Annons

Dålig framkallning hos Önskefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Hej!

För första gången någonsin tänkte jag testa att framkalla några bilder.....och mest som ett test för att se hur resultatet skulle bli. Har tidigare kunnat läst mig till att man inte kan förvänta sig att bilderna skall bli 100%, så som man ser dom på sin datorskärm.....speciellt inte om den inte är kalibrerad.

Så jag laddade upp 6 bilder på önskefoto.se och valde att inget skulle ändras på bilderna. När jag väl fick bilderna så var dom mörkare, mycket mindre färg, och skärpan i bilderna var helt borta.

Jag förväntade mig som sagt inte att dom skulle se ut exakt som på min skärm.....men det här var under all kritik tycker jag. Blir ju bättre om jag skriver ut en bild med min gamla färglaser, som inte är till för att printa foton.

Skall man välja något annat allternativ då man framkallar? Behöver man ändra på bilderna innan man laddar upp dom? eller är det bara önskefoto som suger?

Har läst i efterhand att Crimson är att föredra. Vore kul att testa hos dom också, utan någon ändring av bilderna.....och se om det blir bättre/sämre...
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Som du själv säger så är det en rad områden som påverkar hur den tryckta bilden upplevs.
Vilket program redigerade du bilderna i? Fotade du i raw eller jpg? Vilken färgrymd exporterade du bilderna i? (sRGB eller AdobeRGB?)
Slutligen är en kalibrator en billig investering om man vill jobba mer seriöst med sina bilder. (Så att man kan kontrollera att exponeringen är korrekt osv) Dessa finns att köpa för en tusenlapp och uppåt.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag använder själv "Photobox" till bilder och fotoböcker och är nöjd med resultatet..
Har ingen kalibrerad skärm men det går fint ändå...Brukar lägga på lite extra skärpa.
Jag är dessutom väldigt oseriös och använder ACDSee och använder aldrig raw.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Som du själv säger så är det en rad områden som påverkar hur den tryckta bilden upplevs.
Vilket program redigerade du bilderna i? Fotade du i raw eller jpg? Vilken färgrymd exporterade du bilderna i? (sRGB eller AdobeRGB?)
Slutligen är en kalibrator en billig investering om man vill jobba mer seriöst med sina bilder. (Så att man kan kontrollera att exponeringen är korrekt osv) Dessa finns att köpa för en tusenlapp och uppåt.
Jo, jag har förstått det där. Men jag trodde väl att det skulle vara små skillnader som inte stör en glad amatör som mig själv så mycket. Men att bilderna både skulle vara mörkare, färglösa och med mindre skärpa hade jag aldrig kunnat tänka mig.....och har svårt att tro att det bara skulle bero på att min skärm inte är kalibrerad.

Jag fotar alltid i raw, redigerar i Photoshop och exporterar bilderna i Adobe RGB...
 
Det största felet man oftast gör är att redigera bilderna med på tok för ljus skärm, då blir bilderna mörka när man skriver ut dem. Har själv fått erfara detta en gång i tiden, sen jag tog tag i arbetsflödet och kalibrerade hela vägen så har jag aldrig några problem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, jag har förstått det där. Men jag trodde väl att det skulle vara små skillnader som inte stör en glad amatör som mig själv så mycket. Men att bilderna både skulle vara mörkare, färglösa och med mindre skärpa hade jag aldrig kunnat tänka mig.....och har svårt att tro att det bara skulle bero på att min skärm inte är kalibrerad.

Jag fotar alltid i raw, redigerar i Photoshop och exporterar bilderna i Adobe RGB...
Att köra AdobeRGB mot konsumentinriktade företag bör man nog undvika om saken inte är kontrollerad först. Det är inte alls säkert att de har en process som hanterar detta.

Att bilderna blir mörka kan ju bero både på deras process, men också på hur papperskopior beter sig kontra skärmar som lyser själva och att din skärm är för ljus. Det senare är väldigt vanligt om man inte har kalibrerat den så att den passar utskrift. Som grundinställning är skärmar ofta alldeles för ljus.

Man kan behöva skärpa för utskrift, men man behöver nog lista ut vad den som skriver ut/gör färgkopior eventuellt lägger på automatiskt i maskinen. Problemet här är kanske att det är lite för många okända variabler...

