Annons

Enklare bärbar dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse.K

Aktiv medlem
Det här är bättre:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-2019-CPU-Roundup-Intel-vs-AMD-1298/

Men jag vet att jag i november hittade en test med tom i3-processorer med o även enklare AMD-processorer.
O i det testet så visar det sig att intel blev billigare för samma prestanda för LIGHTROOM (kan ha varit PHOTOSHOP...).
Skulle man spela spel så var AMD utan tvekan det billigare alternativet.

Men det var inga milsvida skillnader.
Hmm, intressant, alla större dator/spelsidor säger tvärt om. Intel presterar bättre i spel för sin singeltråd-prestanda men i "workstations" vinner AMD för sina fler trådar. Jag skulle tror att testet var antingen i Photoshop eller i Lightrooms singeltrådade funktioner. Men som du också säger är skillnaden några enstaka procent.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad tror ni om kombinationen begagnad laptop, t.ex. en Lenovo Thinkpad T450;

eller en Macbook Pro 13,3 Retina

och en extern skärm, t.ex. en Dell U2415?
Både Apple och Lenovo gör bra prylar, om jag läste rätt var väl Lenovon lite snabbare vilket aldrig skadar om du vill köra tyngre Adobe program. Macen är snabb nog för Apples lättanvända "Bilder" och har bättre inbyggd bildskärm.

Dell skärmen klarar sRGB vilket räcker för webben men kanske inte ideal för att förbereda för papper då vill du helst ha Adobe RGB.
Dessutom lär du behöva mer disk för dina bilder, helst SSD.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker att en del råd här i tråden går över de önskemål som TS har uttryckt. Det handlar väl om att få en hyfsad dator till rimligt peng?

En SSD på 240 GB räcker ju utmärkt. Kör man laptop får man väl ändå räkna med att att ha bilderna på en extern disk. Det går att köpa en USB-disk för små pengar som sväljer väldigt många bilder. Visst, den kommer förstås inte vara lika snabb som en SSD men det är inga egentliga problem.

Kalibrering, sRBG, AdobeRGB - visst, men det känns som begrepp som man kanske inte behöver tänka på så mycket när man beskrivit behoven så som TS gjort i sitt första inlägg.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Både Apple och Lenovo gör bra prylar, om jag läste rätt var väl Lenovon lite snabbare vilket aldrig skadar om du vill köra tyngre Adobe program. Macen är snabb nog för Apples lättanvända "Bilder" och har bättre inbyggd bildskärm.

Dell skärmen klarar sRGB vilket räcker för webben men kanske inte ideal för att förbereda för papper då vill du helst ha Adobe RGB.
Dessutom lär du behöva mer disk för dina bilder, helst SSD.
Jag har en T440 som är föregångaren till T450. Min T440 har en rätt usel skärm för bildbehandling och det är säkert likadant på T450. TN-panel, blåaktig och dåligt färgomfång. Det är lite bättre än vad det vari den R61 jag hade före T440, men inte bra. De nya i samma serie har i alla fall genomgående IPS-panel, men man måste beställa den bästa skärmen för att få nära sRGB-täckning. Högtalarna är inte direkt anpassade för att skaka om rummet heller, försiktigt uttryckt.

Nackdelen med datorerna i serien om man främst tänker ha dem enbart på skrivbordet och inte köra på batteri eller bära med sig dem är att de är mer optimerade för just det.* För mig är det dock en del av poängen. Jag har det största batteriet som sticker ut på undersidan.

Nu kan det ju låta som att jag inte gillar Thinkpad, vilket är fel. Det är bara det att prioriteringarna ser lite annorlunda ut gällande vad som får stryka på foten när datorn anpassas till ett visst pris. Köper man nytt så kan man konfigurera dem en del och det finns en hel skala med modeller, plus att de ofta är någorlunda servicevänliga för den specifika modelltypen.

