Annons

Kontrakt för bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Någon som har kontrakt eller vet var man får tag på eller tips vad som ska ingå i ett kontrakt man skriver för fotoografering med brudpar??
Tänker oxå då på vad som skyddar mig vid inträffandet av omständigheter jag inte själv kan påverka, ersättningar till brudpar, förstörd film etc..allt..
 

fkl

Aktiv medlem
Hej!

Jag brukar låta brudparet betala en bokningsavgift på ca 25-30% av kostnaden. Brukar bli runt 900-1200 kronor. Men brukar inte ha kontrakt, så därför är väl inte detta något bra svar på din fråga :)
Jag skickar bara en skriftlig bekräftelse som jag gjort själv, så att de vet att jag säkert bokar deras dag.

/Karin
 

pisces

Aktiv medlem
halloj.. det finns en tråd om detta någonstans, men det var ett tag sen, så jag har ingen aning om vart..

saker som ingår i det kontrakt vi skriver med våra brudpar:

- tid och datum
- att vi får göra skyltbilder om inte annat överenskommits (kan ändras efter parets önskemål)
- att under bokad tid med fotograf får ingen annan fotografera (för att undvika trist stämning när andra med kamera dyker upp 'och bara ska ta några bilder' när vi ställt upp dem som vi vill ha dem.. det kan man förlora pengar på!
- att tiden är bokad när bokningsavgiften är betald, vilket ska ske senast en viss tid innan (säg 3 månader, så ger man sig själv en chans att kunna boka in något annat just då, ifall de skulle boka av). kan också vara bra att skriva med att bokningsavgiften ej betalas tillbaka om man bokar av tiden..
- att bilderna bara får mångfaldigas av oss - alltså inte hos expert eller önskefoto eller så..
- säkerligen flera saker till som jag glömmer bort bara för att jag är trött :)

om du vill ha en kopia på hur våra avtal ser ut, skicka ett mail med namn och adress så kan jag skicka över ett ex..

/malinka
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Bröllopskontrakt

halloj.. det finns en tråd om detta någonstans, men det var ett tag sen, så jag har ingen aning om vart..

saker som ingår i det kontrakt vi skriver med våra brudpar:

- tid och datum
- att vi får göra skyltbilder om inte annat överenskommits (kan ändras efter parets önskemål)
- att under bokad tid med fotograf får ingen annan fotografera (för att undvika trist stämning när andra med kamera dyker upp 'och bara ska ta några bilder' när vi ställt upp dem som vi vill ha dem.. det kan man förlora pengar på!
- att tiden är bokad när bokningsavgiften är betald, vilket ska ske senast en viss tid innan (säg 3 månader, så ger man sig själv en chans att kunna boka in något annat just då, ifall de skulle boka av). kan också vara bra att skriva med att bokningsavgiften ej betalas tillbaka om man bokar av tiden..
- att bilderna bara får mångfaldigas av oss - alltså inte hos expert eller önskefoto eller så..
- säkerligen flera saker till som jag glömmer bort bara för att jag är trött :)

om du vill ha en kopia på hur våra avtal ser ut, skicka ett mail med namn och adress så kan jag skicka över ett ex..

/malinka
Hej Malinka, tittade just efter bröllopskontrakt. Du får gärna skicka ert kontrakt som ni skriver med brudpar till mig på aleksander@e-kontrast.se
/Aleksander
 
ANNONS