Annons

Laptop för Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej

Kör mestadels på min stationära välutrustade desktop dator. Funderar nu på att skaffa en laptop för att kunna köra lightroom på då jag är på resande fot. Räknar inte med att använda laptopen så ofta, vill höra med er om det överhuvudtaget skulle funka med LR på en dator jag funderar på.
Elgiganten har sommarrea, och jag funderar på att slå till på en Lenovo G50-80 15,6"

Hittar inte datorkraven för Lightroom CC.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall du redigera bilder skall datorn ha en vettig skärm. Det är viktigare än en snabb processor.
Annars riskerar du att gjort allt fel som du upptäcker när du kommer hem.
Lenovo har enligt min erfarenhet taskiga skärmar. PC generellt har dåliga skärmar.
Så det är inte processorn eller en SSD som är huvudfrågan. Det är om det du gör är ett steg mot en färdig bild.
Stämmer inte skärmen utan saknar konstrast och kan visa korrekta färger i åtminstone sRGB så Då slänger du bara bort tid i onödan.
När du kommer hem får du köra reset och börja om från början. Då blir datorn bara ett sett att lagra bilderna.
Så se till skärmen duger för fotojobb och kan profileras åtminstone till SRGB.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Tack för input!

Jag är medveten om att skärmen inte är optimal för bildbehandling.
Är osäker på hur mycket jag kommer använda den. Idag har jag ingen laptop, och saknar den bara då min bildbehandlingsdator är inne på service.
Tveksam om jag kommer använda en bra bildbehandlingslaptop, om det är värt pengarna. Jag vill ju inte heller att den ska va för stor och tung att bära med sig heller.
Lutar åt att ha en laptop jag kan surfa på och jag kan lagra bilder. Hemma har jag en bra bildbehandlingsskärm jag kan jacka i.
 

alf109

Aktiv medlem
Enda tipset jag kan ge är att se till att ha samma operativ på den stationära och den bärbara. Jag hade mac stationärt och pc bärbart i flera år och det var ganska trist på så sätt att jag fick skaffa dubbla licenser på alla programvaror som jag behövde ha på bägge maskinerna. Om man kör med samma operativ på bägge maskinerna brukar det vara ok att installera samma licens på bägge maskinerna. Åtminstone funkade adobe så tidigare.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Enda tipset jag kan ge är att se till att ha samma operativ på den stationära och den bärbara. Jag hade mac stationärt och pc bärbart i flera år och det var ganska trist på så sätt att jag fick skaffa dubbla licenser på alla programvaror som jag behövde ha på bägge maskinerna. Om man kör med samma operativ på bägge maskinerna brukar det vara ok att installera samma licens på bägge maskinerna. Åtminstone funkade adobe så tidigare.
Detta är felaktigt sen några år tillbaka. Varför inte googla först..?
 

poncar

Aktiv medlem
Jag skaffade en Asus Laptop med 8 GB RAM (utbyggbart till 16 GB) med Intel Core i7 processor och 2 diskar med sammanlagt knappt 1 TB utrymme. Kör både Lightroom och Photoshop via Adobe CC på denna utan problem. IPS skärm som har viss möjlighet till enklare kalibrering. Funkar tex att kalibrera med min ColorMunki och ligger hyfsat nära min kalibrerade Eizo-skärm.
Inköpt på NetOnNet Lagershop.
 

alf109

Aktiv medlem
Detta är felaktigt sen några år tillbaka. Varför inte googla först..?
Du kanske kan länka till de nya reglerna, detta är i alla fall vad jag hittade på adobes hemsida:

"Why can't I use my software on different platforms?

Adobe develops software for different platforms (such as Mac OS, Windows, Linux) and sells the software built for separate platforms as separate products. If you want to use the products on different platforms, it's necessary to purchase a license of the software for each platform you use. A serial number for a product for one platform cannot be used for the same product for another platform."

https://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/end-user-license-agreements-faq.html
 

SanneJ

Aktiv medlem
Du kanske kan länka till de nya reglerna, detta är i alla fall vad jag hittade på adobes hemsida:

"Why can't I use my software on different platforms?

Adobe develops software for different platforms (such as Mac OS, Windows, Linux) and sells the software built for separate platforms as separate products. If you want to use the products on different platforms, it's necessary to purchase a license of the software for each platform you use. A serial number for a product for one platform cannot be used for the same product for another platform."

https://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/end-user-license-agreements-faq.html
https://helpx.adobe.com/creative-cloud/faq.html
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för input!

Jag är medveten om att skärmen inte är optimal för bildbehandling.
Är osäker på hur mycket jag kommer använda den. Idag har jag ingen laptop, och saknar den bara då min bildbehandlingsdator är inne på service.
Tveksam om jag kommer använda en bra bildbehandlingslaptop, om det är värt pengarna. Jag vill ju inte heller att den ska va för stor och tung att bära med sig heller.
Lutar åt att ha en laptop jag kan surfa på och jag kan lagra bilder. Hemma har jag en bra bildbehandlingsskärm jag kan jacka i.
Den du länkar till är ju verkligen inte liten och lätt. Den är ju extremt stor och klumpig!