Hos Crimson har jag för mig att man kan beställa en testbild för att se hur det blir jämfört med på skärmen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...
exporterar bilderna i Adobe RGB...
Önskefoto hade inte stöd för aRGB när jag felsökte åt en polare för nåt år sedan.
Stor sannolikhet att de fortfarande inte har det.
Sen med ljusheten så har du inte profilerat/kalibrerat skärmen så kan felet ligga på din hårdvara.
Jag fick hem almanackorna för 2019 förra veckan och färger/ljusintensitet är bra. Dock hade jag råkat glömma ändra årtal så jag fick hem en almancka avsedd för 2018. Chattade med dom och de tryckte upp helt nya almanackor åt mig helt gratis inkl frakt utan att argumentera att felet i grund och botten var mitt fel då jag inte uppmärksammade detta vid förhandsgranskningen.
Så jag uppmanar dig att kontakta deras kundservice du med.

/Stefan
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Mörka utskrifter kan också bero på var man betraktar bilden. När jag beställde från Crimson för första gången, tyckte jag bilderna var lite mörkare än vad de visades på min kalibrerade skärm. Det var först när jag ställde mig vid fönstret (ej direkt solljus) som bilden var lika ljus som min skärm. Brukar ibland göra bilden lite ljusare om jag vet att bilden ska hänga längre in i rummet.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag hade förväntat mig lite mörkare bilder, för det har jag läst en del om tidigare.....men jag hade t.e.x laddat upp ett par bilder som jag tog i Italien med färgglada hus, som jag medvetet hade ökat färgerna på lite extra.....och där såg dom framkallade bilderna urtvättade ut. Blev även förvånad över att skärpan i bilderna var sämre.

Jaja.....detta var mest ett test som sagt, och jag antar att man får fortsätta att testa.....olika företag och olika inställning m.m för att komma fram till något man tycker duger, och sedan hålla sig till det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att färgerna blir dassiga får ses som väntat om du skickar AdobeRGB och de inte har fungerande färghantering, utan i princp antar att allting är sRGB.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Att färgerna blir dassiga får ses som väntat om du skickar AdobeRGB och de inte har fungerande färghantering, utan i princp antar att allting är sRGB.
Jag förstår mig inte på det där om jag skall vara ärlig. Förstår heller inte vad problemet är. I mina ögon så ser bilderna likadana ut....oavsett om jag tittar på dom på min mac, min pc, en iPad, någon annans dator etc. Så dom borde se okej ut hos en framkallare också......men när dom printar ut bilderna så blir ALLT fel :-/
 

alfin

Aktiv medlem
Jag förstår mig inte på det där om jag skall vara ärlig. Förstår heller inte vad problemet är. I mina ögon så ser bilderna likadana ut....oavsett om jag tittar på dom på min mac, min pc, en iPad, någon annans dator etc. Så dom borde se okej ut hos en framkallare också......men när dom printar ut bilderna så blir ALLT fel :-/
Såvida de inte printar med sRGB, vilket jag starkt betvivlar, så måste de ändå konvertera till printerns och printerpapperets färgprofil och då kvittar det om du skickar bilderna i sRGB eller Adobe RGB.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Epson 3880 och skriver ut mycket själv. Givetvis är mina skärmar kallibrerade/profilerade en iMAc 27 och Dell 3014 som kan hårdvarukalibreras.
iMacen är bra för kolla skärpan mm. Fast den klarar inte aRGB. Det gör Dellen som är den jag litar på för utskrifter. Den ligger på under delta 1 så jag kan lita på att färgerna blir korrekt. Jag kör på 120 Lux på skärmarna. Det är cirka klockan 6 på solen som visas när man ställer ljuset på Mac. Vad som är korrekt beror på ljuset man har i rummet.

När det gäller färgrymd så är aRGB rätt för utskrifter på bra fotoskrivare från Epson och Canon med 9-10 färgpatroner. En bra fotoskrivare ligger runt aRGB. Bland annat Crimson har sådana men det kostar extra.

