Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle bli väldigt förvånad och överraskad, eftersom jag inbillar mig att jag har hyfsad koll på mina inköp till "bra" pris, men besviken att mitt inköp för 50.000 kr finns att köpa för 11.000 kr redan efter tre månader, att jag förutsåg fel... Men jag lovar dig att jag skulle köpa en till och räkna som om jag gav endast 61.000 kr för två, 30.500 kr styck för_ fina hus, jag _blir_ nöjd, jätte nöjd! :)

Men jag vet och känner till att det finns folk som skulle ta det som en stooor förlust om det skulle bli billigare än vad de gett för det.
Notera smileyn.

Jag skulle aldrig köpa en ny kamera kort efter en lansering så problemet är knappast på riktigt för min del.

De som köper snart efter en lansering och säljer sina kameror senare för att "uppgradera" ser det nog som ett problem om nypriset sjunker alltför snabbt. Då blir det dyrare att uppgradera.

PS. Om du hade väntat tre månader hade du kunna köpa två kameror för 11000 kr styck istället för 30500 kr styck. :)
DS.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är det orimliga eller det som skiljer så stort från andra tillverkare?

Bild a7R II:
Bilden hade nog sett helt annat ut om det inte varit för släppet av A7 III. Den kostar drygt 20 000 ny och är i vissa avseenden som lågljus-prestanda lite bättre än A7r II. Den är snabbare, har bättre AF och större batteri bl.a.

Det är klart att den kommer kanibalisera både A7r II och A7r III samt A9. Så det krävs nog att de kan sälja en faslig massa A7 III om det ska gå ihop - men det kanske de gör.

En ny A7 III kostar drygt 20 000 vad kostar då en lätt begagnad A7r II? Ja inte 20 000 i alla fall. Så 15 000 är kanske ett relevant pris trots allt. Foto är en materialsport och det kostar att ligga på topp. Men om man kan avstå det eller inte behöver det så är det härliga tider just nu och en dag blir A7 III också gårdagens nyheter. Frågan är väl hur mycket ny kamera den som köper en A7 III verkligen behöver. Det kommer nog bli tydligt det här med avtagande nytta framöver och det blir intressant att se hur tillverkare som Sony kommer hantera detta.
 

Photoorb

Aktiv medlem
Tror du har tur om du kan sälja en A7rii för 15 denna vecka.

Så 35 till 12-13? är ett noterbart fall och anledningen är 1) Det är omogen teknik så varje modell skiljer sig mycket från föregående. 2) Sony uppgraderar inte äldre modeller med nya mjukvarufunktioner trots att de skulle kunna.
Kollar man på DXO så är sensorn i A7Rii fortfarande rankad nr 5 så det är ju inte direkt någon gammal skitmodell. Dom som är bättre rankade är två mellanformatskameror, Nikon 850 och Sony A7Riii. Ska man hitta en Canon så får man bläddra långt ner i listan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja menyerna håller jag med om helt klart. De måste samla relaterade funktioner och inställningar och de måste ge oss smarta wizards eller ännu hellre viss automatik. Där kan de göra en hel del.

Vad menar du är fel på auto ISO? Kollade snabbt på min A6300 och där kan jag ju själv sätta golv och tak efter eget önskemål när det gäller ISO. Vad tycker du saknas hos den funktionen? Är det så att du far efter att man skulle kunna styra även lägsta slutarhastighet eller så?

För min del så är jag nästan aldrig inne i menyerna, med möjligen två undantag och det första är när jag formaterar. Det är heller inget problem för kameran kommer ihåg senast använda funktion om man vill det så jag kommer alltid till Format när jag öppnar "Menu".

Det andra är när jag använder video men det enda jag gör då är att gå in i de menyer som styr de funktioner som ligger under Fn-knappen och de man kan lägga ut på de konfigurerbara knapparna. Med de nya kamerorna så tror jag det är ca 70-funktioner man kan konfigurera och de kan läggar på 11 konfigurerbara knappar. Under Fn ligger idag 12 funktioner men där skulle de kunna få plats med 12 till och jag förstår inte varför de inte utnyttjar det utrymmet bättre. De skulle de faktiskt kunna fixa i firmware.

