Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Är det verkligen många som tänker på 2a handsvärdet när de köper nytt? Särskilt om man är företagare? Man brukar ju slita ut dom rejält, eller?
Själv tänker jag mkt på 2:a handsvärdet när jag köper begagant (ska vi kalla det 3:e handsvärdet) Den tycler jag är mest intressant.

Angående garanti. Jag har hellre en bra försäkrings- än bra garantivillkor. Skaffa bra försäkring!

/Stefan
Du är ju företagare själv, inte sliter du ut dina produkter helt?

Jag säljer normalt innan produkterna blir slitna alls så att jag kan säga perfekt skick. Jag är rätt rädd om mina grejer så det tar lång tid, om någonsin, att det syns att de är använda.

Om försäkring, jag visste att du skulle komma med den kommentaren, det dröjde längre än jag trodde bara :) Förklara gärna varför bra försäkring som ju har självrisk, är bättre än bra garanti som är gratis när det gäller sånt som normalt täcks av svensk garanti / reklamationsrätt.
 

iSolen.se

Guest
...
Det vekar vara olika bud om andrahandsvärdet faktiskt blir högre för något man har köpt i en lokal butik. Stefan tycks inte ha den erfarenheten, men även om han skulle ha en udda erfarenhet så tvivlar jag starkt på att det handlar om flera tusen kronor.
Inte är det 12000 i alla fall som du var inne på/resonerade runt men inte noll heller.

E-infinity är ett registrerat aktiebolag och jag kan inte hitta några anmärkningar på det i UKs bolagsregister. Om sånt är viktigt så bör man förstås kolla upp det innan köp.

PS: citera gärna så att hela meningen går fram. Som det ser ut nu så argumenterar du mot något jag inte menar.
Sånt är inte viktigt för den som vill ha en produkt för dess låga pris, om man inte räknar med garantier är det inte så viktigt att firman finns kvar om något år.

Om de gör allt rätt, varför gör inte alla likadant och sätter samma låga priser och har ett "lokalt kontor" (postadress för att skicka kinapaketen vidare)?

Andrahandsvärdet, köpare vill ha kartong, svensk manual, alla tillbehör, lågt shuttercount, svenskköpt. Om det efterfrågas måste det ha ett värde eftersom såna produkter kommer sälja före andra. Eller menar du att efterfrågan inte påverkar priset?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du är ju företagare själv, inte sliter du ut dina produkter helt?
.
Jag sliter nog ut kamerorna snabbare än de flesta amatörfotografer förutom de som körs hårt med Timelapse. Nu är jag ingen egenföretagare så jag skriver inte av kameror eller byter ut dom på samma sätt som de vore en del av inventariet hos ett företag.

Om försäkring, jag visste att du skulle komma med den kommentaren, det dröjde längre än jag trodde bara :) Förklara gärna varför bra försäkring som ju har självrisk, är bättre än bra garanti som är gratis när det gäller sånt som normalt täcks av svensk garanti / reklamationsrätt.
Nu tycker jag och har alltid gjort att försäkringar är viktiga. Garanti är såklart billigare än försäkring när vi snackar om inrikesköp. Men nu pratar vi om köp från utlandet. Frakt till UK med tracking och försäkring är inte så billigt så där försvinner lite i mellanskillnaden.
Sannolikheten att nyttja garanti är mindre än utnyttjande av någon typ av försäkring. Nu tänker jag på allt, som exempelvis bilförsäkring, hemförsäkring, sakförsäkring, MC-försäkring, husförsäkring etc. Jag har då sällan råkat ut för att någon produkt felat inom garantitiden, oftast sker det efter garantitiden och då får man ändå stå själv för reparationerna.

