Annons

Nikon D3200 eller annat förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Huuh

Ny medlem
Hej!

Jag har lite funderingar på att köpa min första systemkamera. Jag har endast fotat med en "vanlig" digitalkamera innan så jag är helt ny när det gäller inställningar osv. Jag har kollat lite och sett att nikon d3200 kanske kan vara något för mig då den har en guide-funktion?

Jag fotar mest motorfordon samt landskap. Vad tror ni, kan denna kamera vara något för mig eller ska jag titta på någon annan?
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad har du för budget?
D3200 är den billigaste systemkameran som Nikon säljer, så om din budget är tajt så kan den vara ett intressant val, även om den saknar många funktioner som lite mer avancerade kameror har.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
har man större budget ska man inte lockas av att köpa en dyrare kamera, nikon d3200 duger till proffs så den duger till amatörer med.

bättre att lägga pengar på glas än massa rattar och tjafs som inte gör bilderna bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror nog att D3200 kan vara en utmärkt första kamera.

Men om man tror att "en massa rattar och tjafs" inte ger möjligheter att ta bättre bilder vet man nog inte så mycket om fotografering.
 

unoengborg

Aktiv medlem
har man större budget ska man inte lockas av att köpa en dyrare kamera, nikon d3200 duger till proffs så den duger till amatörer med.

bättre att lägga pengar på glas än massa rattar och tjafs som inte gör bilderna bättre.

Du har rätt i att bildkvaliteten hos D3200 räcker alldeles utmärkt för de flesta behov, men det är lättare att komponera en bra bild om man har en bra sökare där man ser hela bilden i rimlig förstoring, och där mattskivan är tillräckligt bra för att man ska kunna se var skärpan ligger. Fler fysiska reglage gör att man inte står och rotar i menyer medan ögonblicket försvinner. Bättre vädertätning i dyrare innebär att kameran kan vara framme även om det är lite fuktigt ute och inte behöver ligga otillgängligt nedpackad i en väska. Så helt betydelse är nog inte knapparna.

Hur mycket pengar man vill lägga på sådan bekvämlighet är förstås en smaksak, men om man väljer dyrare modeller se till att det finns pengar över i budget till bra optik. Så även här kan jag hålla med dig. Även billiga instegskameror som D3200 har så bra sensorer att om man ska dra nytta av vad de klarar fullt ut, får man skaffa optik i proffsklass och sådan kommer troligtvis att kosta betydligt mer än D3200 hus.

Sammanfattningsvis sensor + glas ger bildkvaliteten, rattar och knappar ger större möjlighet att få tillfälle att ta bilden men det som egentligen har störst betydelse för bra bilder är nog den som står bakom kameran.
 

gunte

Aktiv medlem
Hitta en D300/300s så slipper du byta om ett halvår och inget krångel med vilka objektiv som ger af.
 

poncar

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte min d3200 för ca 1,5 år sedan och är helnöjd med den. Bytte ganska snart ut kitobjektivet mot Nikons telezoom 18 - 200 3.5/5.6 och det sitter så gott som alltid på. Fotar själv mest landskap. Har faktiskt använt kameran även i ganska fuktig väderlek (dimma, duggregn) utan att den tagit skada trots avsaknad av vädertätning. Man får torka av emellanåt.
Lycka till med kameravalet!
Med vänlig hälsning Pontus
 

Huuh

Ny medlem
Min budget ligger på runt 5-6000 men jag tänker mig att man kommer att vilja köpa något objektiv så därför jag funderar på en billigare kamera (hus?). Det jag tror jag kommer behöva i objektiv-väg är ett "allround" samt ett med lite bättre zoom. På http://www.netonnet.se/Search/Index?query=d3200 så finns det olika paket med objektiv, väska osv. Vilket tror ni är vettigast?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Välj kameramärke efter
Vad kompis/förälder/sambo har OM ni kan dela objektiv.
Hur den ligger i handen.