För utskrifter och fotoböcker man beställer finns det flera olika tekniker. Det finns laserprintar, digitala tryckpressar som kör offset och sedan bilder som med laser exponeras på fotopapper. Dessa tekniker har oftast endast sRGB som max.
Vanligt fotopapper är det jag tycker sämst om. Det har sämst hållbarhet och rullar sig lätt när det är torrt inomhus.
Så om ni inte beställer inkjet printar så använd sRGB som färgrymd annars får ni problemet med färger som är bleka. Det beror på att aRGB måste tryckas ner i den mindre färgrymden som skrivaren klarar. Ser kanske bra ut på skärmen men blir kass i utskriften.
Själv skriver jag ut själv upp till A2 på egen skrivare. När dessa blir precis som jag redigerat dem vet jag att det också kommer fungera hos Crimson. Jag redigerar mina bilder och exporterar dem till disken och skapar min fotobok.
Ännu har jag inte blivit besviken utan det blir exakt korrekt. Skärpningen lämnar jag till Crimson eftersom det sker med automatik så det passar skrivaren. En del skrivare ligger på 300 dpi och en del som Epson på 240/360 eller 720 som passar dem bäst.
Jag får inte lika bra resultat från Crimsons tryckpressar som jag kan få ut från min egen skrivare. Det kan man inte heller förvänta sig. De har en mer produktiv metod men också en som ger lägre kvalitet
För den som vill börja skriva ut själv eller beställa utskrifter så måste man starta hemma och se över sin egen arbetsprocess. Man måste få kontroll på sin egen kedja från bild till utskrift. Den enda gång man ser bilden är på skärmen. Stämmer inte det mot standard så är man förlorad. Tro mig för jag började köra utskrifter på 90-talet när en kalibrator kostade som en bättre bil. Försökte få kontroll på färgerna och ljuset i bilderna men det gör man inte utan instrument. Vissa kan stämma ett piano eftersom våra öron alltid fungerar på samma sätt. Det gör inte ögonen och hjärnan. Tänk på din tidning. Den är vit när du läser den i hängmattan men den är också vit när du läser den i stearinljusmiljö på kvällen. Fast tar du en bild på det är papperet väldigt orange. Hoppas detta får er att förstå problemet.
Vi kan inte stämma en bildskärm med hjälp av våra ögon.
Tittade på Önskefoto och de nämner väldigt lite om vilken teknik de använder. Det tycker jag är synd. Crimson har mycket mer information om man söker lite.
Att du fick dåligt resultat från Önskefoto får du nog ta på dig själv. Du bockade i att de inte skulle ändra din redigering. Har du inte koll på din kedja från import av bilden till utskrift kommer det bli fel.
Med andra ord se till att få kontroll över din egna del av kedjan. Annars kommer du bara kasta bort en massa pengar och få fler grå hår.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Såvida de inte printar med sRGB, vilket jag starkt betvivlar, så måste de ändå konvertera till printerns och printerpapperets färgprofil och då kvittar det om du skickar bilderna i sRGB eller Adobe RGB.
Det var nog inte proffsiga bläckstråleutskrifter från Crimson som beställdes, utan vanliga färgkopior från i trådstarten angiven leverantör...

Det är några år gammalt, men du kan ju titta på raderna "Profiler och "Konverterar AdobeRGB" för att se hur självklart det är/var att det fungerar på det vis du anser:
https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/adfsv_08_071.pdf

Någon till kan väl ha börjat med det, men jag betvivlar att hela bunten helt plötsligt att blivit alldeles kär i färghantering.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag förstår mig inte på det där om jag skall vara ärlig. Förstår heller inte vad problemet är. I mina ögon så ser bilderna likadana ut....oavsett om jag tittar på dom på min mac, min pc, en iPad, någon annans dator etc. Så dom borde se okej ut hos en framkallare också......men när dom printar ut bilderna så blir ALLT fel :-/
Att de ser likadana på olika datorer på att de enheterna med stor sannolikhet läser färgprofilen i bilderna, ser att du använder ARGB, och därmed visar dem så som du tänkt.

Medan Önskefoto som någon annan tidigare i tråden påpekade inte stödjer ARGB, och då blir färgerna fel.

Man måste skicka bilder i den färgprofil mottagaren förväntar sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var nog inte proffsiga bläckstråleutskrifter från Crimson som beställdes, utan vanliga färgkopior från i trådstarten angiven leverantör...