En reparation kostade förra året 2800kr i fastpris för ett Canon L-objektiv för nästan vilken typ av reparation som än behövdes hos RCC. En liten summa för ett objektiv värt ca 21.000kr i Sverige.
Samma objektiv kostar ca 14.000kr på nätet. Så en reparation på det pga felaktig från fabrik kostar alltså 2800kr. Det betyder att objektivet kostat 16800kr om man nu inte kan gå via garanti. För det har man även snabbat upp processen då objektivet först inte skickas till affären utan direkt till RCC samt skickas direkt till en själv efter reparation.
Är det pga skada så går man via försäkringen som då kostar 750kr oavsett ålder. Objektivet som jag hade som exempel var 6 år gammalt och reparerades på bekostnad av försäkringsbolaget.

EDIT: Och absolut! jag förespråkar alltid att använda hemförsäkring eller nån typ av konto "betala 500kr/mån till mig för ev reparationer " före enskilda sakförsäkringar. Särskilt då om man är privatperson och inte har företag. Det blir billigare i längden.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Om de gör allt rätt, varför gör inte alla likadant och sätter samma låga priser och har ett "lokalt kontor" (postadress för att skicka kinapaketen vidare)?
Inte vet jag. Om jag ska spekulera så kanske det krävs att man har ett bolag i Hong Kong med allt vad det innebär, men nog finns det väl fler firmor i stil med E-infinity?

Andrahandsvärdet, köpare vill ha kartong, svensk manual, alla tillbehör, lågt shuttercount, svenskköpt. Om det efterfrågas måste det ha ett värde eftersom såna produkter kommer sälja före andra. Eller menar du att efterfrågan inte påverkar priset?
Med tillräckligt stor skillnad i pris så får man inte ut mycket av det högre priset vid vidareförsäljning vilket jag tycker är vansinnigt att inte tänka på. kul är det inte att bli av med pengar utan att få något för dem. (Givetvis kan det vara värt att betala lite mer för lite fördelar av att handla lokalt, men det behöver jag väl inte upprepa mer? Och du behöver kanske inte påpeka det en gång till? Det börjar bli lite redundant och det enda vi inte tycks vara överens om är hur mycket mer det är värt. Om ens det. :)
 

iSolen.se

Guest
Inte vet jag. Om jag ska spekulera så kanske det krävs att man har ett bolag i Hong Kong med allt vad det innebär, men nog finns det väl fler firmor i stil med E-infinity?
You tell me.

Varför finns det inte BARA såna här firmor? 30% är mycket.

Det kryllar av entreprenörer i Hong Kong som vi alla vet, stan sprudlar.

Med tillräckligt stor skillnad i pris så får man inte ut mycket av det högre priset vid vidareförsäljning vilket jag tycker är vansinnigt att inte tänka på. kul är det inte att bli av med pengar utan att få något för dem. ...
Det är en värderingsfråga, du kan inte förvänta dig andrahandsvärdesdiff på 12000 som du pratade om.

Nog tycker jag att jag framhållit fördelarna att handla i sin egna fotohandel så att du vet att du får något för det, det är inte "utan att få något för dem" som du säger.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en värderingsfråga, du kan inte förvänta dig andrahandsvärdesdiff på 12000 som du pratade om.
Nä, precis! Alltså betalar jag inte 12000 kr mer för att handla lokalt.

Nog tycker jag att jag framhållit fördelarna att handla i sin egna fotohandel så att du vet att du får något för det, det är inte "utan att få något för dem" som du säger.
Nej, nej, nej! Läs om, läs rätt! Jag har i de senaste 3-4 inläggen (minst) påpekat att man kan få ett mervärde om man handlar lokalt och att bedömningen man måste göra är hur mycket högre pris det är värt.

"Utan att få något för dem" i förra inlägget handlar ju om hur mycket mer man får vid vidareförsäljning. Läs lite långsammare!
 

iSolen.se

Guest
Jag sliter nog ut kamerorna snabbare än de flesta amatörfotografer förutom de som körs hårt med Timelapse. Nu är jag ingen egenföretagare så jag skriver inte av kameror eller byter ut dom på samma sätt som de vore en del av inventariet hos ett företag.
Ok, du har pratat så länge om dina kunder så jag tog för givet att du hade företag.

