Annons

Dålig framkallning hos Önskefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Crimsons C-printar klarar Adobe RGB utan problem. Eller Prophoto RGB om man så vill. Grejen är att de läser den inbäddade profilen och konverterar till den färgrymd deras printrar klarar av. Svårare än så är det inte.
Kanske det. Jag skall inte säga du har fel. Jag beställer i princip endast fotoböcker från dem. Jag skapar mina böcker med deras program och högsta upplösning . Sedan fixar de resten.
Inga problem. Bilderna blir exakt så ljusa eller mörka som jag förväntar mig. Detta på grund av att jag har koll på min arbetsprocess. Slutskärpan låter jag dem ta hand om.
Detta har fungerat bra i ett antal fotoböcker jag gjort hos dem.
Med 25 år inom tryckindustrin globalt är jag ganska kritisk.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Varför kontaktar du inte labbet och berättar att du är missnöjd och varför? Min gissning är att de kommer att hjälpa dig att få en bra bild utan kostnad.
Hade det varit bilder som jag ville ha, och hade användning av så hade jag kanske gjort det. Detta var bara ett test av nyfikenhet....för att se hur det skulle se ut att framkalla några bilder. Det kostade inte många kronor, och jag bryr mig helt enkelt inte. Verkar även vara alldeles för invecklat och besvärligt det här, så jag lär inte framkalla något mer igen.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Allt beror på att du inte har koll på dina egna prylar. Det innebär säkert också att de bilder du publicerar på nätet upplevs av oss som har kalibrerade skärmar och program som kan tolka färgprofiler ser ut helt annorlunda ut än hemma hos dig. Det finns många skäl till att få kontroll på sin egen process när det gäller färghantering. Ja det är en hel del att lära sig innan man förstått detta och har det under kontroll.
Jag har svårt att tänka mig att det kan vara någon större skillnad på en kalibrerad skärm och en som inte är det. För en riktig fotonörd kanske det är det.....men för en riktig amatör som mig själv och många med mig, så ser man nog ingen större skillnad. Och mina bilder som jag då eventuellt delar med mig på sociala medier och dylikt ser helt okej ut för 99,9% och kanske något avvikande för 0,1% som har kalibrerat sina skärmar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ursäkta men vet inte riktigt vad du kommenterar. Tror det var något om färgrymder.
Kan du vara lite mer precis.
Jag skrev att färgvärdet x i sRGB får färgvärdet y i ARGB.
O då blir bilderna likadana.
Jag undantog värdena som ligger utanför sRGB.

O du påstår att det inte är sant.

Så antingen har jag förklarat dåligt eller så kommer jag att få lära mig ngt nytt i ditt svar på vad som inte är sant.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Ändå skriver du:


Låter som om du är ute efter att ge önskefoto dåligt renommé.
Jag är inte ute efter någonting, annat än av ren nyfikenhet få reda på varför korten både blev mörkare, med mindre färg och suddiga. Och det är väl klart jag kan ha en åsikt utan att bry mig speciellt mycket.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Eller lite både och skulle jag vilja säga. Det är ju uppenbart att vissa firmor är bättre än andra.
Ja, olika firmor är olika bra. Dessa är mer prisvärda men inte i toppklass gällande bildkvalitet. Men att det blir fel med färgerna och ljusintensitet verkar vara ditt fel.
Ett fel de kommer låta dig åtgärda och få nya bilder helt gratis pga de har en mkt bra kundsupport.
För superb kvalité rekommenderar jag Crimson.

/Stefan
 
ANNONS