Förmodligen också med rätt kass skärm som andra påpekat. Jag skulle iaf undvikit den modellen. Har andra modeller ifrån Lenovo som är bra (iaf för kontorsbruk) som ThinkPad X1 och 440 som fungerar bra.

Skulle dock personligen aldrig använda en produkt ifrån Lenovo som det inte står "ThinkPad" på.

För Adobe Lr så kör jag två olika datorer. För en liten och hyfsat lätt enhet så kör jag en Surface Pro 2 (fördel är inbyggd Wacompenna som är perfekt för viss fotoredigering). För en lite bättre och mer färgkorrekt skärm och kraftfullare CPU för Lr så kör jag med en MacBook Pro 15" med retinaskärm och 4-kärnig Core i7 med diskret Nvidia-grafik.

Bägge två med 8GB RAM och stora snabba SSD:er. Skulle absolut inte köra Adobe Lr på mindre 8 GB (nästa gång jag uppgraderar till en ny bärbar kommer jag nog se till att ha minst 16 GB), och inte heller köpa en dator utan SSD.

Annars så tycker jag du tänker sunt med ditt koncept att koppla till en bättre extern skärm när du väl sitter med den bärbara datorn hemma. Då får du det bästa av två världar.

Det innebär dock inte att du skall kompromissa allt för mycket och välja en bärbar med dålig skärm som visar väldigt felaktiga färger (inga är perfekta, men undvik de allra värsta).

Personligen gillar jag kvaliteten på både Apples och Microsofts produkter, men de ligger ju tyvärr ofta också lite högre i pris (tyvärr så kostar kvalitet oftast lite mera). Ett alternativ kan vara att passa på när äldre modeller reas ut, eller att se på second hand.
 

martinot

Aktiv medlem
Enda tipset jag kan ge är att se till att ha samma operativ på den stationära och den bärbara. Jag hade mac stationärt och pc bärbart i flera år och det var ganska trist på så sätt att jag fick skaffa dubbla licenser på alla programvaror som jag behövde ha på bägge maskinerna. Om man kör med samma operativ på bägge maskinerna brukar det vara ok att installera samma licens på bägge maskinerna. Åtminstone funkade adobe så tidigare.
Kör min Adobe Lr 6 licens (ej CC) på både min Surface Pro och min MacBook Pro. Är helt OK enligt Adobe.

Samma sak med min Office 365 licens (har den på PC, Mac och iPad). Alla de kan installeras utan problem på blandade miljöer. Samma sak för många musikprogram jag har.

Däremot så kan jag hålla med dig att det generellt kan vara enklare att hålla sig till en enda miljö.

Vissa typer av program/appar finns ju tex bara till Windows eller bara till OS X.

(Personligen så investerar jag bara tid och pengar gällande komplexare appar, på sådana som går på bägge plattformarna, då jag inte vill vara låst med mina licenser eller investerade kunskaper till ett enda system).
 

alf109

Aktiv medlem
Kör min Adobe Lr 6 licens (ej CC) på både min Surface Pro och min MacBook Pro. Är helt OK enligt Adobe.

Samma sak med min Office 365 licens (har den på PC, Mac och iPad). Alla de kan installeras utan problem på blandade miljöer. Samma sak för många musikprogram jag har.

Däremot så kan jag hålla med dig att det generellt kan vara enklare att hålla sig till en enda miljö.

Vissa typer av program/appar finns ju tex bara till Windows eller bara till OS X.

(Personligen så investerar jag bara tid och pengar gällande komplexare appar, på sådana som går på bägge plattformarna, då jag inte vill vara låst med mina licenser eller investerade kunskaper till ett enda system).
Saken är den att när jag körde mac och windows på två olika burkar, en stationär och en bärbar, gick det inte att använda samma licens för att installera Photoshop på bägge, däremot Lightroom fick man för bägge plattformarna när man köpte en licens om jag inte missminner mig. Men om man kör med photoshop kan det vara idé att kolla vad som gäller eftersom det är en ganska dyr historia om man måste skaffa två fristående licenser. Nu hävdas det ju av andra att detta är ändrat sedan flera år, men enligt det jag hittade på adobes hemsida är det som jag misstänkte. Nu kan det kanske vara ändrat ändå, men i så fall är det ju bra om någon länkar till den infon hos adobe. Det kan bli ganska dyrt med detta bergsäkra tyckande, det blev det för mig eftersom det även då var de som uttalade sig tvärsäkert att man skulle kunna köra på samma licens på bägge plattformarna, vilket man inte kunde. Så länka till källan om ni vet att det går.
 

alf109

Aktiv medlem
Jo jag lyckade hitta detta i CC hjälpen, så nu får man tydligen göra detta. Lite trist att adobe ligger ute med dubbla budskap samtidigt beroende vilken hjälp man läser. Men som jag skrev i mitt första inlägg var det just att så funkade det åtminstone tidigare. Alltså värt att kolla upp, det fanns nämligen en massa som tvärsäkert sa att man kunde göra detta redan när jag skaffade min bärbara windowsburk för en massa år sedan, och det blev ganska dyrt i slutändan. Enkelt uttryckt kan jag säga att det jag tjänade på att skaffa en HP i stället för en MacBook pro förlorade jag på extra licenskostnader. Men jag skulle givetvis kollat innan.
 
ANNONS