Nu tycker jag och har alltid gjort att försäkringar är viktiga. Garanti är såklart billigare än försäkring när vi snackar om inrikesköp. Men nu pratar vi om köp från utlandet. Frakt till UK med tracking och försäkring är inte så billigt så där försvinner lite i mellanskillnaden.
Sannolikheten att nyttja garanti är mindre än utnyttjande av någon typ av försäkring.
...
Nu tänker jag på allt, som exempelvis bilförsäkring, hemförsäkring, sakförsäkring, MC-försäkring, husförsäkring etc. Jag har då sällan råkat ut för att någon produkt felat inom garantitiden, oftast sker det efter garantitiden och då får man ändå stå själv för reparationerna.

En reparation kostade förra året 2800kr i fastpris för ett Canon L-objektiv för nästan vilken typ av reparation som än behövdes hos RCC. En liten summa för ett objektiv värt ca 21.000kr i Sverige.
Samma objektiv kostar ca 14.000kr på nätet. Så en reparation på det pga felaktig från fabrik kostar alltså 2800kr. Det betyder att objektivet kostat 16800kr om man nu inte kan gå via garanti. För det har man även snabbat upp processen då objektivet först inte skickas till affären utan direkt till RCC samt skickas direkt till en själv efter reparation.
Är det pga skada så går man via försäkringen som då kostar 750kr oavsett ålder. Objektivet som jag hade som exempel var 6 år gammalt och reparerades på bekostnad av försäkringsbolaget.

EDIT: Och absolut! jag förespråkar alltid att använda hemförsäkring eller nån typ av konto "betala 500kr/mån till mig för ev reparationer " före enskilda sakförsäkringar. Särskilt då om man är privatperson och inte har företag. Det blir billigare i längden.

/Stefan
Ok. Jag läser och ser att du gärna köper billigare från utlandet med sämre möjlighet till reklamation, garanti etc och vältrar över den kostnaden på de svenska försäkringsbolagen som du har bra koll på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok, du har pratat så länge om dina kunder så jag tog för givet att du hade företag.
Sidospår iofs. Jo, jag har haft företag (FA-skatt), men inte längre. Nu kör jag det mesta som Hobbyverksamhet. Resten som inte fås göras inom Hobbyverksamhet ordnar jag på annat sätt.
Vi kan lämna företag, hobby etc åt sidan för det är en helt annan intressant diskussion.

Ok. Jag läser och ser att du gärna köper billigare från utlandet med sämre möjlighet till reklamation, garanti etc och vältrar över den kostnaden på de svenska försäkringsbolagen som du har bra koll på.
Absolut inte. För det första gör jag en noggrann övervägning mellan fördelar och nackdelar innan ett köp oavsett inrikes eller utrikes, privat eller företag. Senaste stora köp blev ju en Sony A7R3 via ett av de större företagen här i Sverige. Fyndade den för 30kkr med garanti. Sony A7R2, blev utrikes.

För det andra så kan man inte vältra över garantiärenden på bekostnad över svenska försäkringsbolag.
Ena är garanti och det har man enligt (om vi nu tar E-infinity som det handlar om) affärens hemsida hos dom. Där ska garantiärenden behandlas först och främst. Blir det strul och/eller man inte orkar med proceduren, viket jag antar är lite knepigare än att bara traska in i den lokala affären och klaga, så tycker jag att det inte är så farligt att betala 2800kr för en reparation (objektivexemplet) själv. Man har redan sparat 7000kr på pga utrikeshandel.
Det andra är försäkring och gäller vid oförutsedda händelser som inte har med fabriksfel att göra.

För det tredje så påpekade jag att sannolikheten att man behöver utnyttja försäkringsbolag är högre än att man behöver reklamera en produkt inom 1 år. Därför är det bra med en heltäckande försäkring, exempelvis en som jag har med självrisk på 750kr som av erfarenhet täckte reparationen på ett 6 år gammalt objektiv.

