Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej.

Med tanke på den snabba utvecklingen, och jämförelsevis omogna tekniken, så är det helt logiskt och naturligt att att spegellösa mycket snabbt blir omoderna, och därmed snabbt tappar i värde.

Speciellt gäller detta kanske lite mer för just Sonys spegellösa, då Sony normalt lite oftare än andra släpper nya kamerahus och versioner (istället för att firmwareuppgradera de existerande).

De fokuserar mer på nya kamerahus, än på nya objektiv, jämförelsevis, och relativt andra (även om de blivit något bättre på senare år, på FF-sidan).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
Är det begagnat du tänker på?
En ny A7R2 kostar knappt 26000kr i affären för en knappt 3 år gammal modell.
Vad släpptes den för? Tror 35kkr precis vad A7R3 kostar nu.

Är ca 3 år mellan modellerna snabbt?

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker du det är något negativt, att det blir billigare månad för månad? Om a9 sjunker till 11.000 kr om tre månader, blir du besviken då?
För den med ambitionen att alltid uppgradera till det senaste är det inte kul med värdeminskningen på befintlig utrustning. Många vill ju faktiskt sälja det gamla i samband med uppgradering. Prisraset kan därmed rakt översättas till en förlust.

Men för den som nöjer sig med det näst nyaste är det såklart trevligt om priserna sjunker. Oavsett om det är begagnat- eller butikspris.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ehhh, den såldes ny för 21000 i drive nyligen på Cyberphoto
Och jag köpte en ny för 19kkr förra sommaren.
Det är normalpris och inte kampanj eller fyndvaror man bör titta på.
Den ligger strax under 26kkr just nu på den billigaste affären sen blir det bara dyrare.

Fattar inte varför de tjatar om de uppdateras så ofta heller. Det är knappt 3 år mellan A7R2 och A7R3 och drygt 3 år mellan A7II och A7III

/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Håller med Martinot angående mognad. Jag tror inte att begagnatpriserna på a7riii och a7iii kommer bli som för generation ii. Sony har tagit det steg som Canon gjorde mellan 5dmkii och mkiii. Mkiii är en mogen produkt och säljs fortfarande till ungefär samma begpriser som innan mkiv kom minus några tusenlappar medan mkii slumpas för runt 4000-5000kr. På forumen avråder de flesta från köp av mkii pga begränsad af-funktion och att sensorn inte håller måttet. 5dmkii var ju precis som a7rii mycket populär och med för den tiden fantastiska filmmöjligheter bland annat. Med dagens mått sett är inte de funktionerna något att höja på ögonbrynen för och då är det af ,bildkvalitet och handhavande som blir fokus och då väger den lätt. Personligen har jag inte känt så stort sug efter a7rii trots mycket som är bra pga att den inte ger ett färdigt intryck. A7riii däremot ger GAS som är svårbemästrad :). Sony version iii tror jag kommer rekommenderas varmt på begagnatmarknaden under lång tid framöver och hålla sitt värde bättre än version ii.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med Martinot angående mognad. Jag tror inte att begagnatpriserna på a7riii och a7iii kommer bli som för generation ii. Sony har tagit det steg som Canon gjorde mellan 5dmkii och mkiii. Mkiii är en mogen produkt och säljs fortfarande till ungefär samma begpriser som innan mkiv kom minus några tusenlappar medan mkii slumpas för runt 4000-5000kr. På forumen avråder de flesta från köp av mkii pga begränsad af-funktion och att sensorn inte håller måttet. 5dmkii var ju precis som a7rii mycket populär och med för den tiden fantastiska filmmöjligheter bland annat. Med dagens mått sett är inte de funktionerna något att höja på ögonbrynen för och då är det af ,bildkvalitet och handhavande som blir fokus och då väger den lätt. Personligen har jag inte känt så stort sug efter a7rii trots mycket som är bra pga att den inte ger ett färdigt intryck. A7riii däremot ger GAS som är svårbemästrad :). Sony version iii tror jag kommer rekommenderas varmt på begagnatmarknaden under lång tid framöver och hålla sitt värde bättre än version ii.
Du kan ha rätt men det beror på vad generation iv bjuder på och osäkerheten kring om Canon/Nikon släpper någon intressant FF spegellös.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du kan ha rätt men det beror på vad generation iv bjuder på och osäkerheten kring om Canon/Nikon släpper någon intressant FF spegellös.
Ja kommer det något revolutionerande kan det ställas på ända. Det är väl en bit kvar innan de lyckas med en global slutare men det skulle kunna röra runt lite ;).
 

Lysander

Aktiv medlem
Jag har inte stenkoll på andra kameramärken när det kommer till priset, men jag har också tänkt att Sonys prisfall beror på att det ofta kommer ut nya modeller.

