Annons

Hjälp! Är detta en bra deal?

Produkter
(logga in för att koppla)

joyanboyan

Ny medlem
Hej!

Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?

Tusen tack för all hjälp!
 

zootallures

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?

Tusen tack för all hjälp!
Priset låter i mina ögon bra, Men inte dealen. Att skriva att 66 procent av sensorn är kvar ter sig för mig både konstigt och halvt obegripligt. Jag förmodar att hen menar att det är 66 procent kvar av den förmodade uppskattade livslängden hos slutaren, inte sensorn Sensorn sitter ju där den sitter och är statisk. slutaren rör på sig och slits vid varje exponering. Anledningen till att jag låter så negativ är att säljaren låter så okunnig och att du med din (förlåt) okunnighet och begränsade ekonomi riskerar att gå på en rejäl mina. Objektivet är jättebra, jag har det själv och använde det senast igår för ett betalt jobb. Jag köpte det för närmare 10 000. för någon månad sedan. Frågan är om du behöver/kommer att få användning för det. I ditt fall så hade jag nog tagit en tur till en butik för att känna på lite olika kameror och valt efter ergonomi/hur jag uppfattar kamerans menyer och efter vad du har för tankar om vad du skall fota nu och i framtiden. 70-200 är ju lite speciellt, inget standard- eller kitobjektiv. Är det allround/du inte riktigt vet så hade jag valt Canon eller Nikon med tanke på att de har ett otroligt stort utbud av objektiv, tillbehör, Är det fr.a. natur så hade jag valt Pentax (pga vädertätningen), ligga i framkant vad gäller teknik och utveckling, liten storlek så hade jag valt Fuji eller Sony. Men detta är bara generellt och kanske att du "faller" för Sony men inte inser att de inte riktigt har objektiv i de brännvidder du är intresserad av. Och att det då hade varit bättre att satsa på Canon/Nikon från början. Om du inte har panik och behöver grejorna imorgon, så hade jag avstått och funderat vidare i en vecka eller mer. Kanske kan du låna en kamera av någon kompis , så att du har ngn referens? Lycka till!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?

Tusen tack för all hjälp!
D300s är en bra kamera, och objektivet är bra, priset låter ok.

Det är svårt att avgöra från en snabb inspektion hur sliten en kamera egentligen är. Men vissa saker går ändå att kolla, kika efter yttre slitage - om den är repig, nött eller har några märken som ser ut att komma från smällar. Ta av objektivet och om det verkar vara mycket damm runt spegeln i kameran och på de bakre glasytorna på objektivet. Känns på knappar och rattar så de inte verkar glappiga, sitta löst eller tvärtom gå misstänkt trögt.

Sakerna jag räknat upp ovan är i sig själva egentligen inga problem, så blir alla kameror och objektiv som använts flitigt. Men det ger ju en känsla för om utrustningen är sliten och kan vara orsak att pruta lite.

Allvarligare saker att kika efter är att fokusera objektivet fram och tillbaka (från nära till långt bort) och höra så det inte låter konstigt eller verkar fokusera om ojämnt. Samma med zoomringen, zooma in och ut och känn så det inte är ojämnt motstånd. Skaka försiktigt på hela paketet, det skall inte finnas några lösa saker som skramlar runt.

Men igen, det är svårt att se fel vid en snabb inspektion. Elektriska fel syns och hörs oftast inte.

Att han skriver att 66 % av sensorn är kvar syftar som Peter skrev i föregående inlägg troligen på hur många bilder kameran har tagit. Sensorn i sig själv slits inte och förbrukas inte på något sätt. Formuleringen tyder onekligen på att ägaren har lite dimmiga begrepp om kameror i allmänhet.

Nikon uppger att D300s testats genom att ta 150 000 bilder:
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d300s/en/reliability/
En del tror att de där värdena (alla tillverkare uppger sådana) är något slags exakt mått på hur länge en kamera håller, men det är mest ett väldigt ungefärligt mått på hur länge slutare och spegelmekanismen i en kamera minst bör hålla om inget konstigt inträffar. Men, gissningsvis har kameran du kikar på tagit runt 50 000 bilder, alltså en tredjedel av 150 000 vilket leder till siffran "66 % kvar". I praktiken kan den gå sönder imorgon eller klara en halv miljon bilder till utan problem - eller något mitt emellan de två ytterligheterna. Men, 50 000 bilder innebär att kameran använts, det är i sig inte speciellt mycket. Många kameror tar hundratusentals bilder innan de lägger av.