Kontentan. Det är bättre att ha koll på att man har bra försäkring än bra garantier. Såvida man inte jämt köper märken med rykte över att ha dålig kvalitetskontroll. Vi har exempelvis Sigma, m har problem med konstant Coma (om man nu är intresserad av det, de flesta har 0-koll på detta utan mest intresserad av skärpa). Sigma har även haft prolem med AF för Nikon, Samyang har haft problem med decentraliserade linser samt att avståndsskalan inte är bra.


/Stefan
 

iSolen.se

Guest
... Så en reparation på det pga felaktig från fabrik kostar alltså 2800kr. ...
Då vältrar du ju över kostnaden på svenska försäkringsbolaget ändå. Felaktig från fabrik är ett garantiärende, inte försäkringsärende.

Nä, precis! Alltså betalar jag inte 12000 kr mer för att handla lokalt.


...
Tror vi är tämligen överens, begpriser är antagligen lite bättre för svenskköpt eftersom det efterfrågas, och ingen har sagt att hela prisskillnaden återspeglas i begpriset utom i din frågeställning.

Värdet för att handla lokalt bör inte göras för en kamera och en prisskillnad när vi pratar om en hel marknad. Tycker fortfarande det är något skumt med E-finity. Vi får väl höras av om något år i denna tråd.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Då vältrar du ju över kostnaden på svenska försäkringsbolaget ändå. Felaktig från fabrik är ett garantiärende, inte försäkringsärende.
.
Alltså, orkar man inte åberopa garanti hos E-infinity, eller får problem med företaget så kostar det 2800kr att i prisexemplet att betala själv. Objektivet i exemplet för köptes för 14.000kr utrikes och sen lägger man till 2800kr som man själv betalar (om man nu är lat eller får problem) .

Summan blir 16800kr som är 4200kr mindre än nypris+svensk garanti i Sverige.
Min egen erfarenhet om reparation som kostade 2800kr har inget med garantiärenden att göra. Den var 6 år gammal och kostade då 25000kr.

Och det ska tilläggas att det ingår 14 dagars returrätt och 1 års garanti hos E-infinity.

Tror vi är tämligen överens, begpriser är antagligen lite bättre för svenskköpt eftersom det efterfrågas, o.
Jag tror att om jag köpt en Sony A9 + FE 100-400/4,5-5,6 i december hos E-infinity som jag var lite inne på ett tag så skulle jag nog gå mindre i förlust om jag sålt kitet i sommar än om jag köpt samma kit i Sverige.

/Stefan
 

Third eye

Aktiv medlem
En påminnelse, framförallt till mig själv:)

Gjorde precis mitt tredje inköp från E-infinity, ett Tamron 24-70/2.8 G2 för 839 EUR.
Jag har själv skrivit här att man skall låta kreditkortsutgivaren göra omvandlingen på kursen.
Jag ville inte vänta med köp eftersom de bara har ett fåtal kvar (enligt bejjan) så jag ville köpa direkt.
Glömde bort att jag har spärr (tar några dagar att bli av med) på köpesumma på mitt kreditkort vilket gjorde att jag förde över direkt till Paypal.

Så köpet blev ca 400kr dyrare än planerat enbart pga Paypals växelurs och mitt slarv :-/

Låt kreditkortsutgivaren omvandla kursen och kolla så inte ditt kreditkort har någon spärr!!!
 

lonian

Aktiv medlem
Tryckte nyss på köpknappen på e-infinity, ett Tamron 15-30 till Nikon i ett bra pris enligt mig.
8144 kr efter euro omvandlingen.

Uppdaterar när jag fått hem gluggen. :)
 

emblas

Ny medlem
Jag köpte min Sony A7RII plus ett 24-70 f/2.8 G2 från e-infinity för någon månad sedan.
Fick leveransinfo efter 2 dagar och kunde lätt spåra paketet hela vägen. Totalt tog det en vecka att få hem grejerna och allt var i nytt skick/oöppnat!
Fick även med en liten manual på engelska, men det verkar vara olika om man får det eller ej...

