Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Över och underexponerade bilder samt för varma och kalla färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Finns det några regler för vad som är rätt och fel när det gäller över och underexponerade bilder samt för kalla och varma färger? Ibland tycker jag bilden blir bättre av att bli lite för ljus eller för mörk. Ibland känns bilden mer rätt när den blir lite varmare eller kallare. Men samtidigt kan många som tittar på bilden kommentera och säga "den är lite för ljus" eller "hennes hudfärg är inte rätt". Finns det några bra kända sidor eller fotografer som diskuterat ämnet?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det finns ett ganska stort spann av varianter som är fullt acceptabla mellan ytterligheterna som är helt knas.

De flesta bra böcker om fotografering innehåller avsnitt om exponering och färglära. En utmärkt bok som är lätt att få tag på är Bonniers stora bok om digitalfoto.

Efter det handlar det mest om att fundera på vad bilden ska förmedla, och välja exponering och färg efter detta.

Det hjälper ganska mycket att titta på bilder från andra fotografer, som man gillar, för att se hur de har gjort.
 

eskil23

Aktiv medlem
Kameraautomatik utgår ifrån att du vill ha en grå bild. Om det du fotograferar inte är grått så måste du säga åt kameran att kompensera eller göra det själv. Jag brukar använda gaffling och i efterhand välja den som passar bäst.
 

Stisse

Aktiv medlem
Om du sitter i PS efteråt och leker med effekter, kontraster, ljus etc...

När du tycker det är lagom, minska alltid lite då man vant sig och ökar mer och mer... så när du tycker det är lagon är det för mycket.. Så funkar jag iaf. :)
 

Rossen

Medlem
Det finns ett uttryck som lyder "Expose to the left" med hänvisning till ljushistogrammet, med andra ord att man bör underexponera bilderna 1/3 eller 2/3 steg och sedan, om det behövs, dra upp exponeringen i efterbehandlingen.
Med min kamera (Canon eos 50d) gör det väldigt mycket för trycket i bilderna om jag följer regeln. Dessutom kan man hålla nere ISO eller exponeringstid och få bättre resultat på det sättet.
 

poncar

Aktiv medlem
Jag brukar i regel hellre välja att underexponera något för att sedan ljusa upp skuggpartier i Lightroom efteråt. Tycker oftast det ger bättre resultat än att överexponera för att i efterhand mörka ned ljusa partier/högdagrar -blir de utfrätta från början så går de inte att rädda sedan heller. När jag fotar landskap tar jag gärna några exponeringar av samma motiv med litet olika slutartid (använder exponeringskompensationen).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det finns inga sådana regler.
Däremot när du exponerar så att du förlorar teckning i antingen ljusa eller mörka partier så bör man fundera över över:
varför det blev så?
Blev det som du förväntade?
Och framförallt Gillar du det?

Om DU gillar det så är det rätt för dig. Nästa fråga är om andra gillar det.
Om andra inte gillar det. .. kan du leva med det?

Kameran eftersträvar att bildens alla toner skall vara med. Ofta är det bra, men är det vad du vill ha?
 
ANNONS