Annons

Redigering, mäklarbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena W

Aktiv medlem
Jag besökte huvudkontoret för just den mäklarkedjan för många, herrans år sedan och de sade att det inte finns något mervärde i bra bilder.

I vissa delar av vårt avlånga land, kanske det inte lönar sig att göra snyggt i bostaden eller fota snyggt. Härom året när jag skulle besöka Öland en sommarvecka, kollade jag in utbudet på nätet veckan före avresan. Där fanns ett objekt till salu med enbart vinterbilder! Mitt i sommaren!! Mailade ansvarig mäklare och sa att om jag vore uppdragsgivare skulle jag inte godta vinterbilder, då det lyser om det att villan är svårsåld och har varit på marknaden i ett halvår. Risk för att villan säljs för ätt lägre pris om inte nya bilder tas.

Jag fick inget svar.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag besökte huvudkontoret för just den mäklarkedjan för många, herrans år sedan och de sade att det inte finns något mervärde i bra bilder.

I vissa delar av vårt avlånga land, kanske det inte lönar sig att göra snyggt i bostaden eller fota snyggt. Härom året när jag skulle besöka Öland en sommarvecka, kollade jag in utbudet på nätet veckan före avresan. Där fanns ett objekt till salu med enbart vinterbilder! Mitt i sommaren!! Mailade ansvarig mäklare och sa att om jag vore uppdragsgivare skulle jag inte godta vinterbilder, då det lyser om det att villan är svårsåld och har varit på marknaden i ett halvår. Risk för att villan säljs för ätt lägre pris om inte nya bilder tas.

Jag fick inget svar.
De mäklare säger att bilderna inte spelar roll har nog inte råd att betala, det är min teori.
Det där med tidsstämplade bilder är ju ett gissel vid den här tiden på året. Fullt med julpynt och kandelabrar i alla fönster gör sig inte lika bra i april :) Känns skönt att ha slutat med mäklarfoto...
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag har plåtat en del objekt under sensommaren för att de vill lägga ut dem i feb/mars 2012.
Bilder över fastigheter som skall säljas på Västkusten.
Och visst är sommarbilder härliga för ett kustobjekt!
Här är ju ofta lägets presentation oerhört mycket viktigare än interiören.
Tror också på Mats teori om att kostnaden är avgörande för en del mäklare.
 

Przemek

Aktiv medlem
Kollar en del på hemnet, och oftast är det bra klass på bilderna..
men denna är lite rolig http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3URRS73BGNP4NDHN
Laddar man ner en bild och kollar i exif, är bilderna tagna med en eos 450d + EFS 10-22
och skuggan av objektivet syns på nästan alla bilder
Ingen redigering verkar det som, gediget och äkta... :)
Tja, vissa mäklare kanske har ett tankesätt: köpa en DSLR och då måste ju bilderna bli proffsiga!
 

iSolen.se

Guest
Kollar en del på hemnet, och oftast är det bra klass på bilderna..
men denna är lite rolig http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3URRS73BGNP4NDHN
Laddar man ner en bild och kollar i exif, är bilderna tagna med en eos 450d + EFS 10-22
och skuggan av objektivet syns på nästan alla bilder
Ingen redigering verkar det som, gediget och äkta... :)
Faktiskt känns det mer att man kan lita på bilderna från en sådan fotografering. Det är inte roligt att bli besviken på extrema vidvinkelbilder och exterbehandlade bilder som inte alls har överensstämt med hur objektet ser ut i verkligheten.
 

iBoat

Aktiv medlem
Faktiskt känns det mer att man kan lita på bilderna från en sådan fotografering. Det är inte roligt att bli besviken på extrema vidvinkelbilder och exterbehandlade bilder som inte alls har överensstämt med hur objektet ser ut i verkligheten.
Jag förstår hur du menar. För några år sedan fick man ibland höra att det "ser så stort ut", men numera har de flesta vant sig vid den typen av bilder och kan mentalt omvandla bilderna till mer realistiska bilder. Det är inget självändamål att det ska se stort ut, utan bara ett sätt att kunna visa ett helt rum och på köpet får man då den effekten. Tidigare i tråden talades det om studiofotografer som endast har två eller tre väggar och kan backa och zooma in. Det blir snyggare bilder, men den lyxen har man inte som bostadsfotograf tyvärr.