Jag tycker annars att Sony visat speciellt med A7 III att de inte tjuvhåller på några funktioner för de dyrare modellerna men vissa saker som kommit i de nya modellerna är beroende av sensorernas konstruktion. De kan inte portas till min gamla A7r t.ex. Hur gärna än jag skulle vilja så kommer gamla Bettan aldrig att kunna få "silent mode". När min A6300 kom så fick den precis lika bra ögonfokus som i A7 II som kostade tre ggr mer kanske ett halvår efteråt. Så jag tycker nog inte det varit så mycket jag saknat. Sedan att jag inte kan få en djupare buffert som i A6500 kan jag inte klandra Sonys påstådda motvilja mot att ge mig det via en ny FW. Överhettningsproblemet fixade de en lösning för via FW men där hade jag nog hellre också sett någon form av hårdvarulösning som i A6500. Jag använder inte den då jag tycker kameran blir obehagligt varm.


Ja absolut att första A7R var någonting som passade just för dig och vad du sökte efter då, vänder mig inte mot det vilket val just du StenÅke gjorde. Canons första EOS M släppte dom hastigt på grund av Sonys Nex kameror fick en hel del uppmärksamhet, denna första modell var inte särskilt bra, men under en period sålde den bästa av alla spegelfria kameror, priset sänktes till 2000 kr ( tala om prisfall ) vilket kanske gjorde den till en bästsäljare, först vid tredje generation M3 fick Canon till en betydligt bättre kamera, som någon nämnde så startade Sony sin utveckling med spegelfria just med Nex-kamerorna.

Då för C:A 5 år sedan när man följde starkt över vad som skulle komma från Sony, D800 kom ett år före A7R med samma sensor, A7R var en jätteliten modell, ingen IBIS, litet batteri, EVF hjälpte till med att göra den liten osv. Jag köpte A77 2012 fullt medveten om vad mycket kritik den fick, hade jag inte haft passande objektiv till A77, hade jag nog valt 7D från Canon ( som blev billigare än A700 fast den var nyare och modernare )- här tyckte jag bara att det fans mycket mer att utveckla med A7R och i förhållandet till sitt pris och att mina kamera köp sker inte särskilt ofta, vill nog behålla ett nyköp så länge som möjligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7RIII och A7III tycker jag är mera mogna kameror i dag och mera intressanta, men kan reta mig på några detaljer, som just kraften/snabbheten med valen av minnes kort, gamla Sony mikrokort skall passa i ett fack, vad menas med det, så dumsnålt att inte ha minst UHS II i bägge facken, A9 borde givetvis haft ett XQD kort. Varför inte fullständig Touch användning, av och påknapp så man kan välja själv.

Skulle nog personligen klara mig fint med A7III så min kritik är av mera allmänt slag, och att kameran skall stå sig bra några år framåt, ju dyrare en kamera är tycker jag den bör ha ett visst framtids tänk, inte bestyckad med minneskort som har lanserats för flera år sedan. Håller för övrigt med PMD att inte köpa nytt direkt vid lansering av en ny modell.

Angående vädertätning så skrev Martin Agfors någoting mycket intressant som jag aldrig hört talas om tidigare, nämligen att en riktigt effektiv vädertätning försämrar för värmeavledning, så att speciella kylelement behöver byggas in i kameran, det blir liksom två motpoler att jobba med.
 

martinot

Aktiv medlem
Bilden hade nog sett helt annat ut om det inte varit för släppet av A7 III. Den kostar drygt 20 000 ny och är i vissa avseenden som lågljus-prestanda lite bättre än A7r II. Den är snabbare, har bättre AF och större batteri bl.a.

Det är klart att den kommer kanibalisera både A7r II och A7r III samt A9. Så det krävs nog att de kan sälja en faslig massa A7 III om det ska gå ihop - men det kanske de gör.

