Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny zoom för safari i Sydafrika/Kruger

Produkter
(logga in för att koppla)

rundis

Ny medlem
Hej!

I slutet av oktober åker jag till Sydafrika på safari, mestadels Kruger men även några mindre Game Reserves. Dessutom lär det bli en/flera valturer med båt vid Kapstaden.
Så morgon/kvälls-turer i jeep/mindre buss/båt, vi kommer se både stora och små djur, både på land och till havs.

Efter att ha läst alla trådar i forumet, så står jag och väger mellan:
  • 70-200 f/2.8 USM
  • 70-200 f/2.8 USM med Extender 1.4
  • 100-400 f/4.5-5.6

Vad tror ni är bäst för min resa? Finns det andra konfigurationer/alternativ som jag inte har tänkt på (och som är bättre)?

Som grundutrustning har jag en 500D (med batterigrepp) och kit-objektivet 18-55, samt en IXUS 100 IS (för vidvinkel).

Mvh,
Patrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mitt bestämda förslag är 100-400. Den sitter på kameran minst 90 procent av tiden när jag är i Kruger. Vid enstaka tillfällen kompletterad med en tejpad 1,4x-extender.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Jag håller med Erland, var i Sydafrika och ett antal mindre Game reserves samt runt Kapstaden för en månad sedan (missa inte Pingvinerna vid Boulders Beach och åk gärna upp till kolonin av Cape Gannets (Havssulor) vid Lamberts Bay några timmar norrut från Kapstaden).

100-400 är det naturliga valet av de du räknat upp. Komplettera gärna med ett till hus med en normalzoom eller en kompaktkamera så slipper du byta objektiv i dammig miljö och vinner dessutom tid - djuren väntar inte på dig tills du är klar.

/Leif
 

rundis

Ny medlem
Tack för rådet med 100-400:an!


  • Hur fungerar 100-400 vid gryning/skymning? Räcker f/4.5-5.6?
  • Hur fungerar 100-400 med extendern 1.4?
  • Vet ni hur tätad objektivet är (tänkte på vägdammet, fukt, etc. under resan)?

Leif: Tack för tipset med Cape Gannets och Havssulorna! Ska lägga in det i vägrutten!

Erland: Jag såg dina upplagda bilder; fantastikt fina! Speciellt gillade jag närbilden på "Hacke"! :)

/Patrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
  • Hur fungerar 100-400 vid gryning/skymning? Räcker f/4.5-5.6?
  • Hur fungerar 100-400 med extendern 1.4?
  • Vet ni hur tätad objektivet är (tänkte på vägdammet, fukt, etc. under resan)?
Tack för berömmet! (Just när det gäller "Hacke" får man ju tacka den utmärkta närgränsen på 100-400!) Ska försöka svara på dina frågor.

1. Nja, visst skulle man vilja ha bättre ljusstyrka. Men det handlar ju om att ha ett hanterligt objektiv också... Som du kanske såg är några av mina bilder tagna i gryning/skymning -- och några av dem faktiskt på iso 3200 (lejonhannarna på vägen och lejonhannen med alla quelea-fåglarna i luften). Det funkar (tycer iaf jag) även om det inte är idealiskt. Kanske blir det en 7D, med lite bättre hög-iso-egenskaper, inför nästa resa...

2. Det funkar inte speciellt bra. Man måste tejpa kontakterna och AF blir lite osäker. Jag använder sällan extender, men ibland kan man sitta länge med ett trevligt motiv (t ex leoparden i trädet) och då försöker jag ibland ta några bilder med extender. Men på rörliga motiv och/eller halvtaskigt ljus försöker jag inte ens.

3. Jag har aldrig haft problem med något sådant -- och då är jag inte speciellt försiktig med min utrustning. Efter några veckor i t ex Kruger är min bil extremt dammig inuti -- och kameran med 100-400 brukar ligga på framsätet. Jag har utsatt objektivet för en hel del regn också utan problem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessutom kan man få tag i 100-400 L för c:a 1200 EURO ser jag hos simply electronics (recenserad här i forumtråd utländska internetbutiker). Då man inte vet på safari hur nära man kommer och man kanske vill fota fåglar är nog 100-400 L det bästa valet.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Det som gör en zoom ett "måste" är det faktum att man i Krugerparken och andra Game Reserves inte får gå ur bilen för att ta bilder ur andra vinklar, du är alltså rätt låst där du sitter i fordonet.
Som alltid när det handlar om djur så händer saker väldigt fort och med ett kamerahus med ett långt tele på så kommer man att missa bildalternativ och alternativa kompositioner helt enkelt för att motivet inte finns kvar när du bytt objektiv... Med zoomen fixar du dessa situationer. Ska man ha fasta telen bör man ha flera kamerahus med sig med alternativa brännvidder - i alla fall i Kruger där viltet ofta kommer rätt nära fordonen.

Jag köpte en 100-400 enbart inför Sydafrikaresan och är verkligen nöjd med mitt beslut (hade sedan ett par år en 400/5.6 som nu är såld). Flexibiliteten, IS och en bra närgräns gjorde att jag fick många bilder jag missat om jag haft en 70-200 eller en fast 400 istället.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag köpte en 100-400 enbart inför Sydafrikaresan och är verkligen nöjd med mitt beslut (hade sedan ett par år en 400/5.6 som nu är såld). Flexibiliteten, IS och en bra närgräns gjorde att jag fick många bilder jag missat om jag haft en 70-200 eller en fast 400 istället.
Jag kan säga exakt detsamma (med undantag för parantesen, eftersom jag aldrig ägt ett 400/5,6)!

;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
För den som vill ha ett 100-400 finns ett bra tillfälle kommande vecka -- när FotoVideo byter namn till Rajala säljs ett antal objektiv ut för 12000 kr, enligt annons i DN i dag.
 
ANNONS