Jag är av den sorten som gör vad kunderna vill ha och nu vill de allra flesta ha den typen av bilder. Mäklarna, säljarna och till största delen köparna bestämmer villkoren och det sätter mat på mitt bord. Den kreativa ådran får sitt på annat sätt men det är svårt att leva på den sortens bilder (även om några lyckas då och då).

Du själv är ju aktiv på många bildbyråer, visst gör du det som du tror säljer bäst?

Yrkesfotografer är en samling horor, som alla yrkesgrupper :)
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår hur du menar. För några år sedan fick man ibland höra att det "ser så stort ut", men numera har de flesta vant sig vid den typen av bilder och kan mentalt omvandla bilderna till mer realistiska bilder. Det är inget självändamål att det ska se stort ut, utan bara ett sätt att kunna visa ett helt rum och på köpet får man då den effekten. Tidigare i tråden talades det om studiofotografer som endast har två eller tre väggar och kan backa och zooma in. Det blir snyggare bilder, men den lyxen har man inte som bostadsfotograf tyvärr.

Jag är av den sorten som gör vad kunderna vill ha och nu vill de allra flesta ha den typen av bilder. Mäklarna, säljarna och till största delen köparna bestämmer villkoren och det sätter mat på mitt bord. Den kreativa ådran får sitt på annat sätt men det är svårt att leva på den sortens bilder (även om några lyckas då och då).

Du själv är ju aktiv på många bildbyråer, visst gör du det som du tror säljer bäst?

Yrkesfotografer är en samling horor, som alla yrkesgrupper :)
Det går faktiskt att ta flera bilder eller göra panorama på flera sätt utan att luras med brännvidden. Att slutkunden ska behöva "vänja sig" vid att bilderna är förskönade tycker jag visar tydligt att det gått alldeles för långt.

Nästa steg har jag redan sett, att det är "boende" i bilderna, och då är det inte långt till att de "boende" blir inhyrda modeller.

Fotografen visar vad som går att göra och mäklarna nappar på och sprider ideerna. Det är förstås mäklarna som har slutansvaret, inte fotografen men samtidigt bör det vara en öppen dialog mellan mäklare och fotograf. Säljaren verkar tyvärr inte vara så inblandad i styrningen av bildtagandet för att inte tala om köparna...

Yrkesrollen? Det som säljer bäst? Jo det blir lite knepigt men förstår dig precis och skulle göra nog likadant; försöka göra mäklarna glada, inte köparna.
 

Splanky

Aktiv medlem
Enorma vidvinkelbilder börjar som tur är minska numera.
Kanske inte när mäklarna tar själv med nyinköpt dslr och vrider gluggen i bottenläget.
Sen är det ju ett uppdrag med relativt klar beskrivning.

Frågan är vad trenden går mot?
Detta med statister, och "mordscener" är nog inget långvarigt!
Jag får faktiskt ofta feedback av säljarna som är jättenöjda med ljusa bilder och välstädade objekt!
Många vaxar och städar sina bilar innan försäljning också samt smörjer in däcken så de ser fina ut :)
Och visst är det trevligare att presentera ett objekt som ser attraktivt och säljande ut.
Däremot är jag absolut emot när spekulanter som skall kika på tvåan undrar var gymnastiksalen är som de såg på bilderna!
Men trots allt är i det i de flesta fall lägets presentation som är viktigast.
 

iBoat

Aktiv medlem
Enorma vidvinkelbilder börjar som tur är minska numera.
Kanske inte när mäklarna tar själv med nyinköpt dslr och vrider gluggen i bottenläget.
Sen är det ju ett uppdrag med relativt klar beskrivning.

Frågan är vad trenden går mot?
Detta med statister, och "mordscener" är nog inget långvarigt!
Jag får faktiskt ofta feedback av säljarna som är jättenöjda med ljusa bilder och välstädade objekt!
Många vaxar och städar sina bilar innan försäljning också samt smörjer in däcken så de ser fina ut :)
Och visst är det trevligare att presentera ett objekt som ser attraktivt och säljande ut.
Däremot är jag absolut emot när spekulanter som skall kika på tvåan undrar var gymnastiksalen är som de såg på bilderna!
Men trots allt är i det i de flesta fall lägets presentation som är viktigast.
Håller helt med om liknelsen med en bil till salu, man vill visa vad man har på bästa möjliga sätt. Tror också (och hoppas) att trenden med ultravidvinkel är på väg bort, mycket tyder på det. Nästa trend jag tror kommer är film och interaktiva världar. 360 bilder är verkligen inget nytt, men med smartare verktyg (läs rationellare) och bra visningsapplikationer kan det bli en rennäsans för den tekniken. Jag tror också att 3D-bilder kommer att infogas mer och mer i prospekten.