En ny A7 III kostar drygt 20 000 vad kostar då en lätt begagnad A7r II? Ja inte 20 000 i alla fall. Så 15 000 är kanske ett relevant pris trots allt. Foto är en materialsport och det kostar att ligga på topp. Men om man kan avstå det eller inte behöver det så är det härliga tider just nu och en dag blir A7 III också gårdagens nyheter. Frågan är väl hur mycket ny kamera den som köper en A7 III verkligen behöver. Det kommer nog bli tydligt det här med avtagande nytta framöver och det blir intressant att se hur tillverkare som Sony kommer hantera detta.
Stenis; för en gång skull kan jag hålla med i 100% av vad du skriver ovan.

Spegellösa blir allt bättre tekniskt, och i takt med att tekniken kommit ikapp och mognar, så kommer de tekniska förbättringarna bli allt mindre för varje modell och att planan ut allt mer. Då kommer det förmodligen bli allt längre mellan kamerasläppen (även för Sony).

Därmed kommer också prisbilden påverkas och inte tappa lika mycket som idag, och förmodligen påminna om den marknad som vi i dag ser för DSLR:er (de tappar visserligen också i värde över tid, både nytt och beg., men inte alls i samma fart som spegellöst idag).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
samt A9. Så det krävs nog att de kan sälja en faslig massa A7 III om det ska gå ihop - men det kanske de gör.

En ny A7 III kostar drygt 20 000 vad kostar då en lätt begagnad A7r II? Ja inte 20 000 i alla fall. Så 15 000 är kanske ett relevant pris trots allt..
Intressant. Var hittar du den för drygt 20kkr? Funderar ju på en sådan kamera som komplement till A7R3an.

Tror du har tur om du kan sälja en A7rii för 15 denna vecka.

Så 35 till 12-13? är ett noterbart fall och anledningen är 1) Det är omogen teknik så varje modell skiljer sig mycket från föregående. 2) Sony uppgraderar inte äldre modeller med nya mjukvarufunktioner trots att de skulle kunna.
Har ingen A7R2 till salu, men tack för att du delar med din kunskaper om begagnatmarknaden.
Kan bara säga grattis till de som köper en A7R2 i fint skick till bra pris. Det är en riktigt bra kamera!
Passa på vetja.

/Stefan
 

Michael f8

Aktiv medlem

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag ser inget dramatiskt eller märkvärdigt med a7R på prisjakt:
Kanske jag var otydlig i trådens första inlägg, jag menar förstås andrahandsvärdet, när man säljer begagnat. Då säljs a7r för ungefär 7 000 kr idag, vilket jag tycker är ett rekordstort prisfall, tror Scandinavianphoto hade en snygg beggad för 7500 kr i Stockholm för någon vecka sedan. En Nex-7 störtdök ju så det inte ens är lönt att försöka sälja den. Det är lite unikt bland kameramärkena tror jag faktiskt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Notera smileyn.

Jag skulle aldrig köpa en ny kamera kort efter en lansering så problemet är knappast på riktigt för min del.

De som köper snart efter en lansering och säljer sina kameror senare för att "uppgradera" ser det nog som ett problem om nypriset sjunker alltför snabbt. Då blir det dyrare att uppgradera.

PS. Om du hade väntat tre månader hade du kunna köpa två kameror för 11000 kr styck istället för 30500 kr styck. :)
DS.
Det beror lite på varför man köper kameran och vilken inställning man har till sin hobby eller sitt yrkesliv om man är proffs. Man kan som jag köpa en kamera för att den är helt rätt för mig när den kommer som exv. min A7r. Den passade perfekt för mitt sätt att fota och använda en kamera. Stillbild så hög bildkvalitet det gick att få då och inget jäkla back- eller framfokus elände som i mina DSLR:er. Jag har aldrig ångrat det köpet och det är den kamera jag känner minst behov av att uppgradera. Efter FW-uppdateringen av både AF-snabbhet och EVF-uppstarttid så är jag fortfarande nöjd med den i den användning jag har den till.

Min A6300 köpte jag för att den är ännu mindre, helt tyst (silent mode) men framförallt för dess för mig mycket användbara Eye Fokus när jag fotar snabbrörliga barn. Kunde aldrig tro att Sony skulle släppa det i en billigt toy camera som A6300, men de gjorde de. Skulle aldrig hinna med barnbarnen annars. Den har gjort att även jag lyckas rätt bra med barnbilder.

