Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild användes på Instagram utan min tillåtelse, vad gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag fotade en atlet i en sport för ungefär en vecka sen och gav honom tillåtelse att använda bilden i sin egen kanal på instagram.

Någon dag senare så har en av hans sponsorer använt min bild i sin kanal för att marknadsföra företaget. Detta utan att fråga mig om det är okej att de gör det mot en fotocred.
Nu är jag inte expert på Instagrams publiceringsregler, men visst fungerar det väl ungefär som på Facebook? Dvs en bild som är publicerad på instagram kan återpubliceras av andra användare? Då blir det svårt att hävda att B använt bilden olovligen om A redan använt den med tillstånd.

(OT: För att anknyta till de ordvalsdiskussioner som alltid dyker upp i trådar om bildstöld: på svenska brukar man säga idrottsman. "Atlet" kallar man möjligen tyngdlyftare. Fast det kanske var det du menade ...?)
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Gällande Instagrams publiceringsverktyg

Nu är jag inte expert på Instagrams publiceringsregler, men visst fungerar det väl ungefär som på Facebook? Dvs en bild som är publicerad på instagram kan återpubliceras av andra användare?)
På Instagram kan du gilla, skicka bilden till en vän eller kommentera en bild som den är i en annan brukares flöde.

Om du själv ska publicera en bild måste du ha den tillgänglig på antingen din mobil, eller via till exempel Facebook.

Då får, kan och ska du sätta rubrik, text, "#hashtagga", anknyta till plats och "tagga" personer i fotot. Som företagare är det ju extra viktigt att maximera synligheten och räckvidden för meddelandet.

Du kan skapa flera underkonton och ha både "privata" och företagskonton med olika flöden.
 

tormig

Aktiv medlem
Vad är poängen med dessa trådar egentligen, det blir bara den vanliga soppan med fria fantasier av diverse amatörjurister.

Instagram har ett "hjälpcenter" för det här, varför inte vända sig dit direkt istället för att starta den extremt förutsägbara pajkastningen som går under rubriken "bildstöld". Tvivlar på att den någonsin har löst ett enda problem.
 

SebastianD

Ny medlem
Hej igen och ytterligare stort tack för hjälpen.

Som sagt igår så skickade jag ett mail där jag citerade lagtexten och länkade till upphovsrättslagen och förklarade att det är deras ansvar att se till att de har rätt sorts godkännande innan de publicerar, oavsett vad någon annan har sagt.

Det mailet är ännu obesvarat, och det har tagit betydligt längre tid än vad det har gjort tidigare att få svar, kanske sitter de i överläggningar med sin juridikavdelning. Vi får se.

Jag håller er uppdaterade.

Och jag är inte på något sätt ute efter att tjäna storkovan, det är en principsak.

Må väl.

Sebastian
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Upphovsrättsextremism verkar vara den nya grejen :)
Kommer ihåg kanelbullen som någon la upp så din blogg, ser vissa likheter.....

Förutom att här verkar ju objektet på bilden själv ha gett bort bilden med tillåtelse att den får användas, det gjorde inte kanelbullen. Får ses som förmildrande.

Jag undrar hur många Svenssons som delat en bild på Facebook eller instagram som de inte har upphovsrätt till? Säkerligen närmare 100 än 50 %.

Det börjar bli som Copy Swede det här...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej igen och ytterligare stort tack för hjälpen.

Som sagt igår så skickade jag ett mail där jag citerade lagtexten och länkade till upphovsrättslagen och förklarade att det är deras ansvar att se till att de har rätt sorts godkännande innan de publicerar, oavsett vad någon annan har sagt.

Det mailet är ännu obesvarat, och det har tagit betydligt längre tid än vad det har gjort tidigare att få svar, kanske sitter de i överläggningar med sin juridikavdelning. Vi får se.

Jag håller er uppdaterade.

Och jag är inte på något sätt ute efter att tjäna storkovan, det är en principsak.

Må väl.

Sebastian
Jag brukar hänvisa till tidigare domar och jag brukar inte skicka faktura direkt utan jag frågar i stället om det finns några övriga frågor/funderingar och vilken fakturaadress. Nu är det mest press som jag fakturerar och dessa vet vad som gäller när man blir påkommen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Du menar framgångsrikt? För dem om några är väl duktiga på att få betalt för sina rättigheter.
Dom har varit framgångsrika och helt orimliga. Antagligen gräver de sin egen grav eftersom de flesta inser att det är orimligt att de ska få betalt för telefoner, usb-minne, hårddiskar mm.

I slutändan gynnar det ingen att vara extremistisk och försöka kapa åt sig varje mm som går. Tycker det har blivit samma sak med foton, när bloggare jagas för att de lagt upp en bild på en kanelbulle på kanelbullens dag. Eller som i detta fall när objektet själv har gett bort bilden med tillåtelse att den kan användas (som jag förstår det). Det blir en principfråga och mm-rättvisa, lite som migrationsverket när de utvisar någon som tjänat 18 kr för lite.... Regler är regler, de kan göra så, de har lagstöd, men är det rimligt? nej.

Man måste se på hela situationen innan man springer iväg och jagar folk av principskäl.
 
ANNONS