*Inrego har en Thinkpad W541 listad som är lite mer av den typen som tillåts vara lite större, tyngre och dra mer ström. Processorn är fyrkärnig istället för tvåkärning och är i sig ungefär dubbelt så snabb som den i T450.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag tycker att en del råd här i tråden går över de önskemål som TS har uttryckt. Det handlar väl om att få en hyfsad dator till rimligt peng?

En SSD på 240 GB räcker ju utmärkt. Kör man laptop får man väl ändå räkna med att att ha bilderna på en extern disk. Det går att köpa en USB-disk för små pengar som sväljer väldigt många bilder. Visst, den kommer förstås inte vara lika snabb som en SSD men det är inga egentliga problem.

Kalibrering, sRBG, AdobeRGB - visst, men det känns som begrepp som man kanske inte behöver tänka på så mycket när man beskrivit behoven så som TS gjort i sitt första inlägg.
Exakt så, hyfsad dator till rimlig peng.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag har en T440 som är föregångaren till T450. Min T440 har en rätt usel skärm för bildbehandling och det är säkert likadant på T450. TN-panel, blåaktig och dåligt färgomfång.

[...]

*Inrego har en Thinkpad W541 listad som är lite mer av den typen som tillåts vara lite större, tyngre och dra mer ström. Processorn är fyrkärnig istället för tvåkärning och är i sig ungefär dubbelt så snabb som den i T450.
Min tanke med laptop + extern skärm är att all bildredigering ska göras på den externa.

Skälet till att jag överväger laptop är inte att den ska tas med, den kommer troligen aldrig lämna huset. Man kan ju då ställa sig frågan varför jag inte köper stationär. Och det har väl dels att göra med portabilitet inom huset (möjlighet att sätta sig i soffan med laptopen typ), dels att göra med utrymme. Vi har ingen bra plats i huset vi kan avsätta som ren arbetsplats för dator, utan vill ha möjlighet att stuva undan den. Med en lösning som inkluderar extern skärm lär iofs skärmen bli stående. Jag skulle därför kunna tänka mig en clean AIO-lösning också, t.ex. Imac.

Jag föreställer mig att en bra skärm är viktigare än en riktigt kraftfull dator för mina behov.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag föreställer mig att en bra skärm är viktigare än en riktigt kraftfull dator för mina behov.
Det beror på vilket program du väljer för redigeringen. Om det verkligen är minimalt med redigering, ja då duger nästan vilken dator som helst och då ryms säkert en bra extern skärm inom budgeten.

Om du däremot har tankar på att använda program som Photoshop (Elements eller stora versionen) eller Lightroom, då är prestanda rätt viktigt, det blir nästan olidligt segt att jobba med den typen av program på en alltför klen dator - oavsett hur fin skärmen är! :)

Om jag vore du skulle jag börja med en hyfsat bra dator och se hur det känns med den inbyggda skärmen. Om det funkar för dig - bra så. Om det inte lirar, ja då blir det att gräva djupare i plånboken och skaffa en skärm också.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Det beror på vilket program du väljer för redigeringen. Om det verkligen är minimalt med redigering, ja då duger nästan vilken dator som helst och då ryms säkert en bra extern skärm inom budgeten.

Om du däremot har tankar på att använda program som Photoshop (Elements eller stora versionen) eller Lightroom, då är prestanda rätt viktigt, det blir nästan olidligt segt att jobba med den typen av program på en alltför klen dator - oavsett hur fin skärmen är! :)

Om jag vore du skulle jag börja med en hyfsat bra dator och se hur det känns med den inbyggda skärmen. Om det funkar för dig - bra så. Om det inte lirar, ja då blir det att gräva djupare i plånboken och skaffa en skärm också.
Tack för synpunkter!

Min tanke är att en relativt stor och bra (extern) skärm - större än på en laptop - kommer göra det roligare att ö h t hantera bilder, och att jag sedan får se hur intresset för redigering utvecklar sig. Jag har som sagt en äldre version av Elements (9 tror jag), som det aldrig blivit av att jag lärt mig hantera. Jag vill nog ha ett ganska intuitivt/lättanvänt program. Om det är för komplicerat är det lätt att jag ger upp om jag inte greppar allt, men kanske är det så att man kan nöja sig med enklare hantering även inom ramen för mer komplicerade program?

