Annons

Fantastiska färgtoner! Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

piix

Aktiv medlem
Hej alla efterbehandlingsproffs!

Hittade den här bilden ( http://www.lomoseb.net/index.php?showimage=211 ) igår, och förundras fortfarande över hur killen fått till de där underbara färgtonerna??? Håller man musen på den runda Jpg-knappen nere i högra hörnet går det att se hur originalet ser ut.

Enligt mig är det en tråkig alldaglig bild från början, men med hans efterbehandling får den en varm och härlig känsla som får mig att vilja hänga den på väggen! :)

Hoppas det finns någon här som kan visa på ungefär hur jag går tillväga för att komma till det slutresultatet!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej alla efterbehandlingsproffs!

Hittade den här bilden ( http://www.lomoseb.net/index.php?showimage=211 ) igår, och förundras fortfarande över hur killen fått till de där underbara färgtonerna??? Håller man musen på den runda Jpg-knappen nere i högra hörnet går det att se hur originalet ser ut.

Enligt mig är det en tråkig alldaglig bild från början, men med hans efterbehandling får den en varm och härlig känsla som får mig att vilja hänga den på väggen! :)

Hoppas det finns någon här som kan visa på ungefär hur jag går tillväga för att komma till det slutresultatet!
Tillförsel av mer gult i bilden (åtminstone genom justerad vitbalans).

Ökade konstraster.

Ökad skärpa.

Toningar i bildens över- och nederkant.
 

piix

Aktiv medlem
Tack Magnus för ditt snabba och kärnfulla svar! Med det som utgångsläge skall jag experimentera vidare med detta när jag kommer hem efter jobbet.

Gällande upprätningen håller jag fullt med dig; det påverkar inte färgen och är därför irrelevant i detta fall. Det gäller att läsa och förstå frågan innan man är för snabb på Reply-knappen ;)
 

iSolen.se

Guest
Tack Magnus för ditt snabba och kärnfulla svar! Med det som utgångsläge skall jag experimentera vidare med detta när jag kommer hem efter jobbet.

Gällande upprätningen håller jag fullt med dig; det påverkar inte färgen och är därför irrelevant i detta fall. Det gäller att läsa och förstå frågan innan man är för snabb på Reply-knappen ;)

Ni som störs av att jag sett en bildmanipulering som trådskaparen inte uttryckligen frågat efter kan helt enkelt ignorera inlägget :)

Första inlägget slutar förresten
Hoppas det finns någon här som kan visa på ungefär hur jag går tillväga för att komma till det slutresultatet!
vilket åtminstone jag ger utrymme för tolkning. Ta en kopp kaffe :)

Men visst är upprätningen dåligt gjord?
 

piix

Aktiv medlem
Ni som störs av att jag sett en bildmanipulering som trådskaparen inte uttryckligen frågat efter kan helt enkelt ignorera inlägget :)

Första inlägget slutar förresten
Hoppas det finns någon här som kan visa på ungefär hur jag går tillväga för att komma till det slutresultatet!
vilket åtminstone jag ger utrymme för tolkning. Ta en kopp kaffe :)
Haha... touché! :)

Men visst är upprätningen dåligt gjord?
Lade inte allt för mycket energi på att studera den, det var färgerna jag ville åt.
 

piix

Aktiv medlem
Denna (min sista uppladdning) har jag protoshoppat med avseende på färgerna. Tog i ordentligt vilket jag tyckte funkade eftersom det var så hög kontrast.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2105621.htm
Läcker bild! Blev riktigt bra effekt av solljuset genom den där vattendimman(?), ser nästan ut som eld!

Men ibland är ljuset bara så där mjukt och fint. Detta tog jag på Öland på eftermiddagen nån gång...

http://www.lena_w.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2092062
Härligt porträtt, han ser väldigt fascinerad ut där han sitter och läser.
 

gorse

Aktiv medlem
Lurar över om man skulle kunna få sånt ljus med även justeringslager övertoningskarta och ev lite målning i lagermasken? Lägg märke till att båten inte påverkats lika mycket av tonen som vattnet.
 

iSolen.se

Guest
Lurar över om man skulle kunna få sånt ljus med även justeringslager övertoningskarta och ev lite målning i lagermasken? Lägg märke till att båten inte påverkats lika mycket av tonen som vattnet.
"även med"... ...man måste nog alltid köra med justeringslager. Alla delar är ju inte solbelysta och de i skuggan/från solen bör ha en blåare färgton för att se realistiaska ut.

Under photo filter finns en radda bra filter som kan värma på bra, tex deep yellow för denna bild.
 

piix

Aktiv medlem
Jag provade faktiskt att rekonstruera den bilden igår m.h.a. en övertoningskarta som ett justeringslager, och det blev faktiskt ganska likt hans redigerade original. Lade även en mask på båten och ljusade upp den en aning, vilket jag också misstänker är gjort på originalet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Som föregående två halvt var inne på gäller det att hitta sätt att redigera på som INTE ger dig övermättnad i bara vissa delar av bilden. Slår du ut en kanal till helsvart eller helvitt blir den ytan "platt", och är förlorad.

Det måga gör "fel" när de vill ha mycket färg är att helt enkelt bara dra reglaget för "färgmättnad" i botten. Detta resulterar oundvikligen i att vissa delar av bilden blir övermättade långt innan de svagare delarna har uppnått den färgstyrka man vill ha.
 

Billingen

Aktiv medlem
Denna (min sista uppladdning) har jag protoshoppat med avseende på färgerna. Tog i ordentligt vilket jag tyckte funkade eftersom det var så hög kontrast.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2105621.htm
Jag förstår inte vad denna bild har med frågan att göra. Bilden som trådskaparen länkat till är ju helt annorlunda, vad gäller såväl motiv som ljus, färgskala och efterbehandling. Det som visas i ditt exempel är en orgie i gult och rött, på väg att blöda. Dessutom finns några störande element i bakgrunden, t.ex. den horistontella linjen uppe till vänster, så i mitt tycke är detta varken ett exempel på det frågan gällde eller ett exempel på bra efterbehandling. (Om man gillar bilden eller inte är en annan sak.) Frågan gällde väl mer än att bara hitta färgmättnadsreglaget?

Den andra bilden på pojken som läser har möjligen ett liknande mjukt kvällsljus, men är ändå annorlunda eftersom bilden från Marseille är en motljusbild tagen rakt mot solen. Detta ger förutsättningarna och utmaningen för efterbehandlingen. Det kan tilläggas, att det ställer stora krav på optiken för att prestera en motljusbild med ett sådant dynamiskt omfång.
 
ANNONS