Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt Fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

glidan

Medlem
Jag vet inte vad det kallas (fotoprogram)Jag har tidigare haft mycket bra program kanske gratis där det var lätt att göra album.De har försvunnit med uppgraderingar o haverier. Vad jag önskar är ett prg där det är lätt att tagga bilder Tex Gäster hemma trädgård m.m kanske 1-6 taggar på varje bild.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Mac eller PC?
Vad vill du att programmet ska göra? Räcker det med att kunna ge nyckelord, och söka och visa bilder efter angivna nyckelord, eller vill du göra albumsidor med sid/skärm layouter som kanske har flera bilder eller kanske till och med textelement?

Så länge du bara visar bilder klarar de vanliga bildbehandlingsprogrammen som t.ex. Capture One, Adobe Lightroom, ON1 photo raw detta och de finns för både PC och mac. I dessa kan skapa smarta mappar där bilder visas efter nyckelord.

Har tyvärr inte många förslag på gratisprogram, ovanstående kostar en slant.
Har du Sony eller Fuji kameror finns det en kraftigt nedbantad gratis version av Capture One Pro som heter Capture One Express som klarar dina önskemål. Förutom att det innehåller färre funktioner fungerar det bara för RAW bilder för Sony eller Fujifilm beroende på vilken version du valt. Vad jag har förstått klarar det dock även JPEG från vilken kamera som helst vilket borde göra det användbart även för andra kameror så länge man bara fotograferar i JPEG.

Jämförelse mot fullversionen:
https://www.phaseone.com/en/Capture-One/Features/Feature-Comparison.aspx

Nedladdning för fujifilm
https://www.phaseone.com/en/Capture-One/Download/Capture-One-Express-Fujifilm.aspx

Nedladdning för Sony
https://www.phaseone.com/en/Capture-One/Download/Capture-One-Express-Sony.aspx
 

glidan

Medlem
fotoalbum

Jag har tusentals foton men om jag skall visa dem så vill jag bara visa de korten som är intressanta jag vill sätta ett märke på kortet tex barn. utflykt trädgård hemma mc många av dom är samma men det blir krångligt att göra ett album för varje.Jag kan förklara ytterligare om det behövs jag har haft album som klarat detta men med Windows utveckling har detta försvunnit. Jag har sparat äldre datorer men jag har inte plats att ta upp dom
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du garanterat ha kvar resultatet av taggar år ut & år in?
I så fall går det tagga bilderna direkt i OS.

Jag har glömt vem på FS som beskrev hur man gör, kanske iSolen?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vill du garanterat ha kvar resultatet av taggar år ut & år in?
I så fall går det tagga bilderna direkt i OS.

Jag har glömt vem på FS som beskrev hur man gör, kanske iSolen?

Kanske den här skulle kunna vara till hjälp i så fall.
https://www.microsoft.com/sv-se/p/tag-explorer/9nblggh67ngr?activetab=pivot:regionofsystemrequirementstab

Lite oklart dock om det går att spara sökfrågor, så att man t.ex. kan skapa en mapp/album som t.ex. "Friluftsliv i Skånestäder" som innehåller alla bilder som var för sig är taggade "Skåne", "Skogspromenad", "Segling", eller att man kan skapa hierarkiska taggar så att man t.ex. kan skapa en tag "Ros" som har hierarkin "Växter/blommor/ros" så att alla bilder som ges taggen ros även hittas om man söker efter växter eller blommor. Det senare ganska praktiskt om man har stora bildarkiv.
Sedan fordrar det förstås någon form av bildvisarprogram som kan öppna en sådan mapp med bilder.


Kom föresten att tänka på ytterligare en gratis rawkonverterare med Digital Asset Managment funktion, nämligen Darktable som är snarlik Lightroom och Capture One vad det gäller att hålla reda på bilder.

Om hur collections fungerar i darktable:
https://www.youtube.com/watch?v=F6GZTgEE7XM
 

glidan

Medlem
fotoalbum

Det jag vill är när barn o småttingar kommer vill jag visa barn oavsett om dom är i trädgård eller på semester eller fiskar krabba.Om jag vill se våran trädgård genom åren vill jag se alla bilder oavsett om vi har bekanta som dricker kaffe i trädgården.Om en kompis kommer vill vi kanske se gemensamma kompisar.Så slår jag trädgård vill jag se trädgård med släkt,bekanta,barn eller bara trädgård.En bild skall kunna ha Semester,barn ,bekanta ,barn mm.Jag har haft ett dra o släpp program söm klarat detta
Jag tog visa alla bilder samt började markera kanske med ctrl o märkte alla bilder som skulle vara med i den gruppen.Sedan tog jag nästa grupp o gjorde likadant.I slutet kunde en bild ha kanske 5 markeringar.Jag har olika prioriteringar när jag tittar på bilder.i det program som jag har nu finns en tidsaxel den är ju dödstråkig i kameran kan jag ha bilder ifrån mitt arbete,trädgård,barn,en katt , en blomma,enda sambandet är tiden
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det jag vill är när barn o småttingar kommer vill jag visa barn oavsett om dom är i trädgård eller på semester eller fiskar krabba.Om jag vill se våran trädgård genom åren vill jag se alla bilder oavsett om vi har bekanta som dricker kaffe i trädgården.Om en kompis kommer vill vi kanske se gemensamma kompisar.Så slår jag trädgård vill jag se trädgård med släkt,bekanta,barn eller bara trädgård.En bild skall kunna ha Semester,barn ,bekanta ,barn mm.Jag har haft ett dra o släpp program söm klarat detta
Jag tog visa alla bilder samt började markera kanske med ctrl o märkte alla bilder som skulle vara med i den gruppen.Sedan tog jag nästa grupp o gjorde likadant.I slutet kunde en bild ha kanske 5 markeringar.Jag har olika prioriteringar när jag tittar på bilder.i det program som jag har nu finns en tidsaxel den är ju dödstråkig i kameran kan jag ha bilder ifrån mitt arbete,trädgård,barn,en katt , en blomma,enda sambandet är tiden
Det här är mer eller mindre standard i alla fotohanteringsprogram. Förutom att sätta nyckelord brukar man kunna betygsätta bilderna så att man t.ex. Skapa ett album med fyrstjärninga eller bättre bilder märkta med ett visst eller vissa nyckelord.
 

glidan

Medlem
fotoalbum

Jag kanske har blivit dummare eller latare jag provade lightroom men det verkade krångligt deras 7 dagars prov kan man få den igen.Jag tittade även på cloud någonting men deras rea gick ut innan jag hann prova.
 
ANNONS