Annons

Filmning med Canon 700d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan jag är rätt ny på detta med filmning men spelar in massa fiskefilmer men tycker inte jag får till det med med inställning. Tycker bilden blir dålig med fokus mm. Så sitter i val o kvar ska jag inställer satsa på en ren filmkamera eller funkar det bra med 700d allt filmas i båtar så man är inte stilla.

Med vänlig hälsning, Jonas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En bra filmkamera är mycket bättre på att filma.
Är det huvudsyftet så är helt klart det att föredra.
Prova att låna en av ngn och sen vet du, känner du ingen person så kanske en butik är villig att sälja en med utlåningsgaranti för att hitta en modell du är nöjd med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det kan jag för lite om.
Men innan man går till butik så bör man fundera på vad som är viktigt.
4k är dyrare
Stativ är en höjdare om man filmar seriöst
Ljud är faktiskt viktigare än suverän bild
Vilken programvara skall användas
Osv
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
En bra filmkamera är mycket bättre på att filma.
Är det huvudsyftet så är helt klart det att föredra.
Prova att låna en av ngn och sen vet du, känner du ingen person så kanske en butik är villig att sälja en med utlåningsgaranti för att hitta en modell du är nöjd med.
En bra ja men tror du seriöst att killen är ute efter en kamera som är bättre än den bästa systemkameran? I så fall får du upp i fs7,c300 ml ii eller liknade.

Canon suger på filmning de ligger flera år efter men jag tror knappast det handlar om det heller.


Hur ställer du skärpan? Vad har du för inställningar?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Att ta upp kameror i kvartsmiljonklassen är knappast intressant.

Jag menar att det är betydligt lättare att filma med en dedikerad filmkamera än en DSLR.
Att DSLR ger en väldigt bra kvalité är inte detsamma som att det är lätt och intuitivt att filma med den.
Sen att ljudet i dem lämnar mycket att önska är en annan del. Men det kan gälla filmkameran också.
Mest för pengarna är nog att skaffa en riktigt fin kamera för DV-format men det kan kännas lite B när i princip HD är standard och 4K kommer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Panasonic och Sony gör jättefina filmkameror. O det här är bra grejer.
Frågan man skall ställa sig med dessa är om de är för klumpiga eller inte.
Den bästa kameran är den man har med sig och använder.

Jag tycker att du skall ringa Scandinavian Photo och göra upp en tid med en säljare som är duktig på videokameror.
Det du då först vill är att hitta vilken typ av kamera du vill använda. Känn efter vad du kommer att trivas med.

När du hittat typen av kamera så gäller det att hitta en vettig modell för de pengar du är beredd att lägga.

Själv har jag filmat mest konserter med musikskolan.
Då är det stativ som gäller o då funkar DSLR väldigt bra.
1 gg har jag varit med o använt lånad filmkamera (vi filmade med 4 kameror) och visst var det lättare än mina vanliga DSLR som dessutom stänger av var 10de respektive 20de minut.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jämfört med?

En bra ja men tror du seriöst att killen är ute efter en kamera som är bättre än den bästa systemkameran? I så fall får du upp i fs7,c300 ml ii eller liknade.

Canon suger på filmning de ligger flera år efter men jag tror knappast det handlar om det heller.


Hur ställer du skärpan? Vad har du för inställningar?
Canon suger på filmning?! Jämför du med andra DSLR så ligger de väl snarare i topp på de områden som TS har problem med! Eller kan du nämna många (eller några) andra kameror (dslr) som har bättre förmåga att ställa fokus jämnt och snabbt vid filmning (av t..o.m rörliga motiv) än 70D eller 7DII?

PS jag kanske missuppfattar ditt påstående men i så fall får du uttrycka dig lite mer precist!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej dom dyra kameran är nog ej nåt o tänka på men har kollat på denna tror du den kan vara nåt att ha.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006580955/panasonic/ag-ac90aej
En begagnad 5DIII ligger på 16500-17000. Du får inte 4K, men hackar du den får du filmning i råformat. Men då behöver du fler hårddiskar och ett intresse av att redigera råbilder. Du får dock inte någon följande autofokus i filmläget. Prioriterar du det är det fel kamera.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
En begagnad 5DIII ligger på 16500-17000. Du får inte 4K, men hackar du den får du filmning i råformat. Men då behöver du fler hårddiskar och ett intresse av att redigera råbilder. Du får dock inte någon följande autofokus i filmläget. Prioriterar du det är det fel kamera.
Plus att raw video från en 5dmkiii är helt kass. En bmpcc sopar mattan med den för småpengar.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Canon suger på filmning?! Jämför du med andra DSLR så ligger de väl snarare i topp på de områden som TS har problem med! Eller kan du nämna många (eller några) andra kameror (dslr) som har bättre förmåga att ställa fokus jämnt och snabbt vid filmning (av t..o.m rörliga motiv) än 70D eller 7DII?

PS jag kanske missuppfattar ditt påstående men i så fall får du uttrycka dig lite mer precist!
Tror han räknar in spegelfria systemkameror som tex nx1 och g7. De spöar enkelt alla Canon DSLR på allt inom video för en bråkdel av priset.

Sen är tex en Nikon d5500 ett steg upp för video mot Canons DSLR ink 5Dmkiii för video. Förutom AF, så kanske inget för TS. Men 90% av alla filmare använder inte AF.

IMO är AF för video inte uppfunnet ännu. Som bäst är det prototyper.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad menar du nu?

Tror han räknar in spegelfria systemkameror som tex nx1 och g7. De spöar enkelt alla Canon DSLR på allt inom video för en bråkdel av priset.

Sen är tex en Nikon d5500 ett steg upp för video mot Canons DSLR ink 5Dmkiii för video. Förutom AF, så kanske inget för TS. Men 90% av alla filmare använder inte AF.

IMO är AF för video inte uppfunnet ännu. Som bäst är det prototyper.
Vad menar du med att AF för video inte är uppfunnet? Sedan skulle jag nog påstå att mer än 95% av alla amatörfilmare använder AF om det finns på deras kamera och inte kan tänka sig att fokusera manuellt med allt vad det innebär. (de flesta dslr har dock inte följande AF).
 
Ni har skrivit en del jag ej fattar hehe. Men skit samma jag säljer min Canon 700d som är ett halvår gammal tre batteri vanliga objektiv och ett 50 och uv lins vad tror du man får för den?
 
ANNONS