Annons

5D raw+jpeg: men var är raw-filen?

Produkter
(logga in för att koppla)

funkishus

Medlem
Jag har ett problem som jag upptäckte idag. Jag sparar foton som raw+jpeg på minneskortet i min 5D. När jag ska föra över till datorn syns inte en CR2-fil sida vid sida med en jpeg-fil utan två jpeg-filer syns, med samma namn och precis lika stora. Jag har hittat en del om detta på nätet men inget som helt förklarar fenomenet. Måste raw-filerna packas upp på något sätt? Jag är tacksam för svar från någon som vet vad detta handlar om!

/Anders
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Hur för du över bilderna till datorn? Om du använder Canons program DPP som följer med kameran så bör det inte vara något problem.

Ett tips är att beskriva lite tydligare när du ställer en fråga här på forumet.

Vad använder du för program (Om du använder något)
Kör du PC eller MAC?

Det blir lättare för oss andra att svara då.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Använder du Canons DPP (Digital Photo Professional) så funger det.

Jag har ett problem som jag upptäckte idag. Jag sparar foton som raw+jpeg på minneskortet i min 5D. När jag ska föra över till datorn syns inte en CR2-fil sida vid sida med en jpeg-fil utan två jpeg-filer syns, med samma namn och precis lika stora. Jag har hittat en del om detta på nätet men inget som helt förklarar fenomenet. Måste raw-filerna packas upp på något sätt? Jag är tacksam för svar från någon som vet vad detta handlar om!

/Anders
 

funkishus

Medlem
Tack för alla svar! Jag brukade alltid stoppa in kortet i en läsare och importera direkt till lightroom. Nu var jag tvungen att använda usb-sladd till kameran, då dyker inte cr2+jpg upp utan bara två jpg - i utforskaren. Skulle jag köra lightroom och använda kortläsare skulle jag nog "se" raw-filen. Jag kom på detta nu när jag läste svaren här.
 
ANNONS