Annons

Backup Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Funderar på skaffa ytliggare en kamera då det börjar bli segt och byta objektiv hela tiden.
Har en D7100 nu som är ca 1 år gammal är hel nöjd med denna.

Kör mest 18-105mm och sigma 150-500mm

Men på senaste tiden har jag fasta för 50mm fasta linsen. Men o byta hela tiden gör mig tokig :p

Så funderar på skulle en Nikon D3200 eller D5200 funka med 50mm? även 35mm

Eller ska man gå upp mer till 3300 eller 5300.. tyckte inte var så stor skillnad på dom.

Behöver inte vara snabb.. och behöver inte wi fi eller något sånt.

fördel är om den är lite smidig o liten o det är ju 3200.

Hur gör ni andra? kör alla med en kamera?
Har ni något tips?
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag skulle gärna ha ett andrahus, men på en begränsad budget har det hittills varit mer prioriterat med annat - som fler objektiv.

Sensorerna i D3200 och D5200 är utmärkta, men det är risk att du blir besviken på handhavande och sökare, möjligen även autofokus på D3200.
De kan inte heller autofokusera AF-D-versionen av 50/1,8. AF-S går bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hade nog valt en D7100 till, om du är van vid, och gillar den. Då blir alla reglage lika och du behöver inte vänja dig vid något nytt och eventuella tillbehör som batterier och laddare blir samma Behöver inte bli så dyrt om du köper begagnat. Tror dessutom du kommer att känna att sökarna på D3x00 & D5x00 är lite i uslaste laget. Rent bildkvalitetsmässigt är de väl annars helt OK.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
Okej då kanske är en ide att satsa på Nikon D7200
Men tanke på att det i stort sätt är samma sort kamera med nyare teknik..

Ja budget är alltid problemet.. dock så har jag budget på ca 8000 som jag tänkte lägga..

Undrar ni varför köper han då inte en D7100 direkt.. tanken var att det skulle räcka till en väska med, liten större . så får ner allt i.
 

poncar

Aktiv medlem
Själv har jag just en D7100 som "huvudkamera" och en D3200 som andrakamera. På D3200 sitter oftast makroobjektivet på medan jag oftast använder 18 - 200 zoomen på D7100. Med dessa två i kameraväskan täcker jag in de flesta behoven då jag främst fotar landskap/natur. Fördelen med D3200 tycler jag inte minst är att den är liten o lätt och eftersom den mest används till makrofoto numera saknar jag inte de extrafunktioner som tex D7100 har. I väskan finns också ett 70 - 300 + en Speedlight 700, diverse filter m.m. Väskan är för övrigt en ThinkTank Retrospective -en av de mindre modellerna. Smidig att bära med sig.
Däremot ryms inte mitt Sigma 150 - 400 i väskan, tyvärr -då får det bli ryggsäcken.

Tycker det är toppen att slippa skifta mellan makroobjektiv o zoomen ute i fält. Mycket enklare ha dubbla kameror med sig. Har även en liten Nikon J1, men den ligger inte i väskan som standard, utan får mest följa med på tex stadspromenader (streetfoto) och andra tillfällen då man vill vara lite diskret med fotandet.

Hoppas du blir nöjd med vad du än bestämmer dig för. Själv tycker jag det nog skulle bli väl tungt att släpa på 2 st D7100 i samma väska, men det är ju en smaksak...
Mvh Pontus
 

martinot

Aktiv medlem
Funderar på skaffa ytliggare en kamera då det börjar bli segt och byta objektiv hela tiden.

...

Hur gör ni andra? kör alla med en kamera?
Har ni något tips?
Jag gör på liknande sätt, men med motsvarande kamerhus på fullfomat.

Till min huvudkamera (D750) så har jag senare köpt ett billigare andrahus (D610).

Perfekt både som reserv/backup, men även att tex snabbt kunna växla mellan tele och vidvinkel, eller mitt 50mm fasta objektiv.

Har vid vissa fotopromenader även lånat ut mitt andrahus till kollega och vän som inte haft eget kamerahus vid de tillfällena. Perfekt att kunna dela bilderna och objektiv med varandra.

Var ett tag inne på att ha en Canon 6D som andrahus, men hade ju blivit lite osmidigt med två olika system (även om det också kunde varit lite av charmen att testa bägge sidorna).

Ibland så är det ju rea eller kampanj på kamrahus (fick erbjudande om både 6D och D610 för under 10 KKR vid olika tillfällen), som gör att man kan passa på då om man har lite tålamod.

Ett annat alternativ kan ju vara att kika på andrahandsmarknaden (också ett bra sätt att spara pengar).
 

martinot

Aktiv medlem
Tips på backupkamera för DX (kopierat ifrån annan tråd) som kanske kan vara något: Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6G VR II för 2990 kr på Cyberphoto.se kr om man använder rabattkoden NIKON2015.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har förr ofta haft min gamla 5DXX som back-up och den senaste 5DXX som första kamera.
Ungefär för ett och ett halvt år sedan har jag bytt strategi.

Sedan igår är en 5Ds R huvudkamera och jag säljer min 5DMKIII. Förr skulle jag alltså behållit den.
Som andra kamera har jag en Fuji X-PRO1. Till den har jag 4 st. objektiv varav en är en normal zoom. Dessutom kan jag använda ett par gamla Leica R objektiv med adapter.

Den fungerar också som min kompaktkamera. Alltså kameran jag tar med mig när jag inte i första hand skall fota men vill ha en kamera med i fall något dyker upp.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med den här strategin. Att packa ner och släpa på 2 5D hus blir ganska tungt. Fördelen är förstås att det mesta passar båda kamerorna.

Fujin väger en bråkdel och är mindre i storlek. De flesta objektiven är också små och lätta.

Så om jag fotar bröllop eller barn eller annat där jag behöver 2 kameror så har jag numer inte 2 tunga kameror som hänger från axlarna.
Utan en liten lätt runt halsen och en tung 5Ds R hängande i en rapid rem från axeln.

Dessutom ger det mig flexibilitet när jag fotar privat att välja mellan 2 olika system.

Dat är klart att 5Ds R är en vassare kamera. Fast så länge man inte skall printa större bilder än A3 så är skillnaden i faktiskt resultat förvånansvärd liten.
 
ANNONS