Angående panoramabilder i inlägget ovan tror jag inte att många mäklare skulle vilja betala för den tekniken, det tar trots allt betydligt längre tid både i fotograferingen och i efterarbetet. Men tanken är bra.
 

iSolen.se

Guest
Håller helt med om liknelsen med en bil till salu, man vill visa vad man har på bästa möjliga sätt. Tror också (och hoppas) att trenden med ultravidvinkel är på väg bort, mycket tyder på det. Nästa trend jag tror kommer är film och interaktiva världar. 360 bilder är verkligen inget nytt, men med smartare verktyg (läs rationellare) och bra visningsapplikationer kan det bli en rennäsans för den tekniken. Jag tror också att 3D-bilder kommer att infogas mer och mer i prospekten.

Angående panoramabilder i inlägget ovan tror jag inte att många mäklare skulle vilja betala för den tekniken, det tar trots allt betydligt längre tid både i fotograferingen och i efterarbetet. Men tanken är bra.
Panorama behöver inte vara äkta panorama, två bilder intill varandra visar fortfarande rummet korrekt.

Bildliknelsen haltar för bilen blir ren och fin på riktigt, medans bilderna visar något som inte finns på riktigt. (vidvinkeln visar större ytor, och uppljusning gömmer mörka områden)
 

lumor_

Aktiv medlem
Panorama behöver inte vara äkta panorama, två bilder intill varandra visar fortfarande rummet korrekt.

Bildliknelsen haltar för bilen blir ren och fin på riktigt, medans bilderna visar något som inte finns på riktigt. (vidvinkeln visar större ytor, och uppljusning gömmer mörka områden)
Normal brännvidd ger inte någon rättvis bild av en bostad. Alla projektioner är på något sätt en en lögn om man väljer att se kritiskt på dem. Extrem vidvinkel kan behövas i vissa riktigt små utrymmen men vanligen blir det mesta bäst med mer vanlig vidvinkel i de här sammanhangen. 40-50mm skulle göra att de allra flesta rummen såg riktigt trånga ut.
 

iBoat

Aktiv medlem
Panorama behöver inte vara äkta panorama, två bilder intill varandra visar fortfarande rummet korrekt.

Bildliknelsen haltar för bilen blir ren och fin på riktigt, medans bilderna visar något som inte finns på riktigt. (vidvinkeln visar större ytor, och uppljusning gömmer mörka områden)
Ett välstädat och undanplockat hem blir också rent och snyggt på riktigt...

[Edit]

Jag vet faktiskt inte vad du egentligen vill säga. Är dåliga "äkta" bilder bättre än snygga och bra? Tur att du inte är i reklambranschen :)
 
Senast ändrad:

Splanky

Aktiv medlem
I grund och botten talar vi om en produktpresentation.

Och oavsett genre så gäller det att locka till köp i slutändan.
Tror inte en sunkig presentation ger bättre förutsättningar.
Som säljare vill du visa den bästa sidan för att förstärka budskapet.
Att då visa en välstädad fräsch, ibland upplyst bostad utan sneda, suddiga, mörka bilder tror iallafall jag ger bättre förutsättningar för att locka till visning eller köp om nu bostaden också ligger i det område du vill bo i samt att planlösningen är acceptabel.
Med andra ord flera saker som samverkar.

Hela reklambranschen är ju uppbyggd för att förstärka budskap på olika sätt.
 

iSolen.se

Guest
Ett välstädat och undanplockat hem blir också rent och snyggt på riktigt...

[Edit]

Jag vet faktiskt inte vad du egentligen vill säga. Är dåliga "äkta" bilder bättre än snygga och bra? Tur att du inte är i reklambranschen :)
Jag ÄR i reklambranchen :)

Vad jag vill säga: från fotografens perspektiv: leverera fotografiskt snyggast möjliga bilder.
Från köparens perspektiv: Få rättvisande bilder som inte använder sig av EXTREMA vidvinklar eller alltför efterbehandlade bilder. Exemplet ovan var fult men man känner sig nog inte lurad när man kommer dit. Från mäklarens perspektiv: han/hon tycker nog de är för dåligt säljande.