Jag "gillar" att A-mount är död, jag hittar bra objektiv till trevliga priser till A-mount. Jag kör en A99a nu, så jag kan skaffa Version II om ett par år, och sedan använda dom med adapter på E-mount efter det. Så även om A-mount är död så kommer jag kunna använda det i säkert sju år till eftersom jag aldrig handlar nya kamerahus och A99II verkar riktigt trevlig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är väl baksidan av utvecklingen, de som ligger på framkant och kommer med stora uppdateringar tätt och utan alltför stora prishöjningar kan ju ta död på märket pga dålig andrahandsmarknad.

Hittills har jag klarat mig från större förluster, har haft max 10000:- för en uppgradering på objektiv eller hus och det har jag klarat mig med. Men visst finns det tråkigare affärer, tex beställde jag det fantastiska Tamron 150-600 5 månader innan det kunde levereras för 11000:-, det var ju bra ända tills G2 version kom och tog död på G1, fick runt 4000:- för det när jag uppgraderade. G2 med lite rabatter mm såldes ju för runt 11000:- även det, så intresset för G1 svalnade snabbt
 

Bengf

Aktiv medlem
Det Martain skriver i dom första raderna lite längre upp borde man ta fasta på, som köpare får man ta sitt eget ansvar, när första A7R kom med contastfokus som exempel, och D800 fans med relativt beprövad autofokus som alternativ, skall man verkligen hoppa på denna allra första spegelfria FF-kamera, EVF:n var i sin linda och inte i topp precis, en stillbilds kamera för mycket lugna bilder med visserligen hög bildkvalitet, aldrig i livet att jag personligen skulle hoppa till för den första modellen som samtidigt också hade ett högt pris och dåligt med objektiv.


Mina absolut sämsta köp har varit bilarna under alla år, kostar ständigt mycket pengar att äga och köra, samtidigt som värdeminskningen chockar en vid varje byte.
 

PerKr

Aktiv medlem
jo, det snabba släppet av nya förbättrade modeller sänker värdet i de gamla, speciellt som hypen hela tiden säger att den senaste modellen är otroligt mycket bättre än den förra och att man äntligen är bättre än DSLR. Två år efter att en modell släppts sitter man och väntar på att nästa ska komma, klart att det påverkar vad folk är beredda att betala.

A-mount får gärna vara levande död med släpp av uppdaterad A77 och A99 vart femte år ungefär, gärna så att de ligger omlott i cyklerna så att man vartannat år ungefär får ett tydligt livstecken. Så länge det är så kommer jag nog att stanna hos Sony. Sen är det tveksamt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
... ja men ändå kostade en A99 II 33000:-, om jag inte såg fel sist jag var inne hos Scandinavian. Den kameran må vara ett tjockiskameramästerverk och den verkar ju stå sig än men frågan är hur många sådana man kan sälja på ett år - 0 stycken?

Historiskt har det inte alltid varit som du säger. Jag har för mig att gamla A700 (som var en entusiastmodell) när det begav sig låg kvar på samma prisnivå vad som än hände på marknaden och att Sony då faktiskt inte kom med något nytt motsvarande på mycket länge.

Tar vi objektiven som trots allt är en lite annan grej så tog ju Sony länge 60-70 000 spänn för ett gammalt Minolta 300mm/2,8.

Kamerahus är ingen bra investering det är nog de flesta överens om. Kameradoktorn sålde för någon månad ut två stycken A7r för under 10 000 och de försvann illa kvickt, så det finns helt klart ett intresse för äldre hus av bra kvalitet.

Att Sony kunnat ta så pass bra betalt för sina A7:eek:r beror på flera saker och det är faktiskt inte alls som Martain säger att man kunnat bjuda på nya funktioner via firmware. De har också varit fullständigt ohotade i sin spegellösa FF-nische. Med A7 III fick den marknaden också för första gången en kamera som trots att den har nästan allt den dyrare storebrodern har (utom 42 MP sensor) säljs till ett pris som gör många intresserade av den. Sony har dessutom satsat på det övre skiktet av FF-segmentet under de senaste åren, förmodligen för att det varit mest lönsamt.

Det som hänt i de senaste modellerna är att man tagit fram nya sensorer som ger stöd för fler fokuspunkter för AF såsom i A9 (bakbelyst stackad sensor som ger möjlighet till mycket snabbare datahantering) och A7 III (förbättrat AF-stöd och bättre lågljusegenskaper) och i samtliga fall så har man satt in en mycket effektivare processor. Nya bättre EVF:er i prestigemodellerna har vi fått och för att möjliggöra detta ur strömförsörjningshänseende så har de nya modellerna fått större och modernare batterier. Inte heller det låter sig göras som en enkel FW-fix eller hur?

Ser man till förra året så kom det bara två nya hus. I år har vi hittills fått ett nytt och kan möjligen se fram mot ett till i form av A7s III. Jag tror inte det kommer hända så särskilt mycket på APS-fronten heller under 2018. Sony har mycket lågt incitament att göra något där, annat än möjligen ta fram ett antal nya objektiv.