Att man fick 4K video är också rätt fantastiskt (om man undviker att panorera) med tanke på hur exv. Canon hållit på med att positionera 4K i olika kameramodeller. Väldigt trevligt med en 4K upplösning som perfekt matchar de nya TV-skärmarna.

A6300 är verkligt snabb på alla sätt men att skriva till minneskorten efter långa serietagningar, där missade man. Så jag skulle nog varit mer sur på det om jag varit en stor användare av serietagningar.

A7 II däremot kan jag nog känna att jag skulle gjort mig av med om det inte vore för en enda sak: Jag behövde den för mina reprojobb med gamla dian som jag digitaliserar. Min A7r stöds tyvärr inte fullt ut vid tethering med Capture One.

Jag tycker inte det varit något jag tänkt på för egen del detta med andrahandsvärdet för jag har aldrig sålt ett endaste spegellöst kamerahus än. Mina två mest gångbara gamla DSLR:er lade jag i en låda med allt gammalt A-mount och skickade iväg till någon glad mottagare för ett par tusen spänn - glad att bli av med allt.

Visst kan det vara ett stort surt problem om man köper väldigt dyra kamerahus som i praktiken tappat halva värdet och mer på något år men därvidlag skiljer sig väl inte kamerahus från exv. gamla telefoner eller datorer? Min kusin brukade säga ungefär detta: "att man ska ha en jävligt snabb bil om man ska hinna hem med en nyköpt dator innan den förlorat halva sitt värde".

Personligen tycker jag det känns rätt tråkigt att äta gamla bullar när det finns nygräddade och så är det med ny teknik också. Jag skulle aldrig vänta på att det gått ett eller två år för at köpa en kamera som är nu idag, för när det köpet görs finns det ju ännu bättre grejor.

Om jag vore proffs så skulle jag köpa alltid när grejorna är nya (möjligen för att invänta problemrapporter några månader). Om jag exv. var bröllopsfotograf så skulle jag insett att exv. Eye Focus i A7 III skulle göra att jag fick fler keepers och blev effektivare i mitt jobb. Med hierarkisk Face Detection rätt använd kan man få kameran att fokusera på personer i en scen och det underlättar även det. Face Detection är också en naturlig backuo till Eye Focus. En state of the art AF-precision tillsammans med Eye Focus hjälper en sådan som mig att slippa använda serietagning för att sätta fokus på ögon rätt. Det skulle jag aldrig fixa annars. Genom att inte spruta på en massa bilder man sedan måste vada igenom så spar man massor av tid vid efterhanteringen.

Vid sidan av det så är snabbheten i A7 III en sak jag gillar för den minskar Rolling shutterproblemen, så vore jag mer en filmare så skulle det vara ett argument för att uppgradera vid sidan av de fantastiskt fina lågljusegenskaperna.

Att idag avråda folk från att köpa en ny A7 III som antingen inte har en Sony eller har något verkligt daterat tycker jag är ett verkligt dåligt råd. Om man är fotonörd är 20 000 spänn inget för den kameran och jag har svårt att se att den som köper den kommer att ångra sig när det kommer en A7 IV någon gång i framtiden. Att det blivit som det blivit beror nog mest på att Sony först satsat på high end modellerna. Nu är det ett helt annat lir och helt nya förutsättningar. Det här är verkligen den första A7:an för vanliga plånböcker med nästan extra allt. Blir inte mycket bättre läge än så här för den som vill köpa en ny verkligt bra kamera som man kan leva med många år om man vill. Så bra är faktiskt erbjudandet.
 

martinot

Aktiv medlem
Mina två mest gångbara gamla DSLR:er lade jag i en låda med allt gammalt A-mount och skickade iväg till någon glad mottagare för ett par tusen spänn - glad att bli av med allt.
😀

Jo, var gott att du hittade någon som ville betala något signifikant för gamla A-mountkameror.

