Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Återkommer till detta med att kalibrera IMU på en Mavic 2 Pro. Batteriet fullt, inga propellrar på. Om jag följer instruktionerna på skärmen tar det liksom aldrig slut nån gång, bara fortsätter och fortsätter. Kollade på DJI´s demo men det funkade inte heller.

Såg på en sida i YT där det tas så här, med bara ett pip mellan varje moment.

1. Platt på bordet.
2. Lägg på vänster sida.
3. Lägg på höger sida.
4. Lägg på ryggen.
5. Uppställd med kameran uppåt.
6. Klart enligt den videon.

Testade 2 ggr utan någon slutkläm, hur gör ni?
 

hsp

Medlem
vindkänslig drönare

Hej, tycker det pratas väldigt lite om drönare här på fotosidan.

Vad har ni för drönare och hur går det med fotandet och filmandet?

Jag har kört en Mavic Pro sen i april med stort nöje. Den kom med lilla väskan så den är ultraportabel så den får hänga med mest överallt.

För video, 4K, är den riktigt bra men bildkvaliten för stillbild inget vidare.

I natt köpte jag en Mavic 2 Pro och med lite tur får jag den om någon vecka. Den ska ha en 1" sensor, kameran är från Hasselblad, så jag förväntar mig ett lyft.

Mavic är lite liten och på sikt gissar jag att det får bli en Phantom 4 eller 5 eftersom de verkar vara stabilare.

Hur väderkänsliga tycker ni era drönare är?
Ska man använda drönare till jobb eller seriös hobby krävs 6-8 motorer
Går en av 4 sönder eller propeller går in i något eller lossnar blir det ett totalt haveri
Köp en enklare drönare utan GPS eller automatisk höjdhållning och öva upp grundläggande flyg skicklighet
Det tar några timmar till dagar , man kan även öva på flygsimulator i Appar och stänga av Olika finesser.
Det räcker med lite GPS skugga eller vindstötar dvs byig vind för att de flesta drönare i 10-20t klass ska chrasha man kan även stänga av GPS och se hur drönare driver iväg utan kontroll.
Tex så landar de ej exakt efter en längre flygning pga GPS ej har så hög noggrannhet kan hamna fel med 0.5-3 m då är det bra att kunna manövrera sin drönare manuellt till tänkt plats.
Jag använder vindmätare före start och bättre är att använda luftstrut på stolpe ock kolla på trädtopparna hur mkt de rör sig.
Bygger man en egen drönare kan man använda en vanlig kamera och ha en liten kamera för navigering (FPV) och hobby foto/Video
Även bra för att ha lite reservdelar om något går sönder tex armar eller motor.
Man kan ju även ha fler drönare i olika prisklasser och börja med en billig om man är osäkert på vindstötar blåser mkt mer på en bit upp än på marken
 

iSolen.se

Guest
Ska man använda drönare till jobb eller seriös hobby krävs 6-8 motorer
Går en av 4 sönder eller propeller går in i något eller lossnar blir det ett totalt haveri
Köp en enklare drönare utan GPS eller automatisk höjdhållning och öva upp grundläggande flyg skicklighet
Det tar några timmar till dagar , man kan även öva på flygsimulator i Appar och stänga av Olika finesser.
Det räcker med lite GPS skugga eller vindstötar dvs byig vind för att de flesta drönare i 10-20t klass ska chrasha man kan även stänga av GPS och se hur drönare driver iväg utan kontroll.
Tex så landar de ej exakt efter en längre flygning pga GPS ej har så hög noggrannhet kan hamna fel med 0.5-3 m då är det bra att kunna manövrera sin drönare manuellt till tänkt plats.
Jag använder vindmätare före start och bättre är att använda luftstrut på stolpe ock kolla på trädtopparna hur mkt de rör sig.
Bygger man en egen drönare kan man använda en vanlig kamera och ha en liten kamera för navigering (FPV) och hobby foto/Video
Även bra för att ha lite reservdelar om något går sönder tex armar eller motor.
Man kan ju även ha fler drönare i olika prisklasser och börja med en billig om man är osäkert på vindstötar blåser mkt mer på en bit upp än på marken
Intressant med olika perspektiv, folk brukar tycka min Mavic 2 är väldigt vindstabil, det är delvis för att den har låg profil men också för att det är en relativt ny modell.

Har jämfört med både mindre och större drönare, jag trodde inte ens det var möjligt att en drönare kunde krascha för en vindstöt, oroande, vilken använder du?
 

Third eye

Aktiv medlem
Tycker inte man ska köpa drönare utan GPS och först efter det en med GPS, om jag förstod förslaget rätt. Då tycker jag det är bättre att slå av gps och leka på öppet fält tills man får en känsla för reaktionssträcka, drift och reaktionstid så att det sitter någorlunda reflexmässigt. Känns bara som en dyr omväg för många som skulle bli tillfreds med en DJI-drönare.
Om jag fotar i tät snårskog med drönaren eller gör vissa snabba överflygningar för slomo så kan jag slå av GPS, men det är ytterst få tillfällen.