Skall du i framtiden sikta på ngt speciellt så kan val av märke/system vara viktigt. Alltså objektiv som kostar över 10000. ett ex är seriös fågelfotografering, då väljer man smartast Canon pga 400/5,6 och 100-400.
Men vill du fota allround så spelar inte märket ngn roll.

Pentax har hus som ger mycket för pengarna.
men känn efter hur de olika märkenas kameror ligger i handen o hur menysystemet känns. Är det bakvänt eller rättvänt för dig?

Ofta säljs instegskameror med 18-55 zoom.
Det funkar men mitt råd är att lägga till lite till o välja 18-105 18-135.
Det räcker till nästan allt o objektivet behöver knappt bytas
 

unoengborg

Aktiv medlem
Min budget ligger på runt 5-6000 men jag tänker mig att man kommer att vilja köpa något objektiv så därför jag funderar på en billigare kamera (hus?). Det jag tror jag kommer behöva i objektiv-väg är ett "allround" samt ett med lite bättre zoom. På http://www.netonnet.se/Search/Index?query=d3200 så finns det olika paket med objektiv, väska osv. Vilket tror ni är vettigast?
Hoppa över väskorna, ligger kameran i väska blir det inga bilder tagna.
 

reboot81

Aktiv medlem
Köper du en D3200 och och investerar några timmar på att lära dig hur fotografering fungerar så får du bättre bilden än vad en proffskamera kan ge dig.

När du behöver en bättre kamera, ja det är den dagen när du vet vad du behöver.
 

Bengf

Aktiv medlem
Köper du en D3200 och och investerar några timmar på att lära dig hur fotografering fungerar så får du bättre bilden än vad en proffskamera kan ge dig.

När du behöver en bättre kamera, ja det är den dagen när du vet vad du behöver.

Ja det var nog denna veckas mest kloka svar, svårare än så behöver det inte vara, bra skrivet.


//Bengt.
 

Huuh

Ny medlem
Det verkar ju faktiskt som att d3200 är kameran för mig. Det som återstår då är vilket av alla dessa kit man ska välja. De har t ex ett kit med ett visst objektiv samt ett annat kit med samma objektiv fast inklusive en väska för samma pris. Vad är haken?

Sen kostar ett kit med endast ett objektiv (AF-S DX 18-105) lika mycket som ett kit med två objektiv (AF-S DX 18-55 VR AF-S DX 55-200VR ). Är det sämre objektiv i det med två eller hur funkar det här?

Hoppas att någon kan ge mig lite klarhet i det här. Jag är helt förvirrad angående vad jag egentligen ska köpa.

Tack för alla svar hittills!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det är väl inte sämre, snarare av samma kvalité.
Det som skiljer är brännviddsomfånget.

Jag har 2 kameror, en D3100.
Till den köpte jag ett 18-105 o kommer i princip aldrig att byta objektiv. Det räcker till det jag skall ha den till. Det minskar risken för att få in damm o skit i kameran. Men min andra kamera byter jag objektiv på ofta.

Det bästa är om du kan testa i butik eller testa en kompis grejer..
 

Huuh

Ny medlem
Jo jag ska åka på måndag och känna på lite kamereror men jag tror tyvärr inte att det finns möjlighet att prova olika objektiv.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vilket objektiv man behöver beror på vad man har tänkt sig att fota. För landskap vill man ofta ha vidvinkligt och där duger de 18mm som kitt-objektiven börjar på ofta ganska bra. Är det stadslandskap man har tänkt fota så kan distorsionen möjligen bli lite besvärlig, men den märks sällan ute i naturen. Inte heller den dåliga ljusstyrkan brukar vara något problem eftersom man ändå brukar vilja blända ner till f/11 eller däromkring för att få bra skärpedjup. Dessutom håller sig landskap för det mesta håller sig stilla och behöver man längre slutartid än vad man klarar av att hålla stadigt så är det bara att sätta kameran på ett stativ.

Sedan ville du fota motorfordon. Stilla eller i rörelse är då frågan. För parkerade fordon funkar kitt-objektivet också rätt bra, men för motoraction så vill man antagligen ha ett ganska vasst teleobjektiv med snabb autofokus.
 
ANNONS