Annons

Infocare, reparation, kostnad

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasL2

Ny medlem
Kuggkransen på mitt SAL1680, det vill säga Sony-Zeiss 16-80 f3,5-4,5 till Sony Alpha gick plötsligt sönder. Jag skickade in objektivet till Infocare som nu återkommit med ett kostnadsförslag på reparation. De ska ha 6040:- för att byta den lilla plastbiten mot metall (för att undvika att det händer igen). Jag undrar bara hur det är möjligt att det kostar såna pengar att fixa. De vill ha nära samma peng som att köpa ett nytt och jag undrar om de inte vill ha kunder?
 

martinot

Aktiv medlem
Kuggkransen på mitt SAL1680, det vill säga Sony-Zeiss 16-80 f3,5-4,5 till Sony Alpha gick plötsligt sönder. Jag skickade in objektivet till Infocare som nu återkommit med ett kostnadsförslag på reparation. De ska ha 6040:- för att byta den lilla plastbiten mot metall (för att undvika att det händer igen). Jag undrar bara hur det är möjligt att det kostar såna pengar att fixa. De vill ha nära samma peng som att köpa ett nytt och jag undrar om de inte vill ha kunder?
Eftersom de vill byta plast emot metall så tyder det på att det varit felkonstruerat ifrån början, och ett erkännande att tillverkaren vet om att de gjort ett för dåligt val av material gällande hållfasthet/slitage på den komponenten. Då borde man kunna hävda ursprungligt konstruktionsfel och få det åtgärdat helt utan kostnad.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hej

Du har säkert fått med en specifikation på vad det är som kostar så mycket. Vanligtvis spcificerar de vad som är reservdel och vad som är arbetstid, frakt och moms.
Det går också om man tycker att det är mycket att fråga dem direkt vad det är som gör att det kostar så mycket?

Vanligtvis är drt dyrt att reparera optik då det tar lång tid att öppna objektivet och få ihop det igen.

Att hävda tillverkningsfel kan vara svårt lite grann beroende på hur gammalt objektivet är. Tillverkningsfel är en sak men slitage är något annat.
Tittar på exempelvis Photozone.de och deras text om objektivet är från 2007 så förmodligen är TS objektiv för gammalt för att man skall kunna hävda ursprungsfel.

Mitt förslag är att kontakta dem och för dialogen med dem hellre än med ett forum som inte kan annat än att gissa och tycka.

Jon - kameraasäljare med ganska stor erfarenhet av att skicka kameror och objektiv på service..
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker att TS iaf. skall prova att främst kontakta tillverkaren av objektivet, och inte bara reparationsfirman (de är nog rätt omöjliga att rubba skulle jag misstänka av erfarenhet).

Han har laglig grund för detta om objektivet är mindre än tre år gammalt, men vet tillverkare om att det är ett rent konstruktionsfel som de gjort så kan de ibland frivilligt välja att ta sådant på goodwill (vet att det hänt med tex. Nikon och Apple i några fall, även om det inte gått i andra).

Håller däremot med dig om att vi på forumet nog inte praktiskt kan hjälpa honom med att utföra reparationen.
 
ANNONS