Annons

Hur funktionskontrollera DSLR vid begagnatköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

svenneL

Ny medlem
Någon som vet var man kan hitta en bra guide om hur man synar av kamerahus, gluggar, blixtar osv så man inte missar något vid begatköp? Tänker på koll av autofokus, ljusmätning, smuts på sensor osv. Noll garanti och ångerrätt gör att man skulle vilja ha lite mer koll innan man slantar upp....
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Mja, det är knappast möjligt att skriva en någorlunda kortfattad men ändå rimligt täckande handledning i stil med: "Bli kamerautvärderingsexpert på en kafferast". :)

Dels skiljer det väldigt på vad man ska titta på beroende på vilken kameramodell det handlar om, och dels går det ju inte att veta vad just du kan och inte kan, och som "experten" eller "kamera-gurun" ifråga anser vara självklarheter. Och även en "värsting-guru" skulle inte på rak arm kunna skriva en sådan handledning utan att missa och glömma att ta med en massa saker som vederbörande kanske också hade problem med en gång i tiden i början av sin fotobana, men som numera är sådana självklarheter att det inte är något som överhuvudtaget kommer upp ur det undermedvetna. Dvs den som är oerfaren kan lätt ramla rätt ner även i ganska uppenbara fallgropar.

Kort sagt, det enda en sådan instruktion skulle ge dig vore en falsk känsla av säkerhet. Dessutom, intermittenta fel kan inte ens de allra mest kunniga hitta, såvida felet inte råkar uppstå precis under själva undersökningen.


Därför blir mina råd:
1) Ta hjälp av någon som är väl förtrogen med det / de system som du står och väljer mellan.

2) Har du inte denna möjlighet, så köp nytt. Då får du som bekant garanti på grejerna.


PS Bor du i närheten av Göteborg skulle jag kunna erbjuda mig att hjälpa dig. Äger / har genom livet ägt systemkameror från över 30 olika fabrikat.
.
 
ANNONS