Och GPS-skugga...jag kan inte påminna mig att jag någonsin fått någon. Är det vanligt?
 
Senast ändrad:

hsp

Medlem
vindkänslig drönare

Vindstötar menar jag att det kan vara vindstilla en stund och sedan blåser det till något och sedan lungt igen.
Är man då nära berg eller träd kan det gå illa
GPS skugga menas med att nära stora hus eller föremål eller berg eller skog
Får drönare sämre signal till GPS enhet och kan vilja landa eller komma ur kursen.
Jag är bl. Mätningstekniker och hat råkat ut för detta många gånger men då är ju noggrannhet på cm man vill ha på alla platser.
Man kan då lura GPS mottagare med att snabbt förflyttning från bra mottagning till sämre ock göra en mätning .
Tror dock ej att denna relativt billiga GPS som är på en fabrikstillverkade frönare har några finesser
Jag har en GPS mottagnings App i telefon och gå runt med den och ser stora variationer i GPS signal styrka.
Olika fabrikat har även möjlighet att få in olika satelliter och få bättre täckning.
Satelliter går i olika banor och antalet satelliter varierar på olika tider på en dag på samma plats
Tex så är täckning mkt sämre i Norrland än södra Sverige beroende på att de ska tänka område med fler kunder i mellan Europa.
Den drönare som jag övade på heter MJX Bug's 3
För ca 600kr om chassi för 80kr dvs en arm år av när man kör in i stolpe eller dylikt får man kosta på sig.
DJ2 osv har väl vitala komponenter för några 10 talet kronor ock man kan ej förväxlas med att köpa lösa delar från marknadsledande bolag på de olika komponenterna ock ha flera större antener tex.
Bygger man allt från Scratch Kan man få bra drönare från 2-3t till 20-30t för professionella drönare blir väldigt mycket billigare än köpa motsvarande färdiga och man kan byta delar när nya uppgraderingar kommer på marknaden,samt byta delar sy gått sönder på plats eller snabbt hemma.
 

iSolen.se

Guest
Vindstötar menar jag att det kan vara vindstilla en stund och sedan blåser det till något och sedan lungt igen.
Är man då nära berg eller träd kan det gå illa
GPS skugga menas med att nära stora hus eller föremål eller berg eller skog
Får drönare sämre signal till GPS enhet och kan vilja landa eller komma ur kursen.
Jag är bl. Mätningstekniker och hat råkat ut för detta många gånger men då är ju noggrannhet på cm man vill ha på alla platser.
Man kan då lura GPS mottagare med att snabbt förflyttning från bra mottagning till sämre ock göra en mätning .
Tror dock ej att denna relativt billiga GPS som är på en fabrikstillverkade frönare har några finesser
Jag har en GPS mottagnings App i telefon och gå runt med den och ser stora variationer i GPS signal styrka.
Olika fabrikat har även möjlighet att få in olika satelliter och få bättre täckning.
Satelliter går i olika banor och antalet satelliter varierar på olika tider på en dag på samma plats
Tex så är täckning mkt sämre i Norrland än södra Sverige beroende på att de ska tänka område med fler kunder i mellan Europa.
Den drönare som jag övade på heter MJX Bug's 3
För ca 600kr om chassi för 80kr dvs en arm år av när man kör in i stolpe eller dylikt får man kosta på sig.
DJ2 osv har väl vitala komponenter för några 10 talet kronor ock man kan ej förväxlas med att köpa lösa delar från marknadsledande bolag på de olika komponenterna ock ha flera större antener tex.
Bygger man allt från Scratch Kan man få bra drönare från 2-3t till 20-30t för professionella drönare blir väldigt mycket billigare än köpa motsvarande färdiga och man kan byta delar när nya uppgraderingar kommer på marknaden,samt byta delar sy gått sönder på plats eller snabbt hemma.
Jag hade en Mavic förut och den hade inget vidare GPS men M2P har tvärtom utmärkt, kan inte komma på något enda tillfälle där GPSen inte fungerat i luften, däremot har jag ibland fått vänta lite extra när det funnit höga hus intill.

Vid return to home, med Mavic, så landade den på decimetern korrekt den gången som den skulle. M2P är knappast sämre.

Du flyger nog när det blåser mer, jag som filmar vill inte ha så mycket vind så jag hamnar helt enkelt inte i såna situationer. Känner inte igen att den någonsin vill landa själv utom när batteriet är slut, och då vill den bara hem.

En inspire är en enorm kostnad, de flesta proffs jag känner kör med Mavic eller Mavic 2 Pro.