Idag har de som ett dött system inte ett speciellt stort värde på marknaden. Du sålde nog i absolut sista stund (och tur att hitta någon köpare).
 

martinot

Aktiv medlem
Visst kan det vara ett stort surt problem om man köper väldigt dyra kamerahus som i praktiken tappat halva värdet och mer på något år men därvidlag skiljer sig väl inte kamerahus från exv. gamla telefoner eller datorer? Min kusin brukade säga ungefär detta: "att man ska ha en jävligt snabb bil om man ska hinna hem med en nyköpt dator innan den förlorat halva sitt värde".
Nästan alla mina dyra telefoner och datorer brukar mina arbetsgivare köpa åt mig, men annars så har du helt rätt att det är ett enormt prisras. Framför allt på telefoner.

Datorer, som numera är en rätt mogen teknik som planat ut i utvecklingen, händer dock inte lika mycket med. De håller i betydligt fler år, och så länge man har bra med RAM och plats på SSD så kan de fungera fint.

Skriver detta på en MacBook Pro från 2013 (fick behålla den av min förra arbetsgivare), och den fungerar riktigt fint som en portabel privat maskin för Lightroom, Office och Chrome (se bifogad bild längst ner). Tycker den fungerar jättefint för mina privata behov.

Privat så brukar jag vänta tills man göra klipp på några år äldre datorer och komponenter. Ofta så kan du på bra kampanjer för mycket bättre presterande datorer och komponenter som bara är något år gammal, jämfört med om du köper senaste släppta modeller (då får du oftast sämre speccade och långsammare datorer/komponenter för samma summa pengar).

Köpte för ett antal år sedan tex. en Surface Pro 2 (den med grym Wacompenna) med 512 GB SSD och 8 GB RAM på Media Markt för bara 4000 kr på rea (då var modellen bara ca. två år gammal). Då ingick dessutom Type Cover (värde 1000 kr) och Office på köptet. Använder den än idag när jag vill redigera i tex. Lr och andra program med en Wacompenna. Blir som en Wacomplatta, men med inbyggd skärm och dator med i priset. Kanon!


Personligen tycker jag det känns rätt tråkigt att äta gamla bullar när det finns nygräddade och så är det med ny teknik också. Jag skulle aldrig vänta på att det gått ett eller två år för at köpa en kamera som är nu idag, för när det köpet görs finns det ju ännu bättre grejor.
Jag köper hellre fina exemplar av tex. en lyxutrustad beg. Jaguar eller väl presterande beg. Ferrari, än att för samma summa pengar få helt splitter nya, men tråkigare och sämre presterande bilar.

Men det är jag det. Vi är alla olika.


Om jag vore proffs så skulle jag köpa alltid när grejorna är nya (möjligen för att invänta problemrapporter några månader).
Absolut.

Är du yrkesarbetande så kan du dels dra av moms, och köpa in prylar före skatt, och dessutom så har du förmodligen att bra "business case" att du snabbt tjänar in den investeringen.

Inget konstigt alls.

Själv får jag alltid nya bästa prylar från mina arbetsgivare (datorer för runt 25 K och telefoner för runt 8-10 K).

Som privatperson så är jag bara glad att det finns mycket fin både beg. kamerautrustning och fina beg. tjänstebilar på marknaden där företagen (förstagångsägaren) tagit det största prisraset och den största finansiella "smällen".

Det är ändå momsfritt för företagen, och de betalar med oskattade pengar för en verksamt där det bidrar till intäkterna. De lider därmed inte så mycket av det som vi privatpersoner (iaf. en del av oss som inte har obegränsat med pengar).

Mycket tacksam för det (både när jag som arbetstagare får nyaste tekniska prylar i jobbet, när jag får behålla företagsprylar privat, och även för beg.utbudet när jag som privatperson handlar på andrahandsmarknaden för egen privat räkning).
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
och så var tråden kapad av de vanliga långskrivarna, trist, men som alltid när det gäller Sony.
Sorry. Mitt sista svar till Sten-Åke blev lite längre än tänkt (brukar inte skriva så långt).

Poängen är dock att det inte är så konstigt att spegellösa, och kanske extra mycket Sony med deras prispolicy och vana att inte ge nya funktioner via FW, rasar rätt mycket i pris. Speciellt på andrahandsmarknaden som du själv är inne på.

Tror förklaringen ligger där, och svaret på din fråga är därmed redan löst.