Jag kan hålla med Peter i det förra inlägget att det egentligen inte är någon brådska. Paketet du hittat låter helt ok, men det vimlar av bra begagnade kameror och med lite tålamod kommer du hitta många bra erbjudanden för runt 5000 kronor. Kika på det, men om det ser slitet ut eller något verkar skumt, avvakta och leta upp något annat.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Om objektivet inte dessutom heter OS i namnet ( bildstabilisator) är det en äldre modell och inte lika bra som den med stabilisator.
Den äldre modellen var ok i AF-hastighet men inte alls så bra i skärpa.

Den kombination du tittar på skulle jag säga är bra för sportfotografering. Vad är det du fotograferar? Kommer du bara vilja fotografera på håll eller tänker du köpa en normalzoom också?

/Jon
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle säga att det är ett normalpris för en sådan kombination, inget direkt kupp.

Vad jag kan undra är om du tänkt igenom kombinationen för ditt användande. D300s är en välbyggd och tung kamera som är lämpad för typ snabba rörliga motiv och med ett tele från 70mm. Du behöver ju ganska snart något mer vidvinkligt från typ 17mm, så det behöver du ha med i budgeten. D300 är ju också idag en äldre kamera där den som fördel nu endast har reglagen och antal bilder per sekund som meriter, de moderna kamerorna idag har både fler pixlar och bättre brusegenskaper.

Så vill du lära dig fotografering med nästan ett proffshus, men dess knappar och inställningar så är D300 ett bra val, men annars så kanske en D7000 eller liknade kan vara ett sundare val, lättare kamera ungefär samma reglage som D300. Samt att jag tycker du ska börja med tex ett normalzoom och ett fast 35/1,8 eller 50/1,8 istället

Vad man kan titta på en kamera är bl.a att den sätter fokus och exponering är rätt, man kan ju se att inget skaver eller kärvar

ScandinavienPhoto har en hel del begagnat som du kan tiita på, med 6 månaders garanti. Även Cyberphoto har nu också en del begagnat. Här på fotosidans finns köp och sälj.
 

joyanboyan

Ny medlem
Tack för kloka råd. Jag är ju okunnig kring ämnet så det är toppen med konkreta förklaringar och tips. Alla måste vi börja nånstans...
Jag kommer inte plåta sport utan snarare porträtt och miljöbilder. Det viktiga för mig är egentligen att hitta en kamera där jag kan lära mig allt från grunden. Jag ska även gå en kurs i höst.
Nu ska jag dra och kika på Nikonen, men kanske bra att börja med ett mindre objektiv för att lära sig?
 

pdahlen

Aktiv medlem
För porträtt och miljö så tycker jag något från 16-90mm fungerar fint. 50/1,8 eller 85/1,8 kan vara bra porträtt motiv samt en normalzoom för miljö.

Notera också att jag uppdaterade mitt tidigare inlägg under tiden du la ut ditt, med bl.a tips om affärer med begagnat
 

joyanboyan

Ny medlem
Skulle säga att det är ett normalpris för en sådan kombination, inget direkt kupp.

Vad jag kan undra är om du tänkt igenom kombinationen för ditt användande. D300s är en välbyggd och tung kamera som är lämpad för typ snabba rörliga motiv och med ett tele från 70mm. Du behöver ju ganska snart något mer vidvinkligt från typ 17mm, så det behöver du ha med i budgeten. D300 är ju också idag en äldre kamera där den som fördel nu endast har reglagen och antal bilder per sekund som meriter, de moderna kamerorna idag har både fler pixlar och bättre brusegenskaper.

Så vill du lära dig fotografering med nästan ett proffshus, men dess knappar och inställningar så är D300 ett bra val, men annars så kanske en D7000 eller liknade kan vara ett sundare val, lättare kamera ungefär samma reglage som D300. Samt att jag tycker du ska börja med tex ett normalzoom och ett fast 35/1,8 eller 50/1,8 istället

Vad man kan titta på en kamera är bl.a att den sätter fokus och exponering är rätt, man kan ju se att inget skaver eller kärvar

ScandinavienPhoto har en hel del begagnat som du kan tiita på, med 6 månaders garanti. Även Cyberphoto har nu också en del begagnat. Här på fotosidans finns köp och sälj.
Tusen tack! Du har helt rätt. Jag har inte tänkt över det ordentligt. Trodde i min värld att detta var en deal som bara inte gick att missa, men du har ju helt rätt. Lite is i magen och mer läsning kring ämnet så hittar jag nog en bra kombination och kamera. Det är svårt att veta vad som egentligen är bra när man är helt ny i fotobranschen.
 

