Annons

Begagnad Nikon D800 med Canonkablar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!

Vet inte om jag lagt denna fråga på rätt ställe. Köpte en begagnad Nikon D800 som gått endast ett fåtal exponeringar, i fredags, i en av de stora fotoaffärerna, som jag handlat begagnat av flera gånger tidigare, alltid utan strul. Denna kameran kom med kartong och alla tillbehör, trodde jag, har fått den skickad från en butik till en annan för att kunna testa o hämta upp den vid besök i staden. Har ringt flera gånger och fått hjälp av en tillmötesgående säljare som ringde och bad dem kolla att allt fanns med, vilket det skulle göra. I butik så tittade jag på, och testade kameran, och frågade återigen om alla tillbehör fanns med, och säljaren kollade och sa att det gör det. Frågade om man har ångerrätt, eller vad som gäller, men det har man inte, men ett halvt års garanti. Tänkte att jag inte kommer ångra mig, vilket jag inte heller gör, men igår kväll när jag kom hem, kameran har legat i sin kartong eftersom jag varit bortrest och haft fullt upp, så packar jag ÄNTLIGEN upp den, som jag längtat, och då visar det sig att både USB-sladden och kabeln till laddaren inte hör till kameran utan är Canonkablar! Kameran hade omdöme A+, vilket jag litar på att personalen säkert bedömt korrekt, reagerade dock över att det är som något vitt på olika ställen på gummit på greppet, men tänkte att det går väl bort. Det gör det inte, och det är ju inte det viktigaste, men i kombination med felaktiga kablar, och att kameran skulle vara knappt använd, men ändå ser ut så på gummit, så börjar jag oroa mig för att ha fått fel kamera, eller att den som ägt kameran på nåt sätt bluffat, jag kan ju inte kolla hur mkt den gått när jag inte kan ladda upp bilder till datorn!

Nu till min fråga, kan man bluffa med antalet exponeringar, känns ju inte ärligt att slänga ner fel kablar om det inte gjorts av misstag, och borde inte personalen som kollade kameran märkt detta? Fler som upplevt nåt liknande, och vad gör man? Jag ska ringa så fort de öppnar i morgon, men är så orolig för det här så jag tänkte höra om ni vet vad som är brukligt i såna här fall när det inte finns nån ångerrätt? Jag kanske skulle plockat upp allt i kartongen och kollat, men man litar ju på säljarna i en seriös, välrenommerad butik.

Ledsen när jag nu äntligen hittat en lite använd Nikon d800 till bra pris, och kände mig trygg med att köpa den i butik, att det skulle bli så här :(
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Det finns väl en möjlighet att handlaren bytt ut kablarna till kameran för att de skall vara snygga istället för slitna/använda kablar. Sladden till laddaren är en helt vanlig strömkabel och jag har inte sett någon sådan med Canon/Nikon-märkning. USB-kabeln är en helt vanlig USB-3 kabel och kommer nog med Nikonnamnet på men är så generisk att det inte spelar någon roll.
Gällande antalet exponeringar finns det flera program där du kan se exif-data och på så sätt hur många bilder kameran gjort. Exempelvis kan du ladda upp en bild på flickr och titta på exif där.
Här är en länk till en sida där du kan välja bild från din dator och se shutter Count. http://regex.info/exif.cgi

/Jon
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det finns väl en möjlighet att handlaren bytt ut kablarna till kameran för att de skall vara snygga istället för slitna/använda kablar. Sladden till laddaren är en helt vanlig strömkabel och jag har inte sett någon sådan med Canon/Nikon-märkning. USB-kabeln är en helt vanlig USB-3 kabel och kommer nog med Nikonnamnet på men är så generisk att det inte spelar någon roll.
Gällande antalet exponeringar finns det flera program där du kan se exif-data och på så sätt hur många bilder kameran gjort. Exempelvis kan du ladda upp en bild på flickr och titta på exif där.
Här är en länk till en sida där du kan välja bild från din dator och se shutter Count. http://regex.info/exif.cgi

