Annons

Tröttsamma krämare på Köp/sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag lägger aldrig ut på Blocket eller Tradera. Känns mycket tryggare att köpa och sälja bland andra hängivna här på fotosidan. Vi köper och säljer, testar, leker och hittar vad som är kul. Därför har jag jättemånga annonser här, för att det är kul, definitivt förlust i slutänden, men vinst i glädjen att leka med en massa olika grejer. Tycker det är trist med de lurkar som använder detta vårt forum i vinstintresse, främst kring Leica. De vill köpa billigt och sälja dyrt. Vill väl alla, men fotointresserade emellan, de vill kila in i vårt forum för profit. Genom skamlöst prutande eller köpannonser. Gillar inte det, detta är väl VÅRT forum för att få utlopp för vårt fotonörderi?
 

lonian

Aktiv medlem
Det är ju bara att låta bli att sälja till lurkarna.

Nu har jag varken köpt eller sålt något här. Men om jag säljer något så vill jag naturligtvis att det skall gå i vinst framför förlust. Om jag vill att mitt objektiv skall gå i goda händer så säljer jag till någon jag känner och då blir det troligtvis en förlustaffär.
 

jkm

Aktiv medlem
Jag lägger aldrig ut på Blocket eller Tradera. Känns mycket tryggare att köpa och sälja bland andra hängivna här på fotosidan. Vi köper och säljer, testar, leker och hittar vad som är kul. Därför har jag jättemånga annonser här, för att det är kul, definitivt förlust i slutänden, men vinst i glädjen att leka med en massa olika grejer. Tycker det är trist med de lurkar som använder detta vårt forum i vinstintresse, främst kring Leica. De vill köpa billigt och sälja dyrt. Vill väl alla, men fotointresserade emellan, de vill kila in i vårt forum för profit. Genom skamlöst prutande eller köpannonser. Gillar inte det, detta är väl VÅRT forum för att få utlopp för vårt fotonörderi?
Fattar inte riktigt vad du är ute efter?? KÖP/SÄLJ är väl inte ett forum för någonting utan en annons avdelning där man köper och säljer fotoutrustning. Och andra ställen är ex. vis Tradera eller Blocket. Marknadsekonomi innebär att man betalar vad man vill betala och säljer för det man vill sälja. Det är väl inte mer komplicerat än så, eller hur? Ha det gött!
 

larsborg

Aktiv medlem
Och andra ställen är ex. vis Tradera eller Blocket. Marknadsekonomi innebär att man betalar vad man vill betala och säljer för det man vill sälja. Det är väl inte mer komplicerat än så, eller hur? Ha det gött!
Kunde inte själv ha svarat bättre!
Tradera har mest auktioner, vissa prylar anges till ett fast pris, - tycker säljaren, att det är ett svagt intresse till en försäljning, dras säljförsöket tillbaka, så enkelt, även här gäller en marknadsekonomi.

Mycket tröttsamt, att läsa när en foto-entusiast köper, använder kanske en kort tid en utrustning, därefter säljer och köper nytt igen, karusellen är igång ....

Det prylbegäret har mycket sällan gott med plus i kassan, bara i enstaka fall, om det är frågan om mycket sällsynta prylar, - jubileums-modeller eller få tillverkade exemplar.
Då ligger priset ofta mycket högt, kan sedan säljas för ännu högre pris, om några år, - marknadsekonomin gäller även här, dvs. intresset finns att lägga pengar på något unikt.
 

jkm

Aktiv medlem
Kunde inte själv ha svarat bättre!
Tradera har mest auktioner, vissa prylar anges till ett fast pris, - tycker säljaren, att det är ett svagt intresse till en försäljning, dras säljförsöket tillbaka, så enkelt, även här gäller en marknadsekonomi.

Mycket tröttsamt, att läsa när en foto-entusiast köper, använder kanske en kort tid en utrustning, därefter säljer och köper nytt igen, karusellen är igång ....