joyanboyan

Ny medlem
Beslutat nu att ha is i magen och strunta i den dealen. Hur började ni plåta? Vad är bästa sättet att gå till väga? Att ta bild på rulle är jag ju van vid så utsnitt, bildseende och dylikt har jag ju lite koll på men det digitala är för mig en djungel. Tips?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Beslutat nu att ha is i magen och strunta i den dealen. Hur började ni plåta? Vad är bästa sättet att gå till väga? Att ta bild på rulle är jag ju van vid så utsnitt, bildseende och dylikt har jag ju lite koll på men det digitala är för mig en djungel. Tips?
Att lära känna sin kamera, även om manualen kan vara väldigt tråkig så står det väldigt mycket matnyttigt i den, man ska inte läsa den fråm pärm till pärm men ha den som ett uppslagsverk när man provar något nytt. Till att börja med kan man se till att ställa in kameran såsom man vill ha den, det finns mycket här man kan göra för att personliganpassa kameran. Tex kan det vara bra att skärmen visar utfrätta områden i bilden. Hur man vill hantera ISO, auto-ISO eller direktval på tumhjul etc etc. Tycker man sitter och testar och förstår vad olika inställningar innebär och testar i verkligheten.

Att förstå tid, bländare och ISO samt exponeringskompensation. Att förstå bländarens inflytande på skärpedjupet. Fotografera med stor bländare, lite tal, på olika avstånd och se effekten i bilderna. Använd inte för liten bländare för då försämrans skärpan även om skärpedjupet ökar

Annars är det mest att ha roligt och ta många bilder, att skaffa något vettigt bildbehandlingsprogram kan rekommendera Lighroom och lära sig det, en bra redigeringen eller framkallning som det heter i LR gör halva bilden. Fotografera i raw så du har ökad möjlighet att justera bilden efteråt
 

pdahlen

Aktiv medlem
För de pengarna du kan tänka dig att spendera så kan du köpa en ny utrustning som duger mycket väl till det du anger att du vill fotografera. Exempelvis detta:
http://www.cyberphoto.se/search?q=gm5
Lycka till i ditt sökande!
Det beror på om man ska ta bilder eller om man ska djupare i fotograferandet. Min tro är att TS vill förstå fotograferandet från grunden och använda kamera manuellt eller halvmanuellt och då är det en fördel med något större kamera med direktknappar för de flesta inställningar och ha bländare och tid på två separata hjul. Normalt sätt iaf så är det mer pill med mindre kameror att gå in i menyer och hitta det man vill ändra, också viktigt med en bra tydlig sökare som ockdå är bättre i de större kamerorna.

Men TS får nog börja med att förstå vad hon vill ha för något samt ut i någon affär och känna på olika hus, det är också viktigt att kameran sitter i handen som de ska
 

148637

Avslutat medlemskap
Det beror på om man ska ta bilder eller om man ska djupare i fotograferandet. Min tro är att TS vill förstå fotograferandet från grunden och använda kamera manuellt eller halvmanuellt och då är det en fördel med något större kamera med direktknappar för de flesta inställningar och ha bländare och tid på två separata hjul. Normalt sätt iaf så är det mer pill med mindre kameror att gå in i menyer och hitta det man vill ändra, också viktigt med en bra tydlig sökare som ockdå är bättre i de större kamerorna.

Men TS får nog börja med att förstå vad hon vill ha för något samt ut i någon affär och känna på olika hus, det är också viktigt att kameran sitter i handen som de ska
Det går mycket bra att fota halv- eller helmanuellt med kameran, finns hjul att snurra på!
Sökaren kan så klart vara bättre men den fungerar.
Det är en väldigt liten och smidig kamera som är enkel att ta med. Kamera och objektiv väger mindre än ett objektiv till en aps-c kamera.
Finns många objektiv att välja på om man vill fortsätta med systemet.
Dessutom så är den ny med de tryggheter det innebär! Samt billig!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan både få hjälp, ha ångerrätt och tidsbegränsad garanti om man köper begagnat från en återförsäljare som t ex Mattsons foto i Lund (annonserar på Blocket), Scandinavian Photo (lite ojämn prissättning som ibland är jättebra och ibland dyrare än nypris!) Eller Hegethorns foto. En DSLR kamera som är från runt 2008 och senare är hyfsat modern och duger gott för det mesta - t ex Nikon D300/s (D90 är den enklare modellen men kostar konstigt nog nästan lika mycket beg så skippa) eller Canon 60D. Hos spegellösa var autofokus bland tidiga modeller seg så där föreslår jag något från 2012 eller senare - t ex Sony A600, A7, Panasonic G6, GH3, Olympus EM5, EM10 och kanske Samsung NX30 (eller nyare förstås men då kostar det mer).
 