Tipset för att kringgå detta för alla prylar, men kanske speciellt spegellösa kameror, och extra mycket gällande just Sony, är att vara lite iskall och vänta något/några år.

Samt att överväga andrahandsmarknaden där de finns till mycket attraktiva priser. Då kan man ju vara på den "vinnande" sidan av prisraset och göra flera bra klipp.

Låt förstagångsköparna och företagen ta den största kostnaden för värdeminskningen. Har man akut GAS och extremt habegär till allt pinfärskt nytt - så får man också vara beredd att betala för det (bra för oss andra).
 

martinot

Aktiv medlem
Angående vädertätning så skrev Martin Agfors någoting mycket intressant som jag aldrig hört talas om tidigare, nämligen att en riktigt effektiv vädertätning försämrar för värmeavledning, så att speciella kylelement behöver byggas in i kameran, det blir liksom två motpoler att jobba med.
Absolut.

Då jag inte vill gå OT här i tråden (som handlar om prisras) så svara jag här i en annan aktuell tråd där detta varit uppe för debatt: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2202191#post2202191
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
Teknik som utvecklas snabbt tappar också snabbt i värde.

Spegellösa systemkameror är fortfarande RELATIVT ny teknik som fortfarande utvecklas en hel del från generation till generation. Sony är dessutom duktiga på att ligga i teknikens framkant (då de utvecklar mycket av den nya tekniken och stoppar in den i sina egna kameror först), vilket driver på känslan av att nästa modell är "så mycket bättre".

Sen påverkar det säkert att Sonys brand bygger mycket på deras tekniska innovation (deras handhavande har ju inte alltid varit optimalt och utbudet av objektiv begränsat), så Sony har säkert en större andel användare som värderar ny teknik högt, jämfört med NiCan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst är mera FW önskvärt med Sony, och riktig anmärkning var det gällande RX100 III och autoiso, men vi kan inte glömma bort bara att få större batteri och IBIS och uppdaterad EVF, förlåter ju att nya modeller måste komma, det går ju inte att lösa med FW, greppet blev också lite större på djupet genom det nya batteriet, man har även flyttat på knappar ( videoknapp ) efter klagomål, övriga knappar också något större, joysticken annorlunda och bättre, man måste även berätta detta för att få balans i kritiken.


Så visst det påverkar väl att äldre kameror tappar mera i värde, sedan får väl dom värsta kritikerna tycka att Sony är så dåliga att dom inte kunde bygga en A7RIII redan från första gången. För varje generation så ökar stabiliteten så det blir mindre ängsligt att köpa nytt och också lämpligare att vänta in någon kampanj eller sommar rea.
 

larsborg

Aktiv medlem
Att idag avråda folk från att köpa en ny A7 III som antingen inte har en Sony eller har något verkligt daterat tycker jag är ett verkligt dåligt råd. Om man är fotonörd är 20 000 spänn inget för den kameran och jag har svårt att se att den som köper den kommer att ångra sig när det kommer en A7 IV någon gång i framtiden. Att det blivit som det blivit beror nog mest på att Sony först satsat på high end modellerna. Nu är det ett helt annat lir och helt nya förutsättningar. Det här är verkligen den första A7:an för vanliga plånböcker med nästan extra allt. Blir inte mycket bättre läge än så här för den som vill köpa en ny verkligt bra kamera som man kan leva med många år om man vill. Så bra är faktiskt erbjudandet.
Canon EOS 300D, kom 2003, slog marknaden med häpnad, visserligen inget FF kamerahus, - men första digitala kamerahuset med kitzoom,
för futtiga under 10 000 spänn.
Tyckte man då!

När marknaden är mättad, bildresultaten extremt mycket högre än "tillräckligt bra", - kommer även fotonördarna sakta in på sin sk. uppgradering, det är min tro.
Tillverkarna lockar då med sänkta priser, kanske även bifogar en kryssning i Karibien (ha-ha!), - då kan mycket väl ett "folk-FF" spegellöst kamerahus gå för under 10 000 spänn.

Konsumenten är vinnare, men kamera tillverkarna kan få det tufft i framtiden, - mobilkameran kan ha utvecklats till en fullfjädrad kamera, med topprestanda, bara inom några år ........ !
 
ANNONS