Dels är det bara bra för Sony att man parkerat APS-konkurrenterna som bl.a. Fuji i en stilltjeruta där de nu står och stampar p.g.a. sitt sensorberoende av Sony. Tecken finns nu på att folk börjar se sig om där i stiltjen. Det är ju även en del aktiva Fuji-användare i dessa Sony-forum och även det kan ju beror på att det inte händer särskilt mycket i Fuji-lådan just nu men desto mer hos Sony.

De säljer fortfarande skitbilliga A6000 (vad jag vet) och de har A6300 och A6500 som fortfarande står sig väldigt bra i det segmentet och så kan de åka ett bra tag till. Så när det gäller A6XXX så går det väl inte särskilt fort heller. Jag tror inte Sony kommer göra något med det segmentet innan Canon och Nikon kommer på banan mer ambitiöst än de gjort nu.

Med nya A7 III så har Sony gjort en rätt smart positionering: de har gjort det än svårare för de konkurrenter som vill ta sig in i spegellösa FF-nischen. De har lagt teknikribban ordentligt högt samtidigt som de sänkt priset för att få tillgång till spetstekniken i entusiastsegmentet av FF-nischen. Sony hade ett visst hål här tidigare och nu är även det täppt till stor del. Så det kommer krävas både spetsprestanda och lågt pris av konkurrenterna när de får tummen ur.

Men verkligt bra för användarna är att när de senaste modellerna kommer ut på andrahandsmarknaden eller när produktcykeln pressar priserna på lite sikt, så kommer man kunna köpa fantastiskt bra kameror till överkomliga priser. Det är trots allt en viss skillnad på hur mycket en kamera för drygt 50 000 eller 35 000 faller på något år till hur mycket en för 20 000 gör det. Många A7 III kommer säljas så det borde bli en hyfsad andrahandsmarknad som vi Sony-användare aldrig tidigare varit bortskämda med. Det är bara positivt for oss. Så vem vet, det kanske blir en A7 III innan jag lägger ner verkar vara ett bra köp och om den håller vad den lovar så kommer nog fler än jag att hamna i en situation liknande den jag hamnade i under den analoga tiden då jag hade samma kamera och samma ett eller två objektiv i runt 25 år minst. Jag såg inget större skäl att byta då heller.

När den här dagen inträffar och denna insikt drabbar folk så kommer kameratillverkarna att skaka. :) ... och de kommer erbjuda er ännu bättre priser! :)
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan det inte finnas en till enkel bidragande orsak? Spegellösa har en lägre tillverkningskostnad än DSLR så man kan sänka priset på nya då man hämtat hem utvecklingskostnaden. Tittar man på en APS-C spegellös och en FF spegellös är det endast sensorn och slutaren som skiljer i tillverkningskostnad. EVF mm är samma. Baserat på reparationskostnad och då sensorns storlek kostar och inte mängden mp så kostar en FF sensor 6000kr inkl montering och moms. En hel slutare kostar ungefär samma. Även om en APS-C slutare och sensor vore helt gratis så skiljer alltså tillverkningskostnaden under 12000kr (antagligen är skillnaden avsevärt mindre).

Hos en DSLR tillkommer mekaniska delar som prisma och spegelmotor samt spegel. Alltså torde tillverkningskostnaden för t ex en Canon 6D II vara högre än för A7 III och detta möjliggör för Sony att sänka priset efter utvevklingskostnaden är betald och ändå ha stor vinst. Då faller ju även begpriser. Haken för Sony är väl att de ännu har mindre serier att hämta hem utveckligskostnaden på än Canon och Nikon. Nu var ju Sony smarta och det verkar som om A7 III kan dra nytta av de utvevklingskostnader som gick till A9 och A7R III och sprida ut den på flera modeller (i likhet med andra).
 

martinot

Aktiv medlem
det är faktiskt inte alls som Martain säger att man kunnat bjuda på nya funktioner via firmware.
Skillnader i hårdvara kan man givetvis inte byta ut och uppgradera med hjälp av enbart ny firmware.

Däremot så är det många nya mjukvarufunktioner och finessser som Sony förmodligen mycket väl kunnat ordna och bjuda på även för äldre modeller, med just firmwareuppdateringar. Om det bara velat göra så.

Det verkar som om Sonys affärsmodell, förutom att ta rejält bra med betalt för sina produkter (iaf. just under första året), går ut på att man för att få tillgång till nya funktioner och innovationer, även rent mjukvarumässiga sådana, hela tiden skall köpa nytt genom att ständigt behöva skaffa de senaste modellerna.

Givetvis påverkar detta den relativa nyttan av de äldre modellerna, och det i sin tur kommer troligen att avspegla sig på priserna på andrahandsmarknaden, men även butikspriser gällande äldre modeller.

Detta accelererar troligen det prisras som ändå skulle skett helt naturligt (genom att hårdvaran i sig blir bättre i nyare modeller).
 
ANNONS