Annons

Problem med Tamron 150-600G2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotar ganska mycket med Nikon D500+Tamron 150-600G2. Senaste tiden så händer det ibland att autofokus slutar fungera och att det i displayen står F0 och ibland ERR. Stänger då av kameran och sedan fungerar det som det ska igen. Detta händer kanske 1 gång av 10 när jag är ute o fotar. Tänkte att det var kontakterna så jag har rengjort men problemen fortsätter. Detta händer inte om jag kör objektivet på min gamla 7100 och det händer inte heller om jag använder andra objektiv på D500:an. Någon mer som varit ute för detta?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fotar ganska mycket med Nikon D500+Tamron 150-600G2. Senaste tiden så händer det ibland att autofokus slutar fungera och att det i displayen står F0 och ibland ERR. Stänger då av kameran och sedan fungerar det som det ska igen. Detta händer kanske 1 gång av 10 när jag är ute o fotar. Tänkte att det var kontakterna så jag har rengjort men problemen fortsätter. Detta händer inte om jag kör objektivet på min gamla 7100 och det händer inte heller om jag använder andra objektiv på D500:an. Någon mer som varit ute för detta?
Ja det är flera som haft det med G2. Det var likadant med 150-600 G1 och D7100/D7200, för mig räckte det inte att stänga av utan jag fick även ta av och sätta på objektivet för att den skulle fungera igen, så gick den några timmar till. Jag har nu 200-500.

Såg någon tråd här på FS där TS skulle skicka in den, vet inte om det hjälpte. Det är också många som haft objektiven utan något problem, det är väl någon parameter som ligger på gränsen med toleranser


Du kanske kanske skicka ett PM till Torbjörn

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174096&highlight=Tamron+150-600+G2
 
Senast ändrad:

TheHammer

Medlem
Jag tror jag har lösningen....

Jag har dock Canon och hade samma problem med den. Problemet är att det inte finns något original 150-600 (varken till Canon eller Nikon) vilket gör att du måste stänga av "korrigering objektivaboration" (vilket det heter på Canonspråk). Efter det fungerar det perfekt. Kameran "luras" att tro att det är ett 100-400 objektiv men blir sedan "förvirrad" när man fotar över 400 mm.

Jag hade samma problem tidigare med Sigma 150-600. Man var tvungen att stänga av korrigeringen i kameran. Efter detta fungarar det perfekt. Jag vet inte om det är samma med Nikon men min gissning är det i alla fall. Lycka till!

Peter






Ja det är flera som haft det med G2. Det var likadant med 150-600 G1 och D7100/D7200, för mig räckte det inte att stänga av utan jag fick även ta av och sätta på objektivet för att den skulle fungera igen, så gick den några timmar till. Jag har nu 200-500.

Såg någon tråd här på FS där TS skulle skicka in den, vet inte om det hjälpte. Det är också många som haft objektiven utan något problem, det är väl någon parameter som ligger på gränsen med toleranser


Du kanske kanske skicka ett PM till Torbjörn

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174096&highlight=Tamron+150-600+G2
 

Isaberg

Aktiv medlem
Hade samma problem med mitt G1. Fick rådet att skicka in för att de skulle "spänna ut kontakterna". Fick tillbaks gluggen med uppdaterad mjukvara och kontakterna fixade på mindre än en vecka. Funkade sedan klockrent tills jag sålde det för 2 år sedan Har G2 idag och inga problem med kontakterna.

/Per
 
ANNONS