Om anledningen att köpa en drönare med sex eller åtta armar är överlevnadschansen vid tex väggträff kan man ju montera skydd för rotorerna.
 

Third eye

Aktiv medlem
Ah, ja jag kan förstå om hus och tätbebyggt kan blockera GPS, flyger sällan i de områdena. Kräver skills och utbildning såklart. Flera resor till nordnorge och min förkärlek att drönarfota i raviner så har jag lyckligtvis aldrig tappat GPS och jag har kunnat förlita mig på att GPS'en håller drönaren, just nu P4pro, i någorlund kurs i de starka kastvindarna där.

Jag förringar det absolut inte, jag är mest imponerad över hur stadigt jag kan köra drönaren i stark vind tack vare GPS:)

Edit: lägger till en fråga, är det verkligen så stor skillnad på täckning mellan Norrland och Södra Sverige?
 

afe

Aktiv medlem
Det jag märkt med min M2P i stark och eller byig vind är att den (förstås) kompenserar för vinden genom att luta mer eller mindre, vilket gör att de ändå inte är så intressant att filma eller fotografera då det är risk att få med propellrarna i bild.

Jag använder min enbart för mitt eget höga nöjes skull, så jag kan låta bli att flyga när det blåser :)
 

Axie

Aktiv medlem
Hej.

Jag har råkat ut för att gps signal förlorats vid några tillfällen. Jobbet har en mavic PRO, har hänt både utanför linköping och Örebro. Borde inte hända på platserna...

Jag flög för ett tag sedan i strålande sol och letade vindfällen och barkborreangripna träd men det var ingen idé då bilden som visades var helt utfrätt och även bilder jag testade att ta var så pass ljusa att de inte går att använda.
Vad kan detta bero på?

Mvh
Axel
 

iSolen.se

Guest
Det jag märkt med min M2P i stark och eller byig vind är att den (förstås) kompenserar för vinden genom att luta mer eller mindre, vilket gör att de ändå inte är så intressant att filma eller fotografera då det är risk att få med propellrarna i bild.

Jag använder min enbart för mitt eget höga nöjes skull, så jag kan låta bli att flyga när det blåser :)
Det har jag bara fått i sportläget, men det borde som sagt kunna hända om det blåser hårt.

Filmar man är det kört i alla fall, det syns om drönaren flyttar på sig även om kameran parerar lutningen, vilket den gör.
 

iSolen.se

Guest
Hej.

Jag har råkat ut för att gps signal förlorats vid några tillfällen. Jobbet har en mavic PRO, har hänt både utanför linköping och Örebro. Borde inte hända på platserna...

Jag flög för ett tag sedan i strålande sol och letade vindfällen och barkborreangripna träd men det var ingen idé då bilden som visades var helt utfrätt och även bilder jag testade att ta var så pass ljusa att de inte går att använda.
Vad kan detta bero på?

Mvh
Axel
Vad hade du för inställningar? Du har koll på PASM och kompensation?
 

hsp

Medlem
vindkänslig drönare

Kan vara ok för drönare men för exakt positionering för utsättning av byggnader eller övrigt vet jag att noggrannhet är lägre börjar redan märkas i mellan Sverige.
Ofta fungerar drönare med 7 satelliter men om du hamnar i GPS skugga så kan den fungerar sämre eller störtar
Det som påverkas vid Fotografering är ju att den kan flyttat runnt lite
Vidhåller bestämt att 6-8 motorer är att föredra
Se på utrustning som används vid filminspelning
För TV de kostar väl mellan 80-150t
Men går att bygga för ca 10-20% av den kostaden samt att man kan använda befintliga kameran om drönare konstruktion för den vikten
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Jag köpte en med 8 Mp var 2 i verkligheten får
Försöka komma åt RAV fil som sensor har
Före JPG komprimerad
 

afe

Aktiv medlem
Många använder Dji's enklare drönare också för TV-bruk, trots att de bara har fyra proppar. Största fördelen är förstås att de är mycket enklare att flyga stabilt än hemmabyggen. Upplösningen i kameran på min Mavic 2 Pro stämmer förstås med de uppgivna uppgifterna, och i panoramaläge kan jag få till groteskt stora bildfiler med hög upplösning.
 

M7_21

Aktiv medlem
Många använder Dji's enklare drönare också för TV-bruk, trots att de bara har fyra proppar. Största fördelen är förstås att de är mycket enklare att flyga stabilt än hemmabyggen. Upplösningen i kameran på min Mavic 2 Pro stämmer förstås med de uppgivna uppgifterna, och i panoramaläge kan jag få till groteskt stora bildfiler med hög upplösning.
Intressant, vore kul om du ville berätta mer angående den tekniken! Du skriver "groteskt stora bildfiler", hur stora då?
 
ANNONS