Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
FTP är nog snarare på väg bort. Det finns väl ingen möjlighet till kryptering i det protokollet.
Jo, med FTP-SSL, men mina kameror som har WiFi kan inte köra det eller SFTP eller något annat filöverföringsprotokoll. Man måste köra tillverkarens speciallapp i en telefon eller något liknande.
 

iSolen.se

Guest
Jo, med FTP-SSL, men mina kameror som har WiFi kan inte köra det eller SFTP eller något annat filöverföringsprotokoll. Man måste köra tillverkarens speciallapp i en telefon eller något liknande.
1) Är det så viktigt? Jag har aldrig hört talas om en bildstöld den vägen.

2) Den vanligaste användningen av FTP för bildöverföring är över eget wifi till egen FTP-server. Då tillför inte "S" mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
Någonstans lite längre upp i tråden diskuterades hur mycket bandbredd alla dessa IOT tar egentligen.

Jag har inte svaret, men fick en gång berättar av en teknisk chef för bredbandsprodukten i ett av våra stora tekecom-bolag.
Det är en ganska stor del som går åt bara för att alla prylar i egna nätet och alla grannarnas acceccpunkter och prylar ska känna till varandra. De delar ju frekvensband så de måste hela tiden hålla koll på ifall någon annan använder frekvensen just nu.
I ett ad-hoc-nät blir det mycket overheadtrafik, men i ett infrastrukturnät blir det inte lika mycket (men det jobbas en del på att förbättra prestandan hos ad-hoc-nät eftersom folk tror att det kommer att behövas i framtiden).

I WiFi-nät brukar man dessutom köra CSMA/CA för att undvika kollisioner.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, du skrev i aningen nedvärderande ton "konsumentprodukter", att de inte presterade, alltså något som finns, så då var jag lite nyfiken på hur du 1) kunde såga en hel bransch 2) så lätt skilja på konsument och pro (och business för den delen)
Poängen är att dagens WiFi och 5G inte är samma teknik, så att säga något om den framtida praktiska prestandan hos ett 5G-nät genom att referera till prestandan i ett WiFi-nät är nog vanskligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej det är nog ingen bra lösning. Kör Hue så? Den kör väl eget protokoll på 868MHz.
Jag vet inte vad hue använder för att kommunicera. Jag har ingen sådan lampa eftersom jag tycker att de är lite väl dyra leksaker.

Jag tror inte man behöver wifibryggan egentligen, den är bara bekväm. Tex finns det ju kontroller som jag uppfattar kommunicerar direkt med enheterna (zigbee)
Ja, om man ska ha ett "smart hem" (svengelska! (men jag kommer inte på en bättre svensk term, och den har väl fastnat)) så är det nog vettigare att styra lampor och vägguttag med en kommunikationskanal som inte är WiFi, t.ex. zigbee, z-wave eller bluetooth 5.
 

iSolen.se

Guest
Jag vet inte vad hue använder för att kommunicera. Jag har ingen sådan lampa
Ok du är rädd för att bli hackad utan att veta hur det funkar eller hur man skulle kunna undvika det.

eftersom jag tycker att de är lite väl dyra leksaker.
Du har inte kollat "Trådlös" på IKEA. Samma teknik.

Ja, om man ska ha ett "smart hem" (svengelska! (men jag kommer inte på en bättre svensk term, och den har väl fastnat)) så är det nog vettigare att styra lampor och vägguttag med en kommunikationskanal som inte är WiFi, t.ex. zigbee, z-wave eller bluetooth 5.
Man brukar kalla det för hemautomation. Tillräckligt svenskt?

Jo jag skrev ju det ovan, det är Zigbee, inte wifi, men du lät så bestämd att jag trodde du hade koll. Du behöver inte använda wifi.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
1) Är det så viktigt? Jag har aldrig hört talas om en bildstöld den vägen.
[...].
Ju vanligare ”molnkameran” blir, ju vanligare kommer det bli att försöka stjäla bilder som överförs

På en tidningsredaktion.
- grabbar, expressen har fyra gubbar som plåtar VM-finalen. Vi har ingen. Vem kopplar upp en tjuvtråd så att vi kan avlyssna deras bildström?
 

iSolen.se

Guest
Ju vanligare ”molnkameran” blir, ju vanligare kommer det bli att försöka stjäla bilder som överförs

På en tidningsredaktion.
- grabbar, expressen har fyra gubbar som plåtar VM-finalen. Vi har ingen. Vem kopplar upp en tjuvtråd så att vi kan avlyssna deras bildström?
Att få tag i bilder är hur lätt som helst, de som är bra kommer publiceras och då slipper man t o m göra urvalet och redigeringen :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nåja, det var du tog upp säkerhetsrisken som ett argument att inte köpa, dvs inte halmgubbe utan mitt i prick.
Men du förde över diskussionen på saker som jag inte tog upp, och sen påstod du att jag var orolig över säkerheten i dessa saker. Jag ids inte hänvisa till alla inläggen, men det är enkelt att följa länkarna bakåt.
 
ANNONS