Att städa huset före foto/försäljning är väl lika naturligt som att tvätta bilen inför en försäljning.Tycker du även det är fel?
 

iSolen.se

Guest
Normal brännvidd ger inte någon rättvis bild av en bostad. Alla projektioner är på något sätt en en lögn om man väljer att se kritiskt på dem. Extrem vidvinkel kan behövas i vissa riktigt små utrymmen men vanligen blir det mesta bäst med mer vanlig vidvinkel i de här sammanhangen. 40-50mm skulle göra att de allra flesta rummen såg riktigt trånga ut.
24-35 kommer man långt med, 14-24 som jag fick mitt gamla hem fotat med är däremot inte speciellt rättvisande, det är för extremt.
 

iBoat

Aktiv medlem
Att städa huset före foto/försäljning är väl lika naturligt som att tvätta bilen inför en försäljning.Tycker du även det är fel?
Jag har inte sagt att det är fel att preparera det man ska sälja! Tvärtom! När du skriver "Tycker du även det är fel?" vet jag inte vad du menar. Jag hävdar att bra bilder säljer bättre än dåliga. I alla sammanhang!

Som jag tolkar dig så blir det rättvist för kunden med dåliga bilder. Med tanke på att du är i reklambranschen (precis som jag) får jag inte ihop det alls :)
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag ÄR i reklambranchen :)

Vad jag vill säga: från fotografens perspektiv: leverera fotografiskt snyggast möjliga bilder.
Från köparens perspektiv: Få rättvisande bilder som inte använder sig av EXTREMA vidvinklar eller alltför efterbehandlade bilder. Exemplet ovan var fult men man känner sig nog inte lurad när man kommer dit. Från mäklarens perspektiv: han/hon tycker nog de är för dåligt säljande.

Att städa huset före foto/försäljning är väl lika naturligt som att tvätta bilen inför en försäljning.Tycker du även det är fel?
Finns det någonting i reklambranschen och dess framställan av produkter som ger köparen en rättvis bild? Det mesta är väl förstärkt till bristningsgränsen mer eller mindre?
Modebilder, möbelkataloger, matbilder, ja listan kan göras lång.
Klädföretag syr upp särskild konfektion i vissa fall inför plåtningen.
Hur matbilder prepareras skall vi ju inte tala om.

Vad jag vill säga är att det inte på något sätt är annorlunda i mäklarbranschen!
Men som jag tidigare nämnde så känns det som om vidvinkelsjukan börjar avta.
Optimalt är ju att plåta från långt håll med tele, men funkar dåligt i en trång tvåa.

Sen är ju styling/design/inredningsplåtning inte samma som mäklarplåtning.
Men jag håller helt med dig om att proportionerna måste stämma.
Men för min del får det definitivt vars upplyst på ett eller annat sätt.
 

iSolen.se

Guest
Finns det någonting i reklambranschen och dess framställan av produkter som ger köparen en rättvis bild? Det mesta är väl förstärkt till bristningsgränsen mer eller mindre?
Modebilder, möbelkataloger, matbilder, ja listan kan göras lång.
Klädföretag syr upp särskild konfektion i vissa fall inför plåtningen.
Hur matbilder prepareras skall vi ju inte tala om.

Vad jag vill säga är att det inte på något sätt är annorlunda i mäklarbranschen!
Men som jag tidigare nämnde så känns det som om vidvinkelsjukan börjar avta.
Optimalt är ju att plåta från långt håll med tele, men funkar dåligt i en trång tvåa.

Sen är ju styling/design/inredningsplåtning inte samma som mäklarplåtning.
Men jag håller helt med dig om att proportionerna måste stämma.
Men för min del får det definitivt vars upplyst på ett eller annat sätt.
Mäklarbranchen är faktiskt annorlunda då mäklare måste ta tillvara både säljares och köpares intressen.
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte sagt att det är fel att preparera det man ska sälja! Tvärtom! När du skriver "Tycker du även det är fel?" vet jag inte vad du menar. Jag hävdar att bra bilder säljer bättre än dåliga. I alla sammanhang!

Som jag tolkar dig så blir det rättvist för kunden med dåliga bilder. Med tanke på att du är i reklambranschen (precis som jag) får jag inte ihop det alls :)
"Tycker du det är lika fel (att städa som att photoshoppa)" hade nog varit en bättre formulering men jag tror det framgått nu.

Jag menar inte alls att det är mer rättvist med dåliga bilder, det är extrema vidvinklar och kraftig efterbehandling som gör att man inte kan få en bra bild av bostaden.
 
ANNONS