unoengborg

Aktiv medlem
För de pengarna du kan tänka dig att spendera så kan du köpa en ny utrustning som duger mycket väl till det du anger att du vill fotografera. Exempelvis detta:
http://www.cyberphoto.se/search?q=gm5
Lycka till i ditt sökande!
Bra kamera som är så liten att den kan vara med överallt. Går ned i vilken handväska eller jackficka som helst. Tyvärr blir den genom sin litenhet inte så rolig att fotografera med. Den har visserligen de flesta inställningsmöjligheter man kan begära, men reglagen är små och pilliga, ovh sökaren är inte direkt världsklass. Skulle säga att den gör sig bäst som komplement till någon lite större kamera som t.ex. Nikon D300s eller D7???

En annan nackdel är att sensorn är liten vilket gör det svårt att leka med korta skärpedjup utan att investera i ljusstark dyr optik, som dessutom ofta är så stor att gm5:ans fördel av att vara liten går förlorad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För de pengarna du kan tänka dig att spendera så kan du köpa en ny utrustning som duger mycket väl till det du anger att du vill fotografera. Exempelvis detta:

http://www.cyberphoto.se/search?q=gm5

Lycka till i ditt sökande!
GM5 är en extremt liten kamera, och det är ju bra på många sätt, men det innebär också att den är pillig och svår att hantera.

Är man van vid en rejäl analog Pentax (det var för övrigt min första kamera också, en Pentax KX för 40 år sedan) kanske ett paket som Nikon D3300 med 18-55 för ungefär 3500 skulle passa bra. Då finns det plats i budgeten för att köpa till en telezoom, typ Nikon 55-200 för 2000.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ju väldigt många olika kameror nu och man får nog börja med att förstå vart man vill gå. Eftersom TS började med en D300s som är i det tyngsta segmentet så var nog min tro att det önskades en mer traditionel kamera där knapparna sitter där fingrarna är :). Eftersom det var miljö och porträtt så tänke jag först fullformat, det är också något man ska väga in om man går på mindre sensor att det behövs i regel en f/1.4 objektiv om man ska få samma effekt som f1.8 med en aps-c och ännu större om man jämför med FF. Så är en målsättning urfokusoskärpa i bilderna så ska man nog välja iaf aps-c.

Men mycket kamera för pengarna, det kan jag hålla med om. Även om jag tycker att en elektronisk sökare inte ger den finhet som är i en vanlig, särskilt känslig i besvärliga ljusförhållande, iaf så i min Nikon V1
 

unoengborg

Aktiv medlem
Beslutat nu att ha is i magen och strunta i den dealen. Hur började ni plåta? Vad är bästa sättet att gå till väga? Att ta bild på rulle är jag ju van vid så utsnitt, bildseende och dylikt har jag ju lite koll på men det digitala är för mig en djungel. Tips?
Eftersom du redan fotograferat analogt lär du ju redan behärska hur du hanterar tid och bländare och det fungerar ju på samma sätt om du kör digitalt.

Jag skulle föreslå att du börjar med att fotografera i RAW format, skaffar ett bra bildbehandlignsprogram som Adobe Lightroom eller Capture One Pro och lär dig använda dem.
 

VisualD

Aktiv medlem
Beslutat nu att ha is i magen och strunta i den dealen. Hur började ni plåta? Vad är bästa sättet att gå till väga? Att ta bild på rulle är jag ju van vid så utsnitt, bildseende och dylikt har jag ju lite koll på men det digitala är för mig en djungel. Tips?
Jag köpte en bagagnad kamera och började fota, varken svårare eller krångligare än så. Tycker kitet du hittat är helt ok att komma igång med och en kamera är bättre än ingen kamera.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en GM1 då jag har lite 4/3-optik liggande sedan tidigare. Har gått igenom manualen (350 sidor / 43 för wifi) samt fingrat på kameran och kan nog säga med alla mina övriga kameror i ryggen, GM1 (och GM5) är definitivt inget att börja med för att lära sig fotografering;)

De här kamerorna har man på grund av sitt format men personligen tycker jag att miniatyriseringen gått lite för långt. Kameran är inte speciellt rolig att använda och därmed fotografera med.

/Stephan
 
ANNONS