Det är några år gammalt, men du kan ju titta på raderna "Profiler och "Konverterar AdobeRGB" för att se hur självklart det är/var att det fungerar på det vis du anser:
https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/adfsv_08_071.pdf

Någon till kan väl ha börjat med det, men jag betvivlar att hela bunten helt plötsligt att blivit alldeles kär i färghantering.
Den känns lite förlegad. Det finns naturligtvis en skala från att vara proffs och behöva ha 100% kontroll till att vara glad amatör där man bara vill det skall bli OK.
Idag för jag nog säga att bilder från en modern iPHONE är väldigt bra. Jag hjälper närstående att skriva ut deras bästa bilder de vill hänga på väggen. Oftast gör jag förstås lite justeringar i LR. Ibland fungerar bilderna i upp till A3 fast ofta vill de ha mindre bilder.
Det tar mig bara minuter att fixa til bilderna för utskrift. Hemligheten är att jag har koll på min miljö. Jag vet redan innan att jag kommer få rätt färger och ljus på grund av att jag har koll på min arbetsprocess. Detta i sin tur kräver en hel del kunskap och erfarenhet. Att få kontroll på sina utskrifter är nog fortfarande bland det svåraste inom foto.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Mycket märkligt att det skall vara så invecklat. Om jag tar med mig ett usb-minne till önskefoto och öppnar upp bilderna på en av deras datorer, så är jag övertygad om att det ser ut ungefär som här....ingen STOR skillnad......men sedan printar dom ut bilder som både är mörkare, har mindre färg och utan skärpa.....bra jobbat!

Jaja.....jag bryr mig inte det minsta. Jag var mest nyfiken och ville testa på att framkalla något för första gången i mitt liv. Har inget behov av att skriva ut bilder egentligen....utan det var mest för skoj skull. Men det går säkert att få till det bra om man prövar sig fram......men har ingen förståelse alls för varför det skall behöva vara så svårt, och varför vissa firmor inte stödjer vissa format o.s.v :-/
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den känns lite förlegad. Det finns naturligtvis en skala från att vara proffs och behöva ha 100% kontroll till att vara glad amatör där man bara vill det skall bli OK.
Idag för jag nog säga att bilder från en modern iPHONE är väldigt bra. Jag hjälper närstående att skriva ut deras bästa bilder de vill hänga på väggen. Oftast gör jag förstås lite justeringar i LR. Ibland fungerar bilderna i upp till A3 fast ofta vill de ha mindre bilder.
Det tar mig bara minuter att fixa til bilderna för utskrift. Hemligheten är att jag har koll på min miljö. Jag vet redan innan att jag kommer få rätt färger och ljus på grund av att jag har koll på min arbetsprocess. Detta i sin tur kräver en hel del kunskap och erfarenhet. Att få kontroll på sina utskrifter är nog fortfarande bland det svåraste inom foto.
Vad har något av det du skriver att göra med de två rader i testets tabell jag hänvisade till?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
.....men har ingen förståelse alls för varför det skall behöva vara så svårt, och varför vissa firmor inte stödjer vissa format o.s.v :-/
Allt är svårt om man inte tar reda på hur det fungerar :)

Att de inte stödjer ARGB beror nog troligen på att det är en mycket liten minoritet av deras kunder som ens vet vad färgrymd är. Så de utgår tydligen från SRGB som faktiskt är standardfärgrymd i väldigt många sammanhang. För mig känns det inte alls speciellt konstigt.

Jag har levererat bilder till en väldig massa olika mottagare genom åren, allt från privatkunder (som tänker printa själva) till dagstidningar eller reklambyråer. Min enkla utgångspunkt är att om mottagaren inte själv frågar efter någon specifik färgrymd så skickar jag i SRGB - det blir nästan aldrig fel då :)
 

elisabetolsson

Ny medlem
Kalibrering av skärm

Hej,
jag har kalibrerat min skärm på följande sätt.
Kort jag fått tillbaka från Crimson lägger jag framför skärmen samtidigt som jag öppnat bilden i Photoshop.
Jämför sedan den utskrivna bilden med bilden på skärmen.
Reglera färgen på skärmen så att den överensstämmer med den utskrivna bilden med avseende på färg och ljusstyrka. Gör detta i dagsljus.
Om detta görs med några bilder så får man en kompromiss med god överensstämmelse mellan bild och skärm.
Crimson har alternativet "rör inte min bild!" (Don't touch my Picture!) som inställes vid beställning av bilder.
Detta är en nödvändig inställning, annars kommer bilden att ändras av Crimson. Denna metod fungerar bättre för mig än att använda automatisk inställning från program med en sensor framför skärm som avläser skärmen.
 
ANNONS