Det prylbegäret har mycket sällan gott med plus i kassan, bara i enstaka fall, om det är frågan om mycket sällsynta prylar, - jubileums-modeller eller få tillverkade exemplar.
Då ligger priset ofta mycket högt, kan sedan säljas för ännu högre pris, om några år, - marknadsekonomin gäller även här, dvs. intresset finns att lägga pengar på något unikt.
Men varför är det tröttsamt för dig att folk köper och säljer fotoprylar? Det är väl sträng ingenting du har med att göra?? Sen kan du inte dra tillbaka din annons om intresset är svagt på Tradera. Har du väl fått bud kan annonsen inte dras tillbaka. Det som är bra med Tradera är att där får du betala/betalt för det som prylarna är värda. Tradera is da shit mao...Ha det gött!
 

Resistent

Aktiv medlem
JTycker det är trist med de lurkar som använder detta vårt forum i vinstintresse, främst kring Leica. De vill köpa billigt och sälja dyrt. Vill väl alla, men fotointresserade emellan, de vill kila in i vårt forum för profit. Genom skamlöst prutande eller köpannonser.
Ser inte det som ett så stort problem, men en orsak är väl att det är rätt stora spann på begagnatpriser och kanske speciellt på Leica. En Summicron 50 mm kan ju kosta allt från 5000 till 25000 begagnad beroende på skick och säljares attityd. Har själv ibland sålt vidare saker för mer än jag gett för dem, men känner mig inte speciellt lurkig för det. Nästan alltid, så är det ju på andra hållet att man får mindre. Men då har man ju haft nöjet att leka med prylen ett tag.

Har på senaste tiden sett en del kameror och objektiv som annonseras ut lite högre än nypris via gråimport. Antar att det finns ett visst värde i svensksålt för vissa, men det är ändå lite optimistiskt kan jag tycka. Men det är ju upp till dem, ingen tvingar mig att köpa...
 

arne strömberg

Aktiv medlem
Jag lägger aldrig ut på Blocket eller Tradera. Känns mycket tryggare att köpa och sälja bland andra hängivna här på fotosidan. Vi köper och säljer, testar, leker och hittar vad som är kul. Därför har jag jättemånga annonser här, för att det är kul, definitivt förlust i slutänden, men vinst i glädjen att leka med en massa olika grejer. Tycker det är trist med de lurkar som använder detta vårt forum i vinstintresse, främst kring Leica. De vill köpa billigt och sälja dyrt. Vill väl alla, men fotointresserade emellan, de vill kila in i vårt forum för profit. Genom skamlöst prutande eller köpannonser. Gillar inte det, detta är väl VÅRT forum för att få utlopp för vårt fotonörderi?
Jag förstår vad du menar Håkan. Tycker också det i allmänhet har känts tryggt och trevligt att handla här på FS vilket jag gjort då och då genom åren, bland annat med dig (blev mycket nöjd). Men det är nog svårt att styra över detta, man får kolla deras historik på FS kanske.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
På Blocket har jag upplevt skitstövlar typ "bästa pris kompis", och superskambjudare som vill köpa billigt och sälja vidare (dyrt) direkt, även på facebook sidorna finns skitstövlar som först kallar det man säljer "skräp" för att sen skambjuda på objektet. Men på fejan går det att blockera dom åtminstånde, tycker nog det funkar rätt bra här på f.s.................................
 

larsborg

Aktiv medlem
Men varför är det tröttsamt för dig att folk köper och säljer fotoprylar? Det är väl sträng ingenting du har med att göra?? Sen kan du inte dra tillbaka din annons om intresset är svagt på Tradera. Har du väl fått bud kan annonsen inte dras tillbaka. Det som är bra med Tradera är att där får du betala/betalt för det som prylarna är värda. Tradera is da shit mao...Ha det gött!
Om det är ett svagt intresse till en försäljning, på Tradera, underförstått ingen är intresserad, inga bud, - då kan och det sker också, annonsen dras tillbaka.

Tröttsamt, att läsa när folk köper och säljer fotoprylar, ja, - när man inser att det blir en förlust, men samtidigt påpekar, det är många som säljer med ett inneboende vinstintresse!
Jag har strängt ingenting med det att göra??
Kanske!
Gäller det inte även trådskaparen??
" .... Tycker det är trist med de lurkar som använder detta vårt forum i vinstintresse, främst kring Leica. .... "
 
ANNONS