/Jon
Det står Canon längst ut på kontakterna på USB-kabeln, vågar jag använda den då, är rädd att jag ska förstöra på kameran om jag försöker, och den inte passar? Den andra, laddaren verkar funka, o jag har en annan, likadan laddare, så det är ingen panik med den.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det finns väl en möjlighet att handlaren bytt ut kablarna till kameran för att de skall vara snygga istället för slitna/använda kablar. Sladden till laddaren är en helt vanlig strömkabel och jag har inte sett någon sådan med Canon/Nikon-märkning. USB-kabeln är en helt vanlig USB-3 kabel och kommer nog med Nikonnamnet på men är så generisk att det inte spelar någon roll.
Gällande antalet exponeringar finns det flera program där du kan se exif-data och på så sätt hur många bilder kameran gjort. Exempelvis kan du ladda upp en bild på flickr och titta på exif där.
Här är en länk till en sida där du kan välja bild från din dator och se shutter Count. http://regex.info/exif.cgi

/Jon
Tack förresten för tipset, ska kolla så fort jag kan ansluta den till datorn! :)
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Så länge det är en vanlig USB-3 kabel är det bara att köra på som vanligt.

Är du osäker kan du ladda upp en bild på en kabeln här så kan vi titta och avgöra åt dig.

/Jon
 

AWid

Aktiv medlem
USB är USB. Den ska passa lika bra oavsett om det står Canon, Nikon eller Samsung på den.
D800 har en USB-3 kontakt i huset. Vi vet ju inte vilken typ av Canonkabel som medlevererarts. Men passar kontakten så ska det naturligtvis fungera. Annars är det ju både smidigare och snabbare att plocka ur minneskortet och använda datorns kortläsare (om det finns en sådan:)
 

Mrs C

Aktiv medlem
USB är USB. Den ska passa lika bra oavsett om det står Canon, Nikon eller Samsung på den.
Bara det passar och inget kan bli förstört så spelar det ju inte nån roll för mig, men läste nånstans i bruksanvisningarna att man inte får använda annat än tänkta tillbehör, och ovan som jag är med sånt som kablar, tar bara det som skickas med, så oroar jag mig för att förstöra nåt. Men då antar jag att det är brukligt att man även använder annat?
 

Mrs C

Aktiv medlem
D800 har en USB-3 kontakt i huset. Vi vet ju inte vilken typ av Canonkabel som medlevererarts. Men passar kontakten så ska det naturligtvis fungera. Annars är det ju både smidigare och snabbare att plocka ur minneskortet och använda datorns kortläsare (om det finns en sådan:)
Tyvärr finns det ingen kortläsare, annars hade det ju varit bäst :)
 

AWid

Aktiv medlem
Det gör de inte. Den änden som ska vara i datorn är som den ska, men den till kameran är liten, som på min D7000, och uttaget på D800 större.
Då kan du plocka ur kortet (SD-kortet) ur din nya D800 och stoppa in det i din D7000 för att läsa bilderna i datorn. Inte helt säker på att det funkar, men det borde göra det. Värt att prova i alla fall:)
Anders W
 

Mrs C

Aktiv medlem
Då kan du plocka ur kortet (SD-kortet) ur din nya D800 och stoppa in det i din D7000 för att läsa bilderna i datorn. Inte helt säker på att det funkar, men det borde göra det. Värt att prova i alla fall:)
Anders W
Åh, vad bra! Ska skynda mig o testa! Hoppas det fungerar! :)
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Det gör de inte. Den änden som ska vara i datorn är som den ska, men den till kameran är liten, som på min D7000, och uttaget på D800 större.
Då har du fått fel kabel, du har fått en USB micro, men ska ha en USB3. Se upp så du inte får en generisk, jag får bättre prestanda med nikonkabeln än med en generisk,(när jag använder den till andra USB-3 tillbehör) och nikon-kabeln är dessutom mer följsam än de flesta generiska.
 
ANNONS