap/natur bör du tänka på kvalitén, hög upplösning, stativ, lägsta ISO eftersom det är så många som fotar landskap.
Det är ju ett icke-problem så till vida att jag nästan uteslutande använder mig av stativ och bas-iso (vilket är iso 100 på min kamera), när jag fotar. Det gör att jag tar det lungt och tänker igenom kompositionen innan jag trycker av. För mig är fotograferandet ett sätt att koppla av och tänka på andra saker (än det jag vanligtvis gör), inte att lägga upp bilder på bildbanker, så jag tar det lungt.

D v s, jag använder stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare, i de flesta fall.

Fast nu skall jag redigera och lägga upp lite mobilbilder från min senaste resa, det är de bilderna jag har mest av, faktiskt. Kan man lägga in oredigerade Jpeg-bilder från mobilen också !?

Sedan undrar jag, vad är det för skillnad på Getty/Istock ?
 

iSolen.se

Guest
Ja, det var ju skönt.
Nänä, det är ju också ett icke-problem i mitt fall (skulle jag tro). Men vad det gäller människor, du har ju lagt upp en bild (som exempel här på Fs), där det är en grupp med människor. Inte har du väl fått tillåtelse av alla dessa att använda dig av den bilden i det sammanhanget !?Det är ju ett icke-problem så till vida att jag nästan uteslutande använder mig av stativ och bas-iso (vilket är iso 100 på min kamera), när jag fotar. Det gör att jag tar det lungt och tänker igenom kompositionen innan jag trycker av. För mig är fotograferandet ett sätt att koppla av och tänka på andra saker (än det jag vanligtvis gör), inte att lägga upp bilder på bildbanker, så jag tar det lungt.

D v s, jag använder stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare, i de flesta fall.

Fast nu skall jag redigera och lägga upp lite mobilbilder från min senaste resa, det är de bilderna jag har mest av, faktiskt. Kan man lägga in oredigerade Jpeg-bilder från mobilen också !?

Sedan undrar jag, vad är det för skillnad på Getty/Istock ?
Det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden.

Getty köpte IStock men det är två separata sajter. Sajterna byter dock bilder med varandra. Inriktningen på Getty är mer media och dyrare bilder.
 

iSolen.se

Guest
Det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden.

Getty köpte IStock men det är två separata sajter. Sajterna byter dock bilder med varandra. Inriktningen på Getty är mer media och dyrare bilder.
Getty har även egna fotografer, precis som t ex Reuters.
 

iSolen.se

Guest
Ok, tack för förtydligande. Håller på att lägga upp lite bilder nu, det är ju ett j*vla jobb med alla dessa keywords. Jag är hopplös med keywords och titlar.
Tanka ner Deep Meta av Franky de Mayer, den fixar mycket administration.

Skulle vilja rekommendera keywording.se men jag har ett problem där. Ska kolla på det nästa vecka.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden.
Varför skulle man inte få ”påverka” människor som man har med i bilden?

Det gör man ju dessutom med sin blotta närvaro, och ännu mer när man lyfter kameran ...
 

iSolen.se

Guest
Varför skulle man inte få ”påverka” människor som man har med i bilden?

Det gör man ju dessutom med sin blotta närvaro, och ännu mer när man lyfter kameran ...
För att då förloras det dokumenterande värdet och det räknas som manipulation. Givetvis får man viss påverkan genom blotta närvaron men man kan ju låta bli att prata med folk, flytta saker och personer.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det finns några instruktionsfilmer på hemsidan, se dem.
Ok, det skall jag göra. Tusen tack för all hjälp ! Nu har jag lagt upp ett tiotal bilder, skall bli spännande och se om dom accepterar dom :).

Skitroligt, det här ! Denna utveckling fanns inte i min tankevärld när jag skaffade min kamera för ~ 7 år sedan :).
 

ErlandH

Aktiv medlem
För att då förloras det dokumenterande värdet och det räknas som manipulation. Givetvis får man viss påverkan genom blotta närvaron men man kan ju låta bli att prata med folk, flytta saker och personer.
Kanske missförstår jag något, men du hävdar alltså att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna?

(Jag undrar delvis därför att jag dagligen köper den typen av bildbyråbilder.)
 

iSolen.se

Guest
Kanske missförstår jag något, men du hävdar alltså att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna?

(Jag undrar delvis därför att jag dagligen köper den typen av bildbyråbilder.)
Jag kan givetvis inte svara för de bilder där fotografen fuskat så nej jag hävdar inte att "att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna"

Och som vi pratade om i andra tråden kan det vid tillfälle vara bäst att tex via en nickning fråga om lov, men inte gå fram och ha en diskussion och sen ta bilden. Det är bättre att du tar bilden och frågar efteråt så att bilden blir äkta.

Poängen är, fortfarande, att du inte ska arrangera editorialbilder och det är därför det blir sånt liv om bilder där det ändå gjorts. Hade Capa varit aktiv och avslöjats idag hade han nog inte blivit så berömd utan snarare utslängd tillsammans med andra fuskande fotografer.

När man laddar upp bilder får man dem ibland rejectade just för misstänkt interaktion. Då kan det blir diskussion, och ibland vinner man och får igenom dem men oftast inte, bilderna ska inte bara vara äkta utan även se äkta ut.
 
ANNONS