Är prestandan viktig vid användande av Elements, oavsett hur man använder det?

Har du möjligen något konkret tips på en "hyfsat bra dator" med en tillräckligt bra skärm för en nybörjare i bildhantering som jag? Jag har förstått att många tycker att MacBook är bra, men de kostar också därefter, särskilt om den ska komma med mycket RAM-minne, SSD etc. När det gäller PC känns det som en oöverblickbar djungel.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för synpunkter!

Min tanke är att en relativt stor och bra (extern) skärm - större än på en laptop - kommer göra det roligare att ö h t hantera bilder, och att jag sedan får se hur intresset för redigering utvecklar sig. Jag har som sagt en äldre version av Elements (9 tror jag), som det aldrig blivit av att jag lärt mig hantera. Jag vill nog ha ett ganska intuitivt/lättanvänt program. Om det är för komplicerat är det lätt att jag ger upp om jag inte greppar allt, men kanske är det så att man kan nöja sig med enklare hantering även inom ramen för mer komplicerade program?

Är prestandan viktig vid användande av Elements, oavsett hur man använder det?

Har du möjligen något konkret tips på en "hyfsat bra dator" med en tillräckligt bra skärm för en nybörjare i bildhantering som jag? Jag har förstått att många tycker att MacBook är bra, men de kostar också därefter, särskilt om den ska komma med mycket RAM-minne, SSD etc. När det gäller PC känns det som en oöverblickbar djungel.
Vet inte riktigt om Elements platsar som "enkelt och intuitivt". Är sådant viktigt, satsa på Apple och deras Bilder på en mac. Kommer att fungera utmärkt på den 13 tums MBpro som nämnts tidigare. Fördelen med "Foto" är att du får uppdateringar till senaste versionen gratis.
 

AFJ

Aktiv medlem
Min tanke är att en relativt stor och bra (extern) skärm - större än på en laptop - kommer göra det roligare att ö h t hantera bilder, och att jag sedan får se hur intresset för redigering utvecklar sig.
Låter vettigt.

Jag har som sagt en äldre version av Elements (9 tror jag), som det aldrig blivit av att jag lärt mig hantera. Jag vill nog ha ett ganska intuitivt/lättanvänt program. Om det är för komplicerat är det lätt att jag ger upp om jag inte greppar allt, men kanske är det så att man kan nöja sig med enklare hantering även inom ramen för mer komplicerade program?

Jag använde själv Elements för väldigt, väldigt länge sedan. Jag tycker det var rätt bökigt att hantera och bytte efter något år till ACDSee och sedan till Lightroom när det kom. Min far (86 år) använder Elemenst (några generationer gammalt) och han trivs med det. Jag blir dock oerhört frustrerad när jag skall försöka hjälpa honom med programmet. Jag tycker det är ologiskt, tungjobbat och rörigt. Att din version är gammal är nog inget större problem (så långe du fotar i JPG) men jag tycker det är tveksamt att "investera" tid i det programmet. Andra har säkert en annan uppfattning och älskar det.



Har du möjligen något konkret tips på en "hyfsat bra dator" med en tillräckligt bra skärm för en nybörjare i bildhantering som jag? Jag har förstått att många tycker att MacBook är bra, men de kostar också därefter, särskilt om den ska komma med mycket RAM-minne, SSD etc. När det gäller PC känns det som en oöverblickbar djungel.
Jag kan inget om Mac och är inte expert på hårdvara. I och med att du kollar på begagnat kommer utbudet förstås vara begränsat så det är svårt att ge råd. När det gäller PC så är det visserligen en djungel men det går att googla fram olika processorers tillverkningsår, prestanda etc så att man kan få en uppfattning om hur bra det är. Tänk på att en modern i5 är väldigt mycket snabbare än en i7 med många år på nacken så man måste kolla versionsnumret också.

