Annons

Vernissage/Utställning material etc... TIPS!?

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej på Er!

Funderar på att ha min först vernissage / utställning av fotografier och tar gärna tips på leverantör samt vilken typ av material man skall välja för detta?
Jag har varit på ett par vernissager tidigare, där fotografierna var på ngt typ av kartong-liknande material som var väldigt snyggt o stilrent. Gillade den matta looken.

Såg att crimson har en prefix-tjänst där man kan välja att printa på PVC, men tycker det blev vansinnigt dyrt 1400:- 52x115 cm.

Min tanke är att ha ca 20-30 fotografier och det blir tufft att ligga ute med en sådan summa när man är föräldrarledig :). Så vad har ni för tips och ideer? Hur stora förstoringa har ni kört? Vilken leverantör? Etc.
Tacksam för alla tips!!

/Andreas
 

Citrin

Aktiv medlem
De gånger jag har haft utställning har jag gjort det enkelt för mig. Beställt utskrift från Crimson på matt fotopapper och sedan limmat själv på foamboard (finns i olika tjocklekar, jag väljer 5 mm). Har då använt spraylim, Photomount. Se bara till att foamboarden är större än bilden, då är inte inpassningen av bilden på boarden så noga. Därefter brukar jag skära bort överflödigt material med tapetkniv och tapetlinjal. Klart! I detta skick hänger jag sedan upp dem, utan ram eller skyddsglas. Detta kan ju vara känsligt naturligtvis men det blir snyggt och stilrent enligt min uppfattning. Är väggen de ska hänga på slät och ren går det utmärkt använda häftmassa, en rejäl dutt i varje hörn.
//Erik
 

andymetal

Aktiv medlem
De gånger jag har haft utställning har jag gjort det enkelt för mig. Beställt utskrift från Crimson på matt fotopapper och sedan limmat själv på foamboard (finns i olika tjocklekar, jag väljer 5 mm). Har då använt spraylim, Photomount. Se bara till att foamboarden är större än bilden, då är inte inpassningen av bilden på boarden så noga. Därefter brukar jag skära bort överflödigt material med tapetkniv och tapetlinjal. Klart! I detta skick hänger jag sedan upp dem, utan ram eller skyddsglas. Detta kan ju vara känsligt naturligtvis men det blir snyggt och stilrent enligt min uppfattning. Är väggen de ska hänga på slät och ren går det utmärkt använda häftmassa, en rejäl dutt i varje hörn.
//Erik
Smart! Låter snyggt helt klart värt att prova!! Skall bara hitta ngn som säljer" "foamboard" men får googla :)
Tack för tipset!
 
ANNONS