Annons

Lagring på portabel disk vid resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Jag är ute och reser en del och då brukar jag ta med mig en dator och extern disk och det brukar vara ganska meckigt att ta backuper. Jag skulle vilja hitta ett lättare sätt, helst utan dator, så att jag kan ta backup från minneskorten, Möjligen vill jag även kunna redigera dom. Det hade varit en bonus om jag kunde använda disken som en vanlig disk när jag är hemma.
Jag har tittat på LaCie DJI Copilot 2TB och Western Digital My Passport Wireless Pro. Är det någon som jag använda någon av dom och kan rekommenderar?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Använde en surfplatta och 256GB microSD sist jag var i Japan en månad. Mycket skönt att slippa asa på dator. Redigerade med Snapseed. Helt okej.
256GB i surfplattan och 256GB i kameran. Aldrig i närheten av att fylla korten, trots händelserik månad.
 

Yeye

Aktiv medlem
Använde en surfplatta och 256GB microSD sist jag var i Japan en månad. Mycket skönt att slippa asa på dator. Redigerade med Snapseed. Helt okej.
256GB i surfplattan och 256GB i kameran. Aldrig i närheten av att fylla korten, trots händelserik månad.
Vilken surfplatta använde du?
Sen brukar jag fylla ca 1 TB med bilder under en resa.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vilken surfplatta använde du?
Sen brukar jag fylla ca 1 TB med bilder under en resa.
Samsung Tab S3. Tyvärr är skärmen känslig för att bränna fast. Har Youtubes design inbränt efter att ha tittat på icke helskärm...
1TB, då är snurrdisk eller molntjänst för en månad billigare.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har börjat använda en iPad Pro och Lightroom CC med Adobe prenumeration med TB molnlagring.
Det innebär att jag via USB 3 kan läsa in bilderna i padddan och redigera där samt att de kopieras till Creative Cloud (och därifrån ner på min Mac hemma via Lightroom Classic).
Vilket innebär att bilderna finns oftast på min stationära redigerings maskin när jag kommer hem samt att de redigering jag gjort på resan även finns där.
Väl hemma flyttar jag biderna i lightroom till en osynkad katalog (som backas upp till CrashPlan) och kan radera bilderna i Creative Cloud och på iPad.
 

Yeye

Aktiv medlem
Jag har lagt det sättet åt sidan för det kommer inte att fungera för mig att synka mot molnet. Dels för att jag ofta är på platser där det inte finns WIFI, jag kan fotografera 1 TB på en resa så jag hinner inte ladda upp allt innan jag kommer hem och sen tycker jag inte att CC fungerar för mitt sätt att arbeta. Jag har dessutom ca 10 TB bilder hemma på min NAS.
Möjligen skulle en iPad Pro kunna fungera nu när det verkar som att man ska kunna koppla en extern disk till den.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har lagt det sättet åt sidan för det kommer inte att fungera för mig att synka mot molnet. Dels för att jag ofta är på platser där det inte finns WIFI, jag kan fotografera 1 TB på en resa så jag hinner inte ladda upp allt innan jag kommer hem och sen tycker jag inte att CC fungerar för mitt sätt att arbeta. Jag har dessutom ca 10 TB bilder hemma på min NAS.
Möjligen skulle en iPad Pro kunna fungera nu när det verkar som att man ska kunna koppla en extern disk till den.
Förlåt, jag köt Lightroom Appen på iPad inte web-versionen. den jobbar med filerna på iPad, inte molnet. Den synkar däremot mot molnet när tillfälle ges.
Du behöver inte heller synka alla filer du har hemma på NAS.
Jag synkar bara kamera/kort -> iPad -> Moln -> Dator.
 

Yeye

Aktiv medlem
Förlåt, jag köt Lightroom Appen på iPad inte web-versionen. den jobbar med filerna på iPad, inte molnet. Den synkar däremot mot molnet när tillfälle ges.
Du behöver inte heller synka alla filer du har hemma på NAS.
Jag synkar bara kamera/kort -> iPad -> Moln -> Dator.
Ja, det kanske skulle fungera. får kanske titta på det i alla fall
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Western Digital My Passport Wireless sen ett antal några år och den fungerar bra. Jag har mest använt den för att ha videofilmer med mig om jag skulle bli inregnad på ett hotell, men jag har provat kortläsarfunktionen som fungerar.

Ganska liten och behändig. Om man inte vill ha med en laptop tycker jag den är en bra lösning. Den har WiFi så att man kan använda sin telefon eller padda för att titta på bilder och video trådlöst (den agerar accesspunkt).
 
ANNONS