När det gäller minne så är mer alltid bättre, mindre än 8GB RAM skall du inte välja, gärna 16. SSD på systemdisken är klart att föredra. Lagring tror jag du kommer att få lägga på extern disk oavsett modell. Då räcker en vanligt USB 3.0 disk gott.
 

afe

Aktiv medlem
Om datorn inte ska bäras omkring på så finns det möjligheter att bygga riktigt små stationära datorer med prestanda som räcker och bli över för dina behov. Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon av de firmor som bygger ihop datorer efter behov och hör vad det skulle kosta - du kommer garanterat att få en dator som är bättre än om du köper en laptop.

Hör med t.ex. Alina eller Inet.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Om datorn inte ska bäras omkring på så finns det möjligheter att bygga riktigt små stationära datorer med prestanda som räcker och bli över för dina behov. Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon av de firmor som bygger ihop datorer efter behov och hör vad det skulle kosta - du kommer garanterat att få en dator som är bättre än om du köper en laptop.

Hör med t.ex. Alina eller Inet.
Tänkte titta in till Inet någon dag snart.

Annars har mitt huvudspår de senaste dagarna varit begagnad Mac, av lite olika skäl. De verkar genomgående ha bra skärmar, flera har nämnt programmet "Bilder" och de har ett (möjligen oförtjänt) rykte om att vara enkla att använda. Men mycket handlar nog om att jag inte orkar orientera mig i PC-djungeln.

Fast då kan jag å andra sidan inte bestämma mig för Macbook Pro eller iMac, eller vilken variant, eller från vilket år...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tänkte titta in till Inet någon dag snart.

Annars har mitt huvudspår de senaste dagarna varit begagnad Mac, av lite olika skäl. De verkar genomgående ha bra skärmar, flera har nämnt programmet "Bilder" och de har ett (möjligen oförtjänt) rykte om att vara enkla att använda. Men mycket handlar nog om att jag inte orkar orientera mig i PC-djungeln.

Fast då kan jag å andra sidan inte bestämma mig för Macbook Pro eller iMac, eller vilken variant, eller från vilket år...
Jag hade valt Macbook Pro, då kan du uppgradera extern bildskärm eller dator separat, och du har möjlighet att ta med dig datorn på resa, eller enkelt flytta runt den hemma ifall det skulle behövas. Går bildskärmen sönder har du fortfarande den lilla skärmen i reserv.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Tänkte titta in till Inet någon dag snart.

Annars har mitt huvudspår de senaste dagarna varit begagnad Mac, av lite olika skäl. De verkar genomgående ha bra skärmar, flera har nämnt programmet "Bilder" och de har ett (möjligen oförtjänt) rykte om att vara enkla att använda. Men mycket handlar nog om att jag inte orkar orientera mig i PC-djungeln.

Fast då kan jag å andra sidan inte bestämma mig för Macbook Pro eller iMac, eller vilken variant, eller från vilket år...
Jag kan låta elak, men min tolkning är att din datorvana inte är jättestor, känner du dig då relativt hemma/bekväm i Windows så är ju Mac/OSX något nytt du ska lära dig. Har du ingen som kan hjälpa dig på plats så kanske du ska välja något du redan vet hur det fungerar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag kan låta elak, men min tolkning är att din datorvana inte är jättestor, känner du dig då relativt hemma/bekväm i Windows så är ju Mac/OSX något nytt du ska lära dig. Har du ingen som kan hjälpa dig på plats så kanske du ska välja något du redan vet hur det fungerar.
Om nu TS kan och känner igen windows, kan man ju fråga sig vilken version han känner igen. Är det windows 7 så supportas den inte längre än till 14 januari 2020, och då blir det att uppgradera till windows 10 som är ett helt annat djur, som fordrar lite inlärning precis som MacOS. Är det en äldre begagnad PC han köper kanske det inte ens går att uppgradera till windows 10.

Han behöver dessutom uppgradera sin Elements 9 ifall han vill fortsätta använda det. Det kör inte ens på windows 7. Har inte koll på om det finns något liknande Apples Bilder för windows 10 men någon windows användare kan kanske ge något förslag på enklare program för PC.

Apple har fördelen av att kontrollera både hård och mjukvara vilket gör uppdateringar smärtfriare. Senaste MacOS kör på alla Macbook pro enda tillbaka till 2012. Skadar förstås inte om man kan hitta något nyare
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag kan låta elak, men min tolkning är att din datorvana inte är jättestor, känner du dig då relativt hemma/bekväm i Windows så är ju Mac/OSX något nytt du ska lära dig. Har du ingen som kan hjälpa dig på plats så kanske du ska välja något du redan vet hur det fungerar.
Inte elakt alls, och det stämmer rätt bra. Även om jag sitter framför en datorskärm och jobbar hela dagarna, och har gjort det i många år, så är det i princip endast fråga om att redigera text i Word. Har Windows 10 på jobbet och 7 hemma.

En viss omställning skulle det säkert vara att gå över till MacOS (vi har en iPad hemma), men ingen avgörande faktor för mig tror jag. Att hantera bilder har jag ingen större vana av i något av systemen, även om jag är någorlunda bekant med filhantering etc. i Windows.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Funderar också på att köpa ny dator då min 10 år gamla laptop börjar bli allt för seg, speciellt när jag köpte ny kamera. Fungerar hyfsat på min 24 tums skärm, men blir för segt på min 27 tums skärm. Ingen av dem är 4K skärmar.

Funderade först på en dyrare laptop, men har svårt att hitta någon. Tycker det är mest handlar om throttling av processorns hastighet, högt susande fläktar eller att elektroniken låter.

Funderar därför på en liten stationär dator, som någon här tidigare nämnde. Det finns t ex ett litet chassi som t ex Cooler Master Elite 110 Mini-IT (26 x 28 x 21 cm) där man kan stoppa in lämpliga komponenter.

Men vill du ha friheten att kunna sitta där du vill i hemmet, så är det en bärbar som gäller. Tror dock att det är svårt att hitta en enklare dator som klarar uppgiften, speciellt om man vill använda en extern skärm.

Hoppas skriver en rad om du hittar en dator.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Inte elakt alls, och det stämmer rätt bra. Även om jag sitter framför en datorskärm och jobbar hela dagarna, och har gjort det i många år, så är det i princip endast fråga om att redigera text i Word. Har Windows 10 på jobbet och 7 hemma.

En viss omställning skulle det säkert vara att gå över till MacOS (vi har en iPad hemma), men ingen avgörande faktor för mig tror jag. Att hantera bilder har jag ingen större vana av i något av systemen, även om jag är någorlunda bekant med filhantering etc. i Windows.
Om du inte har något problem med att växla mellan windows 7 och windows 10 kommer du sannolikt inte ha något problem att lära dig MacOS heller. Har du dessutom en iPad med vilken du kan använda för att dela data mellan dator och platta via Apples iCloud är det väl närmast självklart att du ska välja Apple.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är det en äldre begagnad PC han köper kanske det inte ens går att uppgradera till windows 10.
De flesta företag som säljer begagnade PC erbjuder olika alternativ när det gäller val av OS. Den länkade datorn tidigare kunde t ex fås med Win 10.

Jag har uppgraderat mängder av gamla burkar till nyare Windows versioner och det är sällan det inte går.

Han behöver dessutom uppgradera sin Elements 9 ifall han vill fortsätta använda det. Det kör inte ens på windows 7.
Är du säker på detta? Min far kör i alla fall Elements 11 på Win 7. Min erfarenhet är att de allra flesta 32-bitars Windows program går att köra under Win 10 men visst finns det undantag och Elements kanske är ett av dem?


Apple har fördelen av att kontrollera både hård och mjukvara vilket gör uppdateringar smärtfriare. Senaste MacOS kör på alla Macbook pro enda tillbaka till 2012. Skadar förstås inte om man kan hitta något nyare
Jag kör Windows 10 på min gamla Asus Laptop som är från 2011. Jag vill inte starta något Mac vs Win krig men när det gäller möjligheten att köra nya OS på gammal hårdvara samt gamla program på nyare OS så brukar väl Windows och PC vara rätt förlåtande.
 
ANNONS