Annons

Fota modevisning -tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att i helgen fota en modevisning som anordnas av handlarna i en lokal shoppinggalleria. "Modellerna" kommer alltså gå på någon form av "catwalk". Detta är verkligen ingen typ av fotografering jag normalt brukar ägna mig åt (mest landskap/naturfoto) så jag skulle vara tacksam för lite tips. Jag använder en Nikon d7100 och på den sitter en Nikon18 - 200 mm telezoom. Har även ett Sigma 120-400 mm men det känns som alldeles för klumpigt att släpa med sig i detta sammanhang. Eller tänker jag fel?

Shoppinggallerian är normalt ganska väl upplyst så jag är tveksam till att använda blixt -eller vad skulle ni rekommendera (har en Nikon SB700 att montera på men har ingen större erfarenhet av blixtfoto och känner mig osäker på inställningar).
Är det bättre att köra med lite högre ISO (typ 800 - 1200) och större bländare och skippa blixt?

Risken finns ju att de tillfälligt släcker ned allmänljuset och kör någon form av spotlightbelysning under själva modeshowen.

Ifall jag ändå bör använda blixt -vilken bländare och ISO-inställning är då lämpligt att köra på kameran?

Fotar normalt i RAW men undrar om det vid sådan här typ av fotografering ligger någon fördel i att istället köra JPEG (Fine). Tänker tex ifall jag vill köra serietagning.

Måhända självklara saker för er som ofta fotar i liknande situationer -men jag är som sagt novis, men såklart sugen att lära mig mer.

/Pontus
 
ANNONS