Så ja, rekommenderar definitivt detta om man vill spara pengar! Jag sparade ca 16 000 på denna affär.. :)
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag köpte min Sony A7RII plus ett 24-70 f/2.8 G2 från e-infinity för någon månad sedan.
Fick leveransinfo efter 2 dagar och kunde lätt spåra paketet hela vägen. Totalt tog det en vecka att få hem grejerna och allt var i nytt skick/oöppnat!
Fick även med en liten manual på engelska, men det verkar vara olika om man får det eller ej...

Så ja, rekommenderar definitivt detta om man vill spara pengar! Jag sparade ca 16 000 på denna affär.. :)
Grattis. Och jag sparade runt 20.000:- på min A9 och missar bara svensk meny. Men eftersom alla bra YouTube-klipp om kameran refererar till engelska menyer så föredrar jag sådan.

Väntar med spänning på om de ska få in det annonserade Sony FE 400mm -objektivet. Oklart när det kommer (i vintras talades det om 'till sommaren') men jag hade en kort mailväxling med E-Infinity och kundtjänst meddelade att de med största sannolikhet skulle ta in den.
 

Brix

Aktiv medlem
Är på jakt efter nåt objektiv med stor bländare och har hittills främst kollat på Mitakon 35/0.95, men detta finns ju såklart inte hos e-infinity :( Har även kollat på Samyang 50/1.2, vilket de har, men inte till Fuji såklart...

Väldigt synd, för de har ju generellt sett mycket bra priser. Nån som vet nån annan bra europeisk butik?
 

Olof R

Aktiv medlem
Mycket av de funderingar som dyker upp angående varifrån man gör sina inköp handlar om prisskillnad i relation till risker. Själv tycker jag det kan hjälpa att titta på det med en enkel modell som används i andra sammanhang vid riskanalys / riskhantering. Modellen fungerar så att man tittar på vad kostnaden är om den risken man är rädd för inträffar. Detta kan t.ex vara att utrustningen försvinner i frakten, att utrustningen är defekt och kräver reparation etc. Här kan även tiden ha ett värde. Särskilt om utrustningen ska användas professionellt. När man har listat riskfaktorerna och satte en prislapp på var och en av dem så uppskattar man sannolikheten för att var och en av dem inträffar inom en viss tidsperiod. Riskpremien för en riskfaktor blir då dess prislapp gånger sannolikheten. T.ex om riskfaktorns prislapp är 2800kr och sannolikheten att det inträffar under ett år är 10% så blir riskpremien 280kr.
Att göra denna lilla enkla övning brukar i alla fall hjälpa mig att väga olika alternativ mot varandra där man har en risk och pengar inblandat.
 

Olof R

Aktiv medlem
Är på jakt efter nåt objektiv med stor bländare och har hittills främst kollat på Mitakon 35/0.95, men detta finns ju såklart inte hos e-infinity :( Har även kollat på Samyang 50/1.2, vilket de har, men inte till Fuji såklart...

Väldigt synd, för de har ju generellt sett mycket bra priser. Nån som vet nån annan bra europeisk butik?
En annan firma i samma prisklass som skeppar från Storbritannien är mydigitalland. Jag har inte kollat där efter just de produkter du söker men det är ett ställe där det kan vara värt att titta.
 

Brix

Aktiv medlem
En annan firma i samma prisklass som skeppar från Storbritannien är mydigitalland. Jag har inte kollat där efter just de produkter du söker men det är ett ställe där det kan vara värt att titta.
Tack för tipset! Ska kolla in den.

Jag köpte ett likadant från www.eglobalcentral.eu för ungefär samma pris, de begagnade jag blev erbjuden att köpa i Sverige kostade mer och därför tyckte jag att det var värt risken.
Har kollat in denna butik lite, men folk verkar ha lite blandade erfarenheter av dem och det känns inte helt riskfritt att beställa därifrån. Hur är dina upplevelser? De har ju riktigt låga priser iaf.
 
ANNONS