Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan_S

Aktiv medlem
Min slutsats är ända att det gyllene snittet inte går att använda som hjälpmedel för komposition i en kvadrat.
Min slutsats är att det gyllene snittet går alldeles utmärkt att använda som hjälpmedel för komposition i en kvadratisk bild. Lika väl som i en rektangulär bild, i både liggande som stående format.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För att parafrasera ThommyA: "Det gyllene snittet är bullshit!"
Den som säger så, eller att ”det är bara en slumpmässig följd av en ekvation som fascinerade några greker under antiken” visar mest sin okunnighet.

Just det förhållande som vi kallar gyllene snittet förekommer ofta i naturen och fyller en viktig funktion.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Den som säger så, eller att ”det är bara en slumpmässig följd av en ekvation som fascinerade några greker under antiken” visar mest sin okunnighet.

Just det förhållande som vi kallar gyllene snittet förekommer ofta i naturen och fyller en viktig funktion.
Jag talar om det gyllene snittet som ett hjälpmedel för komposition inom fotografi och det är jag övertygad om att du redan förstått.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Jag delar din åsikt att tredjedelsregeln fungerar i många fall, men tycker du verkligen att det gyllene snittet är användbart för någonting?
Jag säger som Ola. Det är ingen stor skillnad på gyllene snittet och tredjedels-regeln. Båda fungerar bra i vissa kompositioner.
Är det möjligtvis så att du likställer gyllene snittet med gyllene rektangel?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag säger som Ola. Det är ingen stor skillnad på gyllene snittet och tredjedels-regeln. Båda fungerar bra i vissa kompositoner.
Är det möjligtvis så att du likställer gyllene snittet med gyllene rektangel?
Skillnaden är olika stor beroende på vilket bildformat man använder. För en kvadrat är det stor skillnad.

Definitionen på det gyllene snittet är: (a+b)/a=a/b.

Du kan använda ekvationen till att räkna fram allt från en gyllene rektangel till hur en perfekt kotte ser ut eller som Bela Bartok gjorde, att komma fram till den perfekta rytmen i ett musikstycke.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det känns som att den här tråden i mångt och mycket kan sammanfattas i ett citat av Pablo Picasso:
”Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist”
 

janc

Aktiv medlem
Kan man inte bara se det som att reglerna, vilka baseras på erfarenhet, hjälper dig som bildskapare att förstå hur en slumpmässigt vald betraktare troligast läser bilden och uppfattar kompositionen?

Det är en fördel om din komposition hjälper (snarare än motarbetar) det budskap du vill att bilden ska förmedla - där är reglerna ett stöd.

Vad som är en "bra bild" i ett givet sammanhang beror på mycket mer än bildens komposition.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Skillnaden är olika stor beroende på vilket bildformat man använder. För en kvadrat är det stor skillnad.
Nej. Den procentuella skillnaden mellan tredjedelsregeln och gyllene snittet är densamma oavsett bildformat.
I exemplet nedan representerar de blå linjerna tredjedelsregeln och de röda gyllene snittet.
Om du placerar exempelvis horisonten vid den blå eller röda linjen kommer den hamna på samma ställe oavsett om bilden är kvadratisk eller rektangulär.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Skillnaden är olika stor beroende på vilket bildformat man använder. För en kvadrat är det stor skillnad.

Definitionen på det gyllene snittet är: (a+b)/a=a/b.

....
Man får ut en placering ungefär en tredjedel från kanten, några % skiljer.

Du har ju visat att det fungerar för kvadratiska motiv så jag vet inte riktigt vad du är efter.
 

iSolen.se

Guest
Nej. Den procentuella skillnaden mellan tredjedelsregeln och gyllene snittet är densamma oavsett bildformat.
I exemplet nedan representerar de blå linjerna tredjedelsregeln och de röda gyllene snittet.
Om du placerar exempelvis horisonten vid den blå eller röda linjen kommer den hamna på samma ställe oavsett om bilden är kvadratisk eller rektangulär.
Bra illustration. Nej, perfekt.
 
ANNONS