Annons

Äntligen Nikon D800

keckax

Aktiv medlem
Nikon rekommenderar ett pris på ca 3000 dollar med filter och ca 3300 utan. Priset är lägre än iaf jag befarade : )

/K
 

Lena W

Aktiv medlem
Dyrare utan filter...

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.

Min pappa hade alltid två Leicor; en för dia och en för "vanlig" film. Till sist berättade han inte att han köpt nytt för min mamma. Han gjorde likadant med alla kastspö och svindyra rullar. Höll inne information. Nu har jag kommit dit jag också, känner jag... :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.
Sensorerna tillverkas antagligen med AA-filter, sedan tar man manuellt bort dem på de som skall monteras i en D800E. Sedan är nog priset också en markering för att tala om att D800E riktar sig till kunder som förstår vad det är de köper. För de flesta normalanvändare ställer nog frånvaro av AA till mer problem än det löser.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
300 dollar extra

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.

Min pappa hade alltid två Leicor; en för dia och en för "vanlig" film. Till sist berättade han inte att han köpt nytt för min mamma. Han gjorde likadant med alla kastspö och svindyra rullar. Höll inne information. Nu har jag kommit dit jag också, känner jag... :)
300 dollar extra på Amazon. Ett spännande år. Fujifilm ska också komma ut med en utan filter. Kanske en kurs "Vad kan ge moiré?" skulle behövas.....
 

microo

Aktiv medlem
Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.

Min pappa hade alltid två Leicor; en för dia och en för "vanlig" film. Till sist berättade han inte att han köpt nytt för min mamma. Han gjorde likadant med alla kastspö och svindyra rullar. Höll inne information. Nu har jag kommit dit jag också, känner jag... :)
Bra tipps, en digitalkamera för dia då vet jag vad jag skall säga... ;-)
Hemma har vi hobbysekretess!
 

phool

Aktiv medlem
Jaha, liknande af som D4, liknande videoläge, 36 mp och 26 000:- kommer denna sälja som smör? Måste nypa mig i armen =D
 

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Äntligen!

Kollade på http://www.nikon-image.com/products/camera/slr/digital/d800/sample.htm där det finns exempelbilder från både D800 och D800E. Den senares skärpa är klart bättre i mina ögon. Så frågan är hur ofta besvärande moiréfenomen egentligen uppstår utan AA-filter. Någon med erfarenhet av mellanformat, Leicor utan AA-filter? Brukar det synas endast vid 100% peeping? Följer det med vid utskrift?

/Anders

(D300/D700)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.

Min pappa hade alltid två Leicor; en för dia och en för "vanlig" film. Till sist berättade han inte att han köpt nytt för min mamma. Han gjorde likadant med alla kastspö och svindyra rullar. Höll inne information. Nu har jag kommit dit jag också, känner jag... :)
Så du köper två D800:eek:r, en med och en utan filter? Dina närmaste ser ju ingen skillnad och tror att du bara köpt en. Smart! :)

Per.
 

phool

Aktiv medlem
La på luren för runt en kvart sen efter ett samtal med CF, dom tog mina uppgifter och la in min order, var ju tvungen att ringa upp och beställa den med filtret, annars visste dom ju inte vilken jag skulle ha, pris 24990:- Nu känns det verkligt =D Och till min stora förvåning så var jag plötsligt nr 5 i kön, alltså det är 2 som har hoppat av eller nåt.
 

iBoat

Aktiv medlem
La på luren för runt en kvart sen efter ett samtal med CF, dom tog mina uppgifter och la in min order, var ju tvungen att ringa upp och beställa den med filtret, annars visste dom ju inte vilken jag skulle ha, pris 24990:- Nu känns det verkligt =D Och till min stora förvåning så var jag plötsligt nr 5 i kön, alltså det är 2 som har hoppat av eller nåt.
Grattis! Vad fick du för leveranstid?
 
ANNONS