Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bildskärm ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Louishund

Ny medlem
Jag vill köpa en ca 24" bildskärm med led-teknik samt blank yta på "glaset". Vill ha 2 till 3 ms responstid eftersom jag förutom bildbearbetning mest jobbar med videoredigering i full HD 1920x1280. Oerhört tacksam om ni har tips angående detta. Gärna en under 4 000 Kr
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Jag vill köpa en ca 24" bildskärm med led-teknik samt blank yta på "glaset". Vill ha 2 till 3 ms responstid eftersom jag förutom bildbearbetning mest jobbar med videoredigering i full HD 1920x1280. Oerhört tacksam om ni har tips angående detta. Gärna en under 4 000 Kr
Jag kan inte mycket om bildskärmar, men 2-3 ms responstid behövs verkligen inte. Apples förra 24" skärm hade en responstid på 12 ms tror jag. Den funkar jättebra att redigera video på. Och om jag har fattat det rätt så mäter olika tillverkare responstid på olika sätt.

Mitt inlägg svarar väl inte på din fråga, ville bara säga mitt om responstiden och putta upp tråden lite :) .
 

Louishund

Ny medlem
Jag kan inte mycket om bildskärmar, men 2-3 ms responstid behövs verkligen inte. Apples förra 24" skärm hade en responstid på 12 ms tror jag. Den funkar jättebra att redigera video på. Och om jag har fattat det rätt så mäter olika tillverkare responstid på olika sätt.

Mitt inlägg svarar väl inte på din fråga, ville bara säga mitt om responstiden och putta upp tråden lite :) .
Hm. Ja du har säkert rätt om responstiden...Tack
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Hm. Ja du har säkert rätt om responstiden...Tack
Det kan även vara värt att notera att bildskärmar med responstider under 4-5 ms har paneler av TN typ, vilket är direkt olämpligt för bildbehandling (då bildåtergivningen varierar påtagligt med betraktningsvinkeln med denna paneltyp). Det är främst gamers som efterfrågar så korta responstider, jag har svårt att se att det skulle vara nödvändigt för video (60 bilder/sekund motsvarar c:a 17 ms/bild).
 
ANNONS