Annons

SB-800 Remote

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7TKS

Avslutat medlemskap
Hej kära foto kollegor...
Jag är ju ny vad gäller "extern" blixt (har en SB-800), fungerar bra när den sitter "i skon" på kameran, men så vill jag ju köra den remote. tycker jag ställt in allt under remote på blixten (kanal och grupp). och även (hoppas/tror jag) under blixt inställningar på kameran (testa på både min D90 och D7000. men blixten löser inte ut. tacksam för råd/tips
 

SM7TKS

Avslutat medlemskap
Japp står kanal 1 på både kamera och blixt. men dock så ser jag ingen "blixt" symbol på LCD displayn..*HHMM* (många knappar)... ;)
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
På din D90 måste du ställa in rätt i meny E2, inställningar för inbyggd blixt.
Observera att du måste ha inbyggda blixten uppfälld och att du måste välja OK för att spara dina inställningar.
På din D7000 måste du leta i samma meny efter samma rad och ställa in rätt även där.

Alternativt läser du i manualen vad det står där.
Har du inte kvar manualen går de att ladda ner från Nikons sida.

/Jon
 

SM7TKS

Avslutat medlemskap
Fick det till att funka efter mycket trixande.
en "dum fråga" måste den "Interna blixten" vara uppfälld för att det skall funka (och gäller detta både d90 och d7000)
tack för svaren från en "nybörjare"..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja
SB800an synkar med kameran via ljus från blixten. Funkar bra inomhus o lite sämre utomhus i solsken.
Det finns radiotriggers som är mer eller mindre pålitliga.
EN billigare variant är Yognos.
YN622 (N för Nikon)
En på kameran o en under blixten. Fler blixtar så kan YN685 vara ett bra alternativ eftersom att de har 622an inbyggd i blixten.
Vill du styra flera blixtar utan att ha en blixt på kameran så behöver du en YN622 TX.
Funkar även med HSS
 

tobiasg

Ny medlem
Fick det till att funka efter mycket trixande.
en "dum fråga" måste den "Interna blixten" vara uppfälld för att det skall funka (och gäller detta både d90 och d7000)
tack för svaren från en "nybörjare"..
Det kan vara värt att nämna att även om du måste ha interna blixten uppfälld kan du i kamerans inställningar välja om den ska bidra med ljus till bilden eller inte. Du kan alltså sätta den interna blixten i sånt läge att den endast triggar den externa utan att tillföra något ljus vid exponeringen.
 

martinot

Aktiv medlem
Fick det till att funka efter mycket trixande.
en "dum fråga" måste den "Interna blixten" vara uppfälld för att det skall funka (och gäller detta både d90 och d7000)
tack för svaren från en "nybörjare"..
Ja, den interna blixten måste vara uppfälld för att fungera (både som direkt blixt och för att kunna trigga andra blixtrar som styrs av ljusimpulsen ifrån den, och som inte styrs på annat sätt som av tex radiosignal eller kabel).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan vara värt att nämna att även om du måste ha interna blixten uppfälld kan du i kamerans inställningar välja om den ska bidra med ljus till bilden eller inte. Du kan alltså sätta den interna blixten i sånt läge att den endast triggar den externa utan att tillföra något ljus vid exponeringen.
Det är en sanning med modifikation, för helt ljusfritt blir det inte. På håll märks det knappast, men på nära håll kan det synas med något blankt och särskilt om man höjt ISO lite. Om jag minns rätt är min profilbild ett (avsiktligt) exempel på detta. Det finns ett litet tillbehör för att blockera ljuset. Fjärrstyrningen SU-800 ger däremot inget ljusbidrag alls (systemet arbetar